Godinu dana pošto je američki Ju-es-stil otišao iz "Železare Smederevo", u gradu se oseća ekonomska kriza, ali i gaji nada u dolazak novog strateškog partnera čeličane i drugih investitora koji će oživeti privredu tog grada na obali Dunava i pokrenuti novi investicioni ciklus.

Gradonačelnica Smedereva Jasna Avramović rekla je danas za Tanjug da se do kraja sedmice očekuju dobre vesti o dolasku strateškog partnera u Železaru Smederevo, istakavši da je to postrojenje žila kucavica grada.

"Postoji nada da će ruski Uralvagonzavod ući u Smederevo i da će železara biti pokrenuta", kazala je gradonačelnica istakavši da je finansijska situacija u gradu teška i da je opao standard građana, jer veliki broj radnika železare ne prima punu platu.

Prema njenim rečima, država sigurno neće dozvoliti da Želežara Smederevo, koja u maju obeležava jedan vek postojanja, stane i sva su očekivanja da će situacija sa ruskim partnerom biti pozitivno rešena.

Avramovićeva je napomenula da je grad raskinuo ugovor sa kompanijom Komiko oil koja je trebalo da gradi rafineriju u Smederevu jer nije uplatila novac za zakup 113 hektara zemljišta.

Kako je kazala, ima dosta zainteresovanih investitora za to zemljište, ali nije mogla da otkrije koji su to potencijalni ulagači, istakavši da se najviše investicija očekuje u energetici.

Smederevo je zbog geostrateškog položaja - reke Dunav i luke veoma atraktovno za ulaganja i u toku godine očekujemo oko 10 miliona evra inesticije samo u mali i srednji biznis, dok velike investicije dolaze malo teže, navela je gradonačelnica.

Tokom sedmice biće potpisan memorandum za proizvodnju panela za montažne kuće i reciklažne centre u kojoj će dok kraja godine posao naći oko 200 radnika, najavila je Avramović.

Ona je ukazala da se sa dolaskom Uralvagonzavoda očekuje i pokretanje "Želvoza", velikog remontera koji bi uposlio oko 800 radnika ali i pokretanje ukupne smederevske privrede.

Predsednik Nezavisnog sindikata u Železari Smederevo Mileta Gujaničić deli optimizam gradonačelnice kada je reč o sudbini čeličane i dolasku ruskog partnera.

On je za Tanjug rekao da članovi tog sindikata u imaju poverenje u Ministarstvo finansija i privrede podsetiviši da su obavešteni da će u drugoj polovini februara u železaru doći predstavnici Uralvagonzavoda sa ponudama.

Kako je objasnio, u opticaju su dve ponude - prva da železara bude u stoprocentnom vlasništvu strateškog partnera i druga da 75 odsto vlasnik bude strateški partner i 25 odsto država.

Zaposlenima bi više odgovarala prva ponuda, ali je i druga odlična, ukazao je Gujaničić i podsetio da već dugo železara ne radi, što će uveliko oseća u gradu gde je drastično opao promet u trgovini, uslugama i svim drugim delatnostima.

Od ukupno 5.000 radnika Železare Smederevo svega je oko 500 angažovano na poslovima održavanja i u administraciji dok ostali koji su na plaćenom odsustvu primaju 65 odsto plate.

"Sada se u proseku prima oko 30.000 dinara, a plate su dostizale i do 100.000 dinara sa prekovremenim radom. Situacija u gradu je slična kao pre dolaska američkog Ju-es-stila", objasnio je Gujaničić.

Građani Smedereva u anketi Tanjuga rekli su da se u Smederevu teško živi, mnogo lošije nego ranije i da je grad odlaskom Ju-es-stila pogodila kriza.

Smederevci, očekuju pozitivan ishod pregovora i dolazak novog streteškog partnera u želežaru što bi doprinelo ponovnom oživljavanju grada.

Oni se takođe nadaju dolasku novog investitora umesto Komika, koji bi zaposlio veći broj radnika.

Američki Ju-es-stil, koji je 2003. godine kupio smederevski Sartid, krajem 2011. godine povukao se iz Srbije zbog loših finansijskih rezultata, a železaru je za simboličnu cenu od jednog dolara prodao Vladi Srbije.

Vlada Srbije je u aprilu 2012. prvi put raspisala tender za izbor strateškog partnera železare koji je nekoliko puta produžavan, a poslenji put do 28. februra tekuće godine. Na tender se prijavio ruski Uralvagonzavod.

(Tanjug Foto Tanjug Sava Radovanović)