Zbog znatno niže cene, kupovina televizora u okolnim zemljama, pre svega Mađarskoj, sve je popularnija.
Prilikom takve kupovine, potrošači dobijaju takozvanu panevropsku garanciju o kojoj malo znaju. I nisu jedini. U ministarstvu trgovine, nadležnom za ovu oblast, za "Potrošač" su rekli da prvi put čuju za nešto što se zove panevropska garancija i da ne mogu nikoga u Srbiji da nateraju da popravlja proizvod koji je kupljen u inostranstvu.
Međutim, istaživanje "Potrošača" i iskustva kupaca pokazuju da ima i onih koji priznaju ovu garanciju i servisiraju uređaje kupljene u inostranstvu.
"Televizor koji sam hteo da kupim kod nas je na najjeftinijem mestu koštao 103.000 dinara, a u Segedinu 190.000 forinti, što je 75.000 dinara. Mađari daju i povraćaj PDV-a za robu koja se iznosi iz zemlje, što znači da ovaj televizor bez poreza kod njih košta oko 60.000 dinara. Kad dobijete taj povraćaj i televizor uredno prijavite kod naših carinika, platite carinu i nap PDV od 20 odsto, televizor je opet jeftiniji od 103.000 koliko košta kod nas", objašnjava jedan od čitalaca "Potrošača".
Što se tiče panevropske garancije koju kupci uglavnom prilikom takve kupovine dobijaju, neki proizvođači koji imaju predstavništva u Srbiji i ugovore sa mrežom servisa ih priznaju, a neki ne.
"Od proizvođača prisutnih na našem tržištu, a koji su naši partneri, jedino 'Panasonik' ima upravo tu panevropsku garanciju koja omogućava popravku u garantnom roku na teritoriji Srbije, iako uređaj nije kupljen u našoj zemlji. Važno je znati da ovakve povoljnosti za kupce određuje sam proizvođač", kažu za "Potrošač" u servisu "BG elektronik".
I u vodećim potrošačkim organizacijama imaju savete za kupce.
"Preporučujemo potrošačima da budu obazrivi. Mi nemamo kompletne informacije o tome šta je to panevropska garancija i ko je u Srbiji priznaje a ko ne. Zvanićan stav o tome treba da da Ministarstvo trgovine jer je taj domen u njihovoj nadležnosti.
Zato bi svi pre nego što odluče da pazare televizor ili nešto drugo u, na primer, Segedinu, trebalo da se raspitaju o detaljima. Savetujemo im da provere u predstavništvima velikih firmi tehničke robe ili velikim servisima, da li priznaju panevropsku garanciju za marku uređaja koji žele da pazare. Jer ništa vam neće vredeti ušteda ukoliko se televizor pokvari u garantnom roku, a niko u Srbiji ne želi besplatno da ga servisira", savetuje Goran Papović, predesnik Nacionalne organizacije potrošača Srbije.
U prodavnici u Segedinu "Extreme digital", odakle i stižu neki od jeftinijih televizora, nisu bili raspoloženi da odgovore na pitanje redakcije "Potrošača" o garanciji, cenama i povraćaju PDV-a i o tome šta kupci iz Srbije uglavnom kupuju.
(MONDO)