Hiljade ljudi u Beogradu zarađuju dodatni novac i traže malo slave statirajući na snimanjima. Aplaudiraju u TV emisijama, pojavljuju se u "rijaliti" programima i reklamama
Na "audiciji za nova lica" smenjuju se kao na traci. Slikanje, uzimanje podataka - visina, boja očiju, kose, iskustvo - sledeći.
Mladi, stari, studentarija, radnici, penzioneri, glumci-amateri, plesači... Svi čekaju svoju priliku da se okušaju kao - statisti, pišu "Novosti".
Vreme kad su odbijali da budu "Švabe u dotiranom filmu" i hvalili se da ih makar uvek streljaju "na pravoj strani", davna je prošlost.
Sa skupih filmskih setova statisti su se preselili u televizijske studije i pred kamere različitih "rijaliti" programa.
Njihove sudbine i motivi su različiti. Od studenata koji tako zarađuju za izlaske, do radnika koji su ostali bez posla i zarađuju za život. Mnogi od njih sanjaju da postanu glumci i da reflektori na setu bar jednom budu upereni pravo u njih.
Penzionerka Milja Devetak već je veteran u ovom poslu. Pred kamere je prvi put stala pre osam godina. U međuvremenu snimala je reklame, skrivene kamere, u "Sudnici" je bila glavni svedok, pojavila se u emisiji "Sve za ljubav" i serijalu "Porodični obračun". Ponosna je na svoj plesni "Gangnam stajl" nastup u "Beogradskoj hronici".
"Bila sam maskirana, pa su me unuci kad su odgledali nastup pitali 'ko je ova babetina'. Posle im je bilo krivo kada sam im rekla da sam to ja", kroz smeh priča Milja. "Zabavno mi je da to radim i da se družim sa ljudima. A i zarada je dovoljna za džeparac. Bude za nove cipele ili tašnu".
Njen kolega Slaviša Repac (33) definitivno nije statista u svom društvu. Dok se u hodniku popunjavaju prijave i razmenjuju iskustva vodi glavnu reč. Galami, imitira, priča viceve i zabavlja okupljene. Zahvaljujući ovim talentima od "običnog" statiste unapređen je u "zagrevača" publike.
"Snimanja emisija dugo traju, stalno se nešto prekida, pa se publika uspava", objašnjava Slaviša jedan od svojih zadataka. "Onda ja nastupam. Pevam, pričam i radim sve što treba da ih animiram i održim im pažnju dok se ne nastavi snimanje".
Spisak njegovih nastupa je dugačak. Robijao je na svemirskom brodu u filmu "Lok-aut" (u nekim scenama se, kaže, baš vidi), pojavljivao se u "Belim lavovima", nebrojano emisija i reklama. Najviše pažnje privukao je kao gej frizer iz "Porodičnih tajni".
"Dešava se da me ljudi prepoznaju, pitaju se odakle sam im poznat", kaže Slaviša za "Novosti".
Završio je Fakultet bezbednosti, ali se svojom strukom nikada nije bavio. Hteo je da bude glumac, ali je na prijemnom za Akademiju pao jer je prethodne večeri raskinuo sa devojkom. I dalje se nada da će mu neko pružiti šansu da dokaže da može da bude ozbiljan glumac. A ulogu, kaže, ne bi birao.
U katalogu agencije "Statisti tim" ima više od 10.800 lica. Producenti mogu da ih biraju na osnovu godina, visine, boje očiju, iskustva. U zavisnosti od angažmana - publika, statisti u reklami ili filmu, statisti "sa zadatkom" - mogu da zarade od 500 do nekoliko hiljada dinara. U proseku statisti koje redovno angažuju mogu za mesec dana da zarade do 15.000 dinara.
Bez obzira na to što ima onih koji su uvereni da statisti samo "stoje za pare", za mnoge stvari koje rade oni se ozbiljno pripremaju. Čak i kada sede u publici, prethodno prolaze kroz obuku. "I oni mora da nauče kako treba da reaguje na znake koje im daje vođa publike", objašnjava Milenko Vujić, vlasnik agencije "Statisti tim", dok gestikulacijom i mimikom demonstrira kako to izgleda.
(MONDO, foto: Guliver/Getty Images/Thinkstock)