Privredno društvo EPS Snabdevanje, koje je osnovano krajem februara ove godine i od elektrodistribucija EPS preuzelo naplatu potrošene električne energije za građane i privredu, razaslalo je ovih dana na adrese mnogih potrošača čudnu "molbu".

U dokumentu pod nazivom "Poziv kupcima električne energije za dostavu tačnog jedinstvenog matičnog broja građana (JMBG)" stoji da korisnik koji je dobio dopis nema tačne podatke u registru EPS-a, bilo da nedostaje JMBG, bilo ime jednog roditelja ili su podaci nepotpuni ili duplirani...

U svakom slučaju, korisnik bi trebalo da, po zamisli nekog iz EPS Snabdevanje, ode do lokalne distribucije (lično ili pošalje punomoćmnika) i tamo reguliše svoje "pravo i obavezu".

U dopisu ne stoji ništa o tome ko bi građaninu trebalo da nadoknadi trošak dolaska (prevoz, parking za kola i sl.)i vrednost izgubljenog vremena radi sređivanja arhive EPS-a.

To "pravo i obavezu" iz EPS-a baziraju na "članu 12 stav 1 tačka 2 Zakona o zaštiti podataka o ličnosti i članovima 61 i 62 uredbe o uslovima isporuke i snabdevanja električnom energijom".

Ukoliko se korisnik ogluši o ovu molbu-zahtev, iz EPS-a prete naplatom "bilo kakve materijalne štete ili troškova koja nastane zbog nepostupanja po molbi", kao i "sudskom naknadom eventualne štete".

Na "akciju" EPS-a je odmah reagovao Poverenik za informacije od javnog značaja i zaštitu podataka o ličnosti Rodoljub Šabić, i zaključio da EPS-ovi argumenti da građani sređuju njihovu arhivu o svom trošku ne "drže vodu".

Povodom prijava većeg broja građana, Poverenik je, kako nam je rečeno u njegovoj kancelariji, izvršio nadzor kako EPS Snabdevanje sprovodi Zakon o zaštiti podataka o ličnosti (na koji se poziva u svojoj molbi-zatevu-pretnji).

Nakon uvida u kompletnu dokumentaciju zaštitinik prava građana je zaklјučio da ni Zakon o energetici niti bilo koji drugi zakon ne sadrže odredbe o tome da su građani dužni da dostave JMBG radi zaklјučenja ugovora o prodaji električne energije, niti radi eventualnog vođenja postupka prinudne naplate potraživanja EPS-a.

U odsustvu zakonskog osnova za obradu JMBG u ove svrhe, morao bi postojati pristanak, odnosno saglasnost lica (EPS-ovih korisnika).

"Ali da bi saglasnost bila valјana, potrebno je da bude slobodno data, što ovde nije slučaj, jer se stavlјa u izgled pokretanje sudskog postupka za naknadu štete, i to neke nejasne, nedefinisane štete", ističe se u nalazu Poverenika.

Nakon sprovedenog nadzora, Poverenik je uputio Upozorenje EPS Snabdevanju da vrši nedozvonjenu obradu JMBG i da je dužan da u roku od osam dana od dana prijema Upozorenja obavesti Poverenika i javnim saopštenjem svoje korisnike - krajnje kupce električne energije, o preduzetim merama na otklanjanju nepravilnosti.

Ovakvim dopisima iz EPS nezadovoljne su i organizacije potrošača. Iz Nacionalne organizacije potrošača Srbije (NOPS) za MONDO kažu da je ovo još jedan nečuven potez EPS-a.

"Zašto neko misli da bi tuđ nerad i nemar trebalo da ispaštaju građani Srbije kao masovni korisnici EPS-a. Njihova je dužnost da imaju svoje ažurne podatke a građani čak ni nemaju ugovore da njima već su svoje ugovore sklopili sa distribucijama a EPS Snabdevanje ih volšebno preuzeo. Kada smo tražili da se sklapaju novi ugovori nisu bili zainteresovani", kaže predsednik NOPS Goran Papović.

Papović ukazuje i na to da građani na svakom računu za struju već imaju stavku od 100 dinara za "štampu, distribuciju računa i ostalo", pa bi deo tih para, "pogotovo zbog tog misterioznog 'ostalo" sada trebalo da konačno potroše i na klijente.

"Svetujemo građane da kažu 'ne hvala' i ne izlažu se trošku odlaska u distribucije već da čekaju kod kuće službenika EPS-a ili već neke druge firme kada se otvori tržište struje. A iz EPS Snabdevanje neka idu od vrata do vrata i potvrde ugovore, pa će znati na kojoj adresi ko troši struju", kaže Papović.

 U EPS-u nije bilo moguće dobiti sagovornika jer EPS Snabdevanje nema moderan kol centar, a dva telefonska za korisnike koja su navedena na vebsajtu konstantno "zauzeta".

Tim putem objašnjenje tako ne mogu da dobiju ni građani, pa im peostaje ili da poslušaju Poverenika i udruženja potrošača ili se zapute ka redu u prvoj elektrodistribuciji u okolini.