Poslovni uspeh ili neuspeh kompanija u bliskoj budućnosti zavisiće od njihove sposobnosti prilagodjavanja pripadnicima takozvane Generacije Y, pokazuje analiza konsultantsko-revizorske firme Deloite - "Rešavanje problema manjka stručnjaka u globalnoj proizvodnji: Kako privući i zaposliti pripadnike "generacije Y".
Poslovni uspeh ili neuspeh kompanija u bliskoj budućnosti zavisiće od njihove sposobnosti prilagodjavanja pripadnicima takozvane Generacije Y, pokazuje analiza konsultantsko-revizorske firme Deloite - "Rešavanje problema manjka stručnjaka u globalnoj proizvodnji: Kako privući i zaposliti pripadnike "generacije Y"."Generaciju Y" čine osobe rodjene izmedju 1982. i 1993. godine, koje danas po prvi put ulaze na tržište rada.
Izveštaj procenjuje da će do 2025. godine od 40 do 60 odsto radne snage u razvijenim zemljama i novim tržištima širom sveta činiti pripadnici ovog naraštaja.
Pripadnici "generacije Y" po prirodi su sposobni, obožavaju elektronske igrice, cene inovativnost i vole timski rad. Ovaj naraštaj je odrastao uz kompjutere i Internet, a život u umreženom svetu posebno je uticao to kako ti mladi ljudi rešavaju probleme i medjusobno saradjuju.
Iskustvo s interaktivnim medijima omogućilo im je razvitak novih veština, kao što je istovremeno obavljanje raznih zadataka, ali i prouzrokovalo pojavu novih očekivanja u odnosu na buduće poslodavce.
Naime, s obzirom na to da se oslanjaju na tehnologiju koja omogućuje rad na daljinu, mladi ljudi smatraju da bi svoje radne obaveze trebalo da izvršavaju fleksibilno, dakle na bilo kom mestu i u vreme koje njima odgovara. Takodje, ocenjuju da bi njihov rad trebalo da se vrednuje prema rezultatima, a ne po tome kako ga, gde i kad obavljaju.
Za mnoge pripadnike "generacije Y" proizvodna industrija ima negativan imidž. Mladi ljudi je, naime, više ne shvataju kao mogućnost za ostvarenje stabilne, dobro plaćene karijere.
Iako je atmosfera u mnogim fabrikama danas veoma daleko od starih slika mračnih, prljavih i opasnih postrojenja u kojima je rad težak i slabo plaćen, medijske slike masovnih otpuštanja radnika dodatno pogoršavaju njihov imidž.
Ali, suprotno uobičajenom mišljenju, posao zaposlenih u savremenoj proizvodnoj industriji danas zahteva solidna tehnološka znanja, prilagodljivost i sposobnost istovremenog rešavanja više zadataka.
Zbog pritiska konkurencije, tehnološkog napretka i stalnih inovacija, proizvodne stope u većini zemalja tokom poslednje tri decenije ubrzano rastu. Tako, na primer, radnici u proizvodnji u Sjedinjenim Državama danas imaju četiri puta veći radni učinak po satu nego pre 50 godina.
Medjutim, posledica povećane produktivnosti je sve veća složenost radnih zadataka. Stoga se danas suočavamo s paradoksom da proizvodna industrija širom sveta često ima višak radnika, dok joj istovremeno nedostaje radna snaga – ali stručna i kvalifikovana.
S problemima privlačenja kvalifikovanih radnika sve se više suočavaju fabrike u Istočnoj Evropi, ali i mnogoljudnim zemljama kao što su Kina i Indija.
Veštine i znanja koje najčešće nedostaju jesu liderske i menadžerske sposobnosti, sklonost timskom radu, te dobro služenje engleskim jezikom.
Kako bi privukle "generaciju Y", proizvodne firme moraće da stvore pozitivan imidž izazovne i uzbudljive radne sredine i poraditi na uklanjanju predrasuda o preduzećima kao "zaostaloj" radnoj sredini.
Osim klasičnijih načina privlačenja zaposlenih, kao što su edukativni programi i saradnja s fakultetima, firme će morati da razviju i inovativnije strategije, poput razvijanja simulacionih igara i jačanja svoje prisutnosti na Internetu, kako bi privukle tehnološki potkovanu "generaciju Y".
(MONDO)