U Srbiji je do decembra 2012. prodato svega oko 22.000 novih automobila, oko 30 odsto manje nego godinu dana ranije, mada se polovna i nova putnička vozila prodaju po sličnim ili nižim cenama, nego u zemljama bivše Jugoslavije ili Rumuniji i Bugarskoj.

Predstavnik portala "Polovni automobili" Petar Stakić rekao je Tanjugu da je za ovu godinu najavljeno stupanje na snagu Uredbe o ekološkoj taksi od 12.000 dinara po toni vozila, a porez na dodatnu vrednost (PDV) je nedavno podignut za 2,5 odsto, pa prodavci kažu da zbog svega toga trenutno ne mogu da snize cene.

"Ne treba zaboraviti da su u prodaji još uvek automobili na koje je plaćena carina, pa i njihov uvoz treba isplatiti da bi se bilo u plusu i to je jedan od razloga zbog kojih neće padati cene. Ukoliko ipak do toga dođe, spuštanje će biti simbolično, možda stotinak evra i to negde u februaru, martu... ali to su nagađanja", rekao je Stakić.

Stakić je na pitanje da li će automobili za koje je ukinuta carina biti u potpunosti oslobođeni troškova, odgovorio da će možda morati da bude plaćena carinska evidencija koja neće biti skupa. On je naveo da su cene automobila u Srbiji, posebno polovnih, u pojednim zemljama i niže nego u regionu, kao i da je srpsko tržište "polovnjaka" najveće u bivšoj Jugoslaviji.

Na primer, u Rumuniji i Bugarskoj su nešto više cene polovnjaka nego kod nas. "Čak imamo primere da zbog razvijenog sistema uvoza i dobre organizovanosti dobavljača kupci iz Bosne i Hercegovine ili Makedonije uvoze automobile iz Srbije", istakao je Stakić.

U zemljama EU modeli koji se prodaju i u Srbiji su jeftiniji, ali kada se dodaju svi troškovi uvoza i dilerska marža, "dobijemo cene kakve imamo sada", objasnio je Stakić. On je rekao da neko zbog toga može pomisliti da mu je jeftinije da sam uveze automobil, ali da to nije tačno pošto dileri automobile, uzimaju vozila na licitacijama u inostranstvu i po znatno povoljnijim cenama, što običnim kupcima nije omogućeno.

Postoji i čitav niz drugih okolnosti, od lokacije i poznavanja mesta prodaje, same kupovine i obavljanja papiroloških neophodnosti do transporta i carine - za vozila za koje one još važe, rekao je Stakić. On navodi da je u Srbiji razvijena trgovina polovnim automobilima, jer su prodavci razvili dobre veze sa inostranstvom i mogu da uvoze velike kontigente, zbog čega je, mada geografski mala zemlja, u stvari prilično veliko tržište polovnih automobila.

Predsednica Centra potrošača Srbije Vera Vida je rekla Tanjugu kako ne očekuje mnogo od ukidanja carine na uvoz automobila. U jednom ranijem istraživanju, prema Vidi, uvoznici automobila su rekli da bi vozila trebalo da budu jeftinija u proseku za oko 200 evra.

"Ukoliko se tome doda da treba da se plati ekološka taksa onda je to umanjenje mnogo niže. Ništa spektakularno tu ne očekujem", rekla je Vida. Predsednik Srpske asocijacije uvoznika vozila i delova Miloš Petrović je rekao Tanjugu da je prosečan "polovnjak" u Srbiji nemačke proizvodnje i star 15-ak godina.
Prodaja novih automobila u 2012. je, kako je rekao, "poražavajuća".

Petrović je istakao da je od januara do oktobra prošle godine u Srbiju ukupno uveženo više od 100.000 automobila, ali samo 13.000 novih, kao i da je oko 89.000 polovnih stiglo iz Zapadne Evrope. Poražavajuće je za nas, kaže Petrović, što su ti automobili već davno zabranjeni u EU, "pa tako, na žalost, sav taj otpad kojeg se Evropa odriče, dolazi u Srbiju".

(Tanjug Foto Ilustracija Guliver Getty)