• Izdanje: Potvrdi
IMATE PRIČU? Javite nam se.

IMATE PRIČU? Javite nam se.

IMATE PRIČU? Javite nam se.

Ubacite video ili foto

Možete da ubacite do 3 fotografije ili videa. Ne sme biti više od 25 MB.

Poruka uspešno poslata

Hvala što ste poslali vest.

Dodatno
Izdanje: Potvrdi

Ukucajte željeni termin u pretragu i pritisnite ENTER

A ko će platiti predsedničke izbore?

U Budžetu Srbije za 2012. nisu predviđene pare za održavanje predsedničkih izbora, upozorava Transparentnost Srbija. Da jesu budđetska rupa bila bi mnogo veća nego što je prikazano, i zakonom dozvoljeno.

Srpski budžet nije napravljen kako treba i jaz imzeđu prihoda i rashoda je mnogo veći nego što je prikazano, tvrdi posle međunarodnih institucija (MMF) i jedna domaća.

Transparentnost Srbija je upozorila danas da je deficit budžeta za 2012. godinu umanjen za neprikazane troškove, koji će se dogoditi krajem godine u vezi sa predsedničkim izborima.

Programski direktor nevladine organizacije Transparentnost Srbija Nemanja Nenadić ističe da za predsedničke izbore nisu obezbeđena sredstva u ovogodišnjem budžetu, a da je "gotovo izvesno da će biti izdvojena iz njega" (jer legalno nema odakel drugde).

"Upozorili smo javnost i donosioce odluka u Vladi Srbije i Skupštini koji su, prema nekim pokazateljima, bili svesni problema ali su ga ostavili po strani. Ono što može da se učini je izmena Zakona o budžetu kada se bude radio rebalans. To je jedino rešenje jer iz postojećih sredstava ti troškovi ne mogu biti podmireni", jasan je Nenadić.

Kako je navedeno u saopštenju Transparentnosti, troškovi organizovanja predsedničkih izbora, koji obuhvataju rad Republičke izborne komisije, naknade članovima biračkih odbora, prevoz, štampanje listića, RIK i Narodna skupština su procenili na 1.090.344.000 dinara (trenutno oko 9,9 miliona evra).

Na osnovu Zakona o finansiranju političkih aktivnosti, predlagači kandidata za predsednika treba da dobiju 0,1 odsto budžeta (844.028.190 din.) za finansiranje izborne kampanje, a Agencija za borbu protiv korupcije 8.440.282 dinara za kontrolu njihovih finansijskih izveštaja

"Nijedan od ovih troškova nije prikazan u budžetu za 2012, iako je očigledno da će, makar deo njih morati da bude isplaćen tokom ove godine", ističe Transparentnost.

Ta organizacija podsća da je Ministarstvo finansija u toku pripreme budžeta stalo na stanovište da bi opredeljivanje sredstava za ove namene u budžetu za 2012 "prejudiciralo da će predsednički izbori biti održani pre vremena".

Na osnovu Zakona o izboru predsednika Republike, čitav proces mora da se završi do 15. januara sledeće godine.

Međutim, navodi se u saopštenju Transparentnosti, imajući u vidu dosadašnja iskustva, realno je očekivati da nijedan kandidat neće dobiti većinu u prvom krugu izbora, kao i to da će na nekim biračkim mestima izbori morati da budu ponovljeni zbog nepravilnosti.

Pošto se izbori moraju obaviti u neradne dane, kako smatra Transparentnost, jedina teorijska mogućnost da se ovaj proces u celosti odigra u 2013. jeste da izbori budu zakazani za novogodišnje praznike (1.-2. januar), drugi krug izbora pred pravoslavni Božić (5.-7. januara), a da poslednji termin (vikend 12.-13. januar) bude na raspolaganju u slučaju da se na nekom biračkom mestu izbori ponavljaju.

"Budući da se redovni predsednički izbori mogu održati u periodu između 15. novembra 2012. i 15. januara 2013. očigledno je da opredeljivanje sredstava za tu namenu u budžetu za 2012. godinu ne bi bilo prejudiciranje njihovog datuma, već da upravo odluka da se ti troškovi ne predvide prejudicira njihovo održavanje u konkretne dane, tokom novogodišnjih i božićnih praznika sledeće godine", napominje Transparentnost.

Istina, objašnjava ta NVO, troškovi koji nisu predviđeni u budžetu mogu se isplatiti iz budžetske rezerve, ali budžetska rezerva služi da se podmire iznenadni troškovi, a ne oni koje je trebalo planirati na vreme.

Tekuća rezerva budžeta ove godine vredna je samo 691.492.000 dinara (6,2 miliona evra), a iz nje će biti potrebno izdvojiti i sredstva za kontrolu izborne kampanje na parlamentarnim, pokrajinskim i lokalnim izborima, što je takođe propušteno.

Transparentnost - Srbija stoga smatra da ovaj primer lošeg planiranja budžeta jasno ukazuje na neophodnost poštovanja rokova u pripremi budžeta i na nužnost da se predstavnicima stručne javnosti omogući da pravovremeno ukažu na greške kroz javnu raspravu o budžetu.

"Na ovom primeru ukazujemo i na potrebu da proces donošenja budžeta bude transparentan, da se poštuju budžetski korisnici, omogući vođenje javne rasprave o njemu (bužetu) i nikako ne donosi u poslednji čas", zaključio je Nenadić.

(Tanjug)

Komentari 0

Komentar je uspešno poslat.

Vaš komentar je prosleđen moderatorskom timu i biće vidljiv nakon odobrenja.

Slanje komentara nije uspelo.

Nevalidna CAPTCHA

special image