Ministar je podsetio da je Srbija prošle sedmice dobila kuvajtski kredit od 25 miliona evra za nastavak gradnje tog veoma važnog dela Beogradskog železničkog čvora.

Mrkonjić je rekao Tanjugu da će najverovatnije Kinezima biti ponuđeno da iznad stanice, na ploči, izgrade komercijalne sadržaje.

"Dobili smo deo sredstava kojima će biti završena saobraćajna infrastruktura Prokopa, a ono što je iznad ploče ostaje kao komercijala i to ćemo verovatno ponuditi Kinezima", istakao je on.

Mrkonjić je naveo da će radovi na saobraćajnoj infrastrukturi Prokopa početi pre proleća, jer i u toku zime može da se radi unutar stanice.

Za završetak i unutrašnjih saobraćajnica u Prokopu, prema njegovim rečima, potrebno je obezbediti još oko 60 miliona evra.

Ministar saobraćaja je ranije izjavio da je ponudio predstavnicima Kuvajta da na sadašnjem lokalitetu Glavne železničke stanice u Beogradu, po njenom izmeštanju i izgradnji stanice Prokop, naprave Kuvajtski poslovni centar.

Generalni direktori Železnica Srbije Milovan Marković i Fonda za arapski ekonomski razvoj Al Bander potpisali su 10. decembra Ugovor o kuvajtskom kreditu.

Kredit je odobren po vrlo povoljnim uslovima sa tri odsto kamate, rokom otplate 18 godina i grejs periodom od četiri godine.

Kuvajtski kredit biće uložen u kompletno sređivanje železničke, odnosno građevinske i elektrotehničke infrastrukture u Prokopu.

Planirana je izgradnja preostalih šest koloseka, pored četiri postojeća, kao i pratećih perona, zatim elektrotehničkih i signalno-sigurnosnih postrojenja i, najzad, zgrade za telekomandu, za teritoriju Železnickog čvora Beograd.

Prokop sada koriste samo vozovi nove gradske železnice - BG voz - a realizacija ovog posla omogućiće da kroz stanicu funkcionišu i lokalni, regionalni i međunarodni putnički vozovi.

Ugovor vredan 25 miliona evra biće dobra prilika i da izvođači radova i građevinska operativa iz naše zemlje dobiju posao i potvrde svoj kvalitet, kažu u Železnicama Srbije.

Srpske železnice već su započele pripremu tenderske dokumentacije, a čitav posao može da bude završen za dve godine.

Kuvajtski partneri su tokom prethodnih pregovora najavili mogućnost da, ukoliko budu zadovoljni realizacijom ovog ugovora, nastave da investiraju i dalju izgradnju glavne železničke stanice Prokop u Beogradu.

Time bi bila obuhvaćena izgradnja stanične zgrade, kao i komercijalnog centra na 130.000 kvadrata.

Kompletna stanica u građevinskom smislu mogla bi, prema oceni stručnjaka, da bude izgrađena za tri godine.

Kada Prokop počne da radi stara železnička stanica biće izmeštena iz Karađordeve ulice, iz centra Beograda, čime će biti omogućeno skraćenje linija svih vozova koji prolaze kroz glavni grad i oslobađanje 80 hektara atraktivnog zemljišta u Savskom amfiteatru.

Beograd će tako dobiti modernu, savremeno opremljenu stanicu koja će moći da poveže gradski i međugradski saobraćaj i primi sve tranzitne međunarodne putničke vozove.

Kroz Beogradski železnicki čvor, čiji je deo Prokop, prolaze međunarodne magistralne pruge koje preko Beograda povezuju Pariz sa Istanbulom, Budimpeštu sa Atinom i Bukurešt sa Barom.

Gradnja Prokopa je počela 1977. godine, ali je ubrzo prekinuta zbog nedostatka finansijskih sredstava, zatim je 1990-ih nastavljena i prekinuta ponovo 2000. godine.

Na tenderu 2005. je pobedio mađarski "Trigranit" sa kojim su pregovori prekinuti, jer je između ostalog tražio da mu bude ustupljeno pravo gradnje na mestu sadašnje železničke stanice, odnosno u Savskom amfiteatru.

(Tanjug/Foto: Nemanja Jovanović, Tanjug)