Na veb blogu "Tango six" pojavio se oštar i pomalo politički napad na državnog sekretara za avio-saobraćaj u Ministarstvu infrastrukture Miodraga Miljkovića, člana Ujedinjenih regiona Srbije koji je, navodno, opstruirao rešenje 14 godina dugog spora Jata i evropskog proizvođača aviona Erbasa oko ugovorene pa stopirane kupovine.

Na "Tango six" Miljkoviću se, kao šefu Radne grupe za rešenje spora sa Erbasom, spočitava da je ignorisao 11 dopisa u kojima evropski konzorcijum predlaže povoljno rešenje za kupovinu aviona za koju je pre deceniju i po dat avans od 23,5 miliona evra.

Miljović je opisan kao "eksponent stranke Ujedinjeni Regioni Srbije koji štiti interese Wizz Air-a – avio-kompanije koja spremno čeka na otvorenu priliku preuzimanja većine Jatovih najprofitabilnijih linija".

Sam početak problema datira iz davne 1998. godine, kada je u politički rovitoj situaciji koja je sledeće godine završila pregovorima u Rambujeu, Slobodan Milošević je odlučio da "smekša" državni vrh Francuske (zemlje koja drži pola Erbasa) i bez ikakve saobraćajne i ekonomske logike Jat je naručio osam aviona A319 za 580 miliona dolara, avione prevelike za njegove potrebe.

Dalji razvoj događaja nepovoljan je po Jat, kao što je politički bio i po Srbiju. Ekonomske prilike u Srbiji i urušavanje nacionalne aviokompanije dovelo je do toga da Jat ne može da plati naručene avone, a i da može oni su prevelike za njegove sada regionalne a ne interkontitnentalne potrebe.

Neophodnost da se promeni ugovor i dobiju manji avioni bila je jasna obema stranama ali do toga u 14 godina nije došlo. Blog "Tango six" sada to svaljuje na jednog čoveka, citirajući izjavu Nevene Kostić, zastupnika Erbasa za Srbiju, kompanije "Vižen tehnolodžies".

Kostić kaže da je Erbas nudio rešenja, da hoće da zameni narudžbu za četiri aviona umesto osam i da je spreman da čeka početak pregovora do 30. marta.

Blog navodi da je predloge Miljković ih redovno ignorisao, i da zbog toga sada pred arbitažnim sudom preti spor kojim bi Jat, odnosno država Srbija mogla da izgubi i avans i dodatnih 25 miliona evra odštete zbog neispunjenog ugovora.

Državni sekretar Miljković za "Kurir" kaže da Radna grupa nije imala nikakvih pregovora sa Erbasom, jer je država čekala da se pojavi strateški partner koji bi realizovao ugovor sa tim konzorcijumom.

U "Blicu" pak navode da je pregovora bilo i da je poslednjima prisustvovao i Miljković i savetnica premijera Cvetkovića Tanja Isaković i direktor Jata Vladimir Ognjenović.

Možda formalnih pregovora nije bilo ali, nakon što je vlada u februaru 2010. godine formirala Radnu grupu za pregovore o izmeni ugovora (predstavnici ministarstava finansija, ekonomije, pravde i infrastrukture i tri predstavnika Jata), razgovora je svakako bilo.

Novine su sredinom 2010. pisale o razgovorima dve strane, kada je nacionalna avio-kompanija sa Erbasom u Londonu potpisala Pismo o namerama. To je tadašnji direktor Srđan Radovanović okarakterisao kao "prvi konkretan korak ka realizaciji starog ugovora o nabavci aviona".

Ministar za infrastrukturu i energetiku Milutin Mrkonić izjavio je danas "Erbas" nepotrebno vrši pritisak na Srbiju.

"To shvatam samo kao jedan kratak presing da bismo se eventualno opredelili za 'Erbas', ali to ćemo uraditi kada novi menadžmenet (srpske aviokompanije) stupi na scenu", rekao je Mrkonjić za Tanjug.

Mrkonjić je rekao da naša zemlja, "Jat ervejz" i "Jat tehnika" inače imaju odličnu saradnju sa "Erbasom" i da oni sad vrše pritisak "bez ikakve potrebe".

"Jat tehnika" ima naročiti dobru saradnju sa "Erbasom", kazao je on i dodao da se to preduzeće sada školovanjem kadrova priprema za održavanje "Erbasovih" aviona.

Ministar Mrkonjić je ranije izjavio da bi javnosti uskoro trebalo da budu poznati planovi za transformaciju nacionalne aviokompanije "Jat ervejz"

Mendžment "Jata", kako je istakao, priprema planove za transformaciju, a vlada će do kraja svog mandata osnovati novu aviokompaniju i u nju će pored države novac moći da ulože kako domaći tako i svetski biznismeni.

"Taj tender biće potpuno otvoren i za biznismene iz sveta i za naše preduzetnike", precizirao je Mrkonjić.

On je objasnio da će vlada organizovati novo preduzeće za vazdušni saobraćaj i da nije bitno da li će se zvati "Jat" ili nekako drugačije, ali da će svakako Srbija i dalje imati svoju aviokompaniju.

Mrkonjić je ponovio da će "zdravi deo Jata" preći u novu aviokompaniju i dodao da će oko 600 ljudi dobiti socijalni program, dok će dugovi ostati državi.

Povodom nedavne posete predstavnika "Boinga", ministar je kazao da se ove godine neće kupovati novi avioni već u 2013.

"Cilj nam je da nova aviokompanija zaživi i da iduće godine uđe u nove investicione cikluse", dodao je Mrkonjić.

Direktor vladnie Kancelarije za saradnju sa medijima, Milivoje Mihajlović, kaže da kako god se reši ovo pitanje aviona, zaplena Jatovih aviona po svetskih aerodrimima, koja se pominje po novinama, ne dolazi u obzir jer može biti zasnovana samo na odluci nadležnog suda.

Kako bilo, para za avione nema, jer bi Vlada trebalo da da garanciju Jatu od 200 do 300 miliona evra, a za to nema mesta u budžetu.

Odgovor na logično pitanje "zašto baš sada", može biti i onaj koji nude "Večernje novosti". Beogradski dnevnik kaže da pritisak navodnom tužbom Erbasa stiže sada kada je vlada prelomila i rešila da u aprilu raspiše novi tender za finanijskog partnera sa kojim će se formirati nova nacionalna avio kompanija a Jatu bi ostali dugovi i problemi, između ostalog i ovaj Erbasov.

Dosadašnji tenderi, doduše za strateškog partnera Jata, pokazali su se kao potpuni debakl, pa je pod znakom pitanja šta će se desiti i sa potencijalnim novim. Tim pre što bi o novoj firmi pregovarala odlazeća Vlada, znači bez političkog legitimiteta.

Kraj marta je blizu, pa ćemo brzo videti razvoj situacije. Najgore što se može destiti u međuvremenu je da Jatu "zbog neispravnosti" vrate prazan poneki avion sa evropskih aerodroma, kao što se već dešavalo u Parizu.

(MONDO)