Trasa međunarodne dvokolosečne pruge, na deonici Gilje-Ćuprija-Paraćin, na Koridoru 10, stigla do železničkog mosta na Velikoj Moravi, koji nije završen.
Most je gradio austrijsko-slovenački konzorcijum Alpina-Meteorit, pa prekinuo zbog stečaja. Tamo se od jula ne radi ništa, dok je trasa pruge od Gilja do mosta, koju gradi italijanski građevinski konzorcijum "Armatori Ferovijari", završena 90 odsto, a od Paraćina 80 odsto.
"Most je nešto što nije u našoj nadležnosti, a projekat izgradnje pruge je takav kao da je on tu, gotov, završen", izjavio je Tanjugu odgovorni izvođač radova na pruzi Željko Marković.
Most, ovako nedovršen, podelio je trasu na dva dela i graditeljima pruge stvorio prilično velike teškoće, organizacione i tehnološke.
Sav transport koji je predviđen preko mosta morao je biti dislociran i moralo se izgraditi oko 300 metara privremenog koloseka, dodao je Marković.
"Nasip je stigao do mosta i za očekivati je da trasa, ako vremenske prilike budu iole naklonjene, bude završena u toku januara", rekao je Marković.
Italijani na pruzi rade veoma odgovorno, dobro su organizovani i prate rokove, istakao je Marković.
"Oni će, gotovo je sigurno, na vreme završiti prugu, a most neće biti završen i neće se pruga moći pustiti u saobraćaj i naša država će Italijanima plaćati penale. Plaćaće penale i kompaniji Simens koja gradi kontaktnu električnu mrežu na pruzi, jer ni oni neće moći preko Morave zbog nezavršenog mosta", objasnio je Marković.
Železnički mosta preko Velike Morave kod Ćuprije trebalo je da bude završen 3. avgusta 2012. godine. Generalni direktor Železnica Srbije Dragoljub Simonović, prilikom razgledanja radova na pruzi kod Gilja, 15. septembra, izjavio je Tanjugu da misli da će "pitanje mosta biti završeno efikasno".
"Most je na čudan način neizgrađen, a gotovo su svi radovi isplaćeni, postoje neke stvari vezane za propuste u radu bivšeg rukovodstva i Alpine vezane za čudna plaćanja i nepoštovanje rokova", rekao je Simonović.
On je istakao da je sada važno da se nađe novi izvođač radova koji bi morao da se brzo uklopi, jer pruga ide preko tog mosta, bez njega ne može da se pusti trasa u promet.
Na terenu se, od posete Simonovića, ništa nije promenilo. Gradilište je pusto, deo izgrađenog mosta i neugrađene delove kojih je dosta na gradilištu, nagriza korozija, a izgrađeni betonski stubovi zarasli su u korov.
"Svi betonski stubovi, predviđeni projektom su završeni, ugrađeno je blizu 11.000 tona betona i što se tiče betonskih radova oni su završeni, ostalo je da se završi montaža i podužno navlačenje konstrukcije", rekao je, ranije Tanjugu inženjer zadužen za stručni nadzor izgradnje mosta Nikola Stefanović.
Za razliku od stubova, od 322,5 metara koliko će most biti dug izgrađeno je samo 67,5 metara.
Na gradilištu je dosta čeličnih elemenata, "oko 1.800 tona, od 2.400 koliko je potrebno za izgradnju novog mosta".
Izgradnju ovog mosta sa oko devet miliona evra finansira Evropska investiciona banka.
Njegova izgradnja je počela 1. marta 2011. godine i prema ugovoru trebalo je da bude završena 3. avgusta prošle godine. Završetak je bio pomeren za februar ove godine, ali je Alpina otišla u stečaj.
Reč je o mostu na deonici Gilje - Ćuprija - Paraćin, međunarodne železničke pruge na Koridoru 10 između Beograda i Niša.
Most je, prema projektu, čelični, težak 2.400 tona, dug 322,5 metara u pet raspona dužine 52,5 do 83,5 metara. Držaće ga šest stubova do kojih su dva rečna.
Most se gradi u okviru celokupne rekonstrukcije i modernizacije deonice pruge Gilje -
Ćuprija - Paraćin, koju, prema ugovoru od 2. jula prošle godine, od 1. marta gradi italijanski konzorcijum "Italiana Construzioni-Consorzio Armatori Ferroviari".
Reč je o dvokolosečnoj pruzi dugoj 10,5 kilometara za brzine do 167 kilometara na sat.