Preplate sa prošlog računa za električnu energiju prebačene greškom na dug za RTS. Zbog zbrke oko računa i pretplate reagovao zaštitinik građana, a potom i nadležno ministrastvo.
Višak novca koji su građani uplatili za struju u prethodnom mesecu ne smanjuje im naredni račun za kilovate - već RTS pretplatu. Naime, greškom u sistemu, preplaćen novac za električnu energiju od velikog broja potročaša otišao je, umesto na smanjivanje duga za avgust, na pogrešan račun i to Radio-televiziji Srbije, pišu "Novosti".
Nakon što su šaltere elektrodistribucija prošlog meseca preplavili nezadovoljni građani sa zahtevima da im se vrati višak novca sa računa za električnu energiju, odlučeno je da će se ovaj iznos, bez posebnog zahteva, preneti na naredni mesec. Ipak, pored toga što na novom računu nigde nema stavke koja i pravda preplaćen novac, on je u većini slučajeva otišao - na pogrešnu adresu.
"Bio sam u preplati nekih 100 dinara i odmah sam podneo zatev da se taj novac prebaci na novi račun za struju, iako je posle odlučeno da će se to preneti automatski", kaže Ivan M. iz Beograda.
"Na poslednjem računu, koji je stigao pre nekoliko dana, vidim da su pare prebačene na dug za RTS, a ne na "EPS snabdevanje"! Nisam želeo da se sredstva prebace na televizijsku pretplatu. Da sam znao da će to uraditi, odmah bih ga podigao", kaže ovaj sagovornik.
Ovaj problem potvrđuju i u novom preduzeću za snabdevanje električnom energijom, u kom kažu da svakodnevno primaju žalbe na rad distribucija.
"Prilikom prebacivanja preplate, novac je prešao na dug prema televiziji, a ne na naš račun", objašnjava Dejan Vasić. prvi čovek "EPS snabdevanja".
"Ta sredstva su sada uplaćena Radio-televiziji Srbije, a mi ćemo biti u manjku. Imamo primedbi i od čelnika RTS, jer i oni misle da je bilo neregularnosti", kaže Vasić.
Druga greška, koju su distribucije napravile u velikom broju slučajeva, dodaje Vasić, jeste što su na računima pomešali iznose "uplata" i "pretplata", pa oni bune potrošače. Ipak, nadležni uveravaju da to ne utiče na konačni finansijski skor na računu, pa građani neće biti oštećeni.
"Kako je novo preduzeće "EPS snabdevanje" počelo da radi tek pre dva meseca, mi još nemamo dovoljan kadar niti softvere da preuzmemo na sebe slanje i obračun računa", kaže Dejan Vasić, direktor ove firme.
"Zato smo prinuđeni da plaćamo distribucije da to rade umesto nas. Tek sledeće godine ćemo imati kapacitet da to sami radimo. Očekujem da će se, u međuvremenu, svi problemi sa distribucijama svesti na minimum, kao i da će odgovorni za haos sa računima snositi posledice", kaže Vasić za "Novosti".
"EPS snabdevanje" ističe da se problem sa neoznačenim prenosom preplaćenog iznosa za struju pojavio se samo na teritoriji Beograda,
To preduzeće je navelo da je od "Elektrodistribucije Beograd" zatražilo da zvanično objasni zašto je napravljen propust u prebacivanju i označavanju prenosa preplate na računima građana,kako su knjižili preplaćene iznose i na koji način će greške biti ispravljene.
Danas je povodom ove zbrke oko računa reagovao i zaštitnik građana Srbije Saša Janković koji je ukazao da je "EPS snabdevanje" prekršio prava građana time što u računima za struju nije dao obaveštenje o eventualnoj visini preplaćenog iznosa niti napomenu da će naredni računi biti umanjeni za tu sumu.
Janković je rekao da su građani nepotrebno gubili vreme na šalterima za reklamaciju i da su na taj način šikanirani.
Zaštitnik građana zatražio je od Ministarstva energetike i Vlade Srbije da kazne odgovorne za šikaniranje građana.
usledila je i reakcija nadležnog ministarstva koje saopštava da je blagovremeno ukazalo Elektroprivredi Srbije (EPS) na propuste registrovane na početku rada snabdevača "EPS snabdevanje" i dodalo da propusti nisu pitanje rada pojedinih distrubucija već čitavog sistema EPS-a.
"Ministarstvo je još 24. avgusta reagovalo na brojne propuste koji su pratili reorganizaciju EPS-a, zahtevajući od tog preduzeća da u najkraćem roku reši problem sa redovima na šalterima, omogući da se preplaćeni novac koristi za plaćanje računa u narednom mesecu bez dolaska u distrubicije, kao i plaćanje putem trajnog naloga I platnih kartica", navelo je to ministarstvo.
Ministarstvo energetike je podsetilo da je poslovodstvo EPS-a najavilo da će u svim privrednim društvima za distribuciju ispitati sve primedbe kupaca i utvrditi odgovornost za nastale propuste.
"Ministarstvo će taj postupak propratiti u okviru svojih nadležnosti, kako bismo bili sigurni da će ranije date preporuke biti ispunjene i problemi u potpunosti otklonjeni", navodi se.
To ministarstvo je pozdravilo spremnost zaštitnika građana da svojim angažovanjem doprinese unapređenju položaja potrošača, ali iocenilo da bi to bilo efikasnije kada bi on o svojim zapažanjima neposredno obavestio resorno ministarstvo.