Da stvar bude još zanimljivija, ne radi se "haj-tek" proizvodu ili "običnom" kompjuterskom programu ili telefonskoj aplikaciji – radi se u najbukvalnijem smislu reči opipljivom, fizičkom proizvodu - staroj dobroj stonoj lampi ali u inovativnom izdanju oplemenjen upečatljivim dodirom prirode.

Grupa mladih beogradskih profesionalaca u svom polju u završnoj je fazi lansiranja projekta "Grasslamp" – stone lampe koja u prostor ne unosi samo svetlost već u njega donosi život.

Marko Vučković, dizajner lampe
Mondo/ Stefan Stojanović Marko Vučković, dizajner lampe

Za nekoliko nedelja "Grasslamp" će izaći na čuveni američki Kickstarter, gde će pokušati da prikupi dovoljno novca za početak proizvodnje, a paralelno sa tim biće predstavljena i investitorima na prestižnom regionalnom start-up takmičenju Eleven.

Marko Vučković, kao dizajner, i Ivan Todorović, Branislav Ristić kao motori projekta, uz pomoć Miloša Mijatovića i Nikole Čabarkape, pokušaće da tako ostvare nešto što je malo kome iz Srbije pošlo za rukom – da napravi pravi fizički proizvod i izbaci ga na platežno svetsko tržište dizajniranih kućnih potrepština.

A "travnata lampa" nije bilo kakav proizvod. Radi se o retko viđenom dobrom spoju nečega što svakodnevno koristimo i nečega što savremen čovek ne koristi gotovo uopšte – komunicira sa prirodom.

Dovesti prirodu za radni sto i tako sebi omogućiti da svakoga dana uživate u nečemu što živi i raste bukvalno "na vaše oči", čarobna je ideja dizajnera Marka Vučkovića.

Marko za MONDO skromno kaže da je idejom "grasslamp" samo ostvario svoj dečački san nastao kada je sa bratom opčinjen posmatrao magično nicanje pasulja i žita iz čaša od jogurta.

Ivan Todorović. menadžer i asistent na FON-u
Mondo/ Stefan Stojanović Ivan Todorović. menadžer i asistent na FON-u

 "Iz tog osećaja se, kada sam počeo da s bavim dizajnom, izrodio ovaj višenamenski proizvod. Ideja nije napraviti 'fensi' lampu, prikačiti joj nešto neobično kao marketinški trik i prodati je za 400 li 500 dolara. Ovde se radi se o živom organizmu, vi u svojoj lampi možete da uzgajate žito, začine ili čak ukrasne, jestive salate (microgreens). Možete da uživate u svom privatnom parčetu prirode ali, isto tako, možete i da ga iskoristite da vaše dete razvije ekološku svest o svetu kome pripada", kaže Vučković, koji je za ovaj dizajn svojevremeno dobio i priznanje Belgrade Design Week i poznate italijanske Domus Akademije.

  Za one koji se "plaše prirode", Ivan Todorović uz osmeh dodaje da to jeste "travnjak" ali da tu, ipak, nema okopavanja niti prljanja.

"Zelenilo raste na posebnoj podlozi i angažovanje vlasnika je tek toliko da bude 'u vezi' sa svojom živom lampom a da to ne predstavlja pravu obavezu. Sve se svodi na uživanje i povremeno prskanje biljke običnom pumpicom i vodom", kaže Ivan.

Međutim, do "travnate lampe" na stolu ipak je potrebno preći još nekoliko stepenica.

PRVI SPSKI "PROIZVOĐAČI" NA KICKSTARTERU

Ekipa "Grasslamp" intenzivno radi na prikupljanju sredstava za ostvarenje svog projekta. Početak kampanje na Kickstarteru, gde su za svoje projekte start-up kompanije (ili čak i afirmisani pojedinci poput umetnice Marine Abramović), do sada došle do dve milijardu dolara, planirano je u roku od mesec dana.

Branislav Ristić, internet marketing stručnjak
Mondo/ Stefan Stojanović Branislav Ristić, internet marketing stručnjak

"Mi smo, mislim, retki ako ne i jedini sa ovih prostora koji su se opredelili za Kickstarter. Tamo 'prođe' mali broj projekata, pogotovo ako nisu softver. Apliciranje izgleda lako, 'snimite video klip, okačite ga i gledate kako pare pristižu...', ali to je tako samo na prvi pogled. Tek kada smo počeli sa tim videli smo koliko tu ima i rada i ulaganja. Ali, angažovali smo jednu probirljivu američku agenciju za PR, pa očekujemo najbolje", kaže Branislav.

Paralelno se radi i na "klasičnoj" potrazi za investitorima ali i učestvuje na start-up prezentacijama i takmičenjima , kaže Branislav Ristić, u ekipi zadužen za Internet marketing.

Ivan Todorović ističe regionalno takmičenje jednog od najvećih biznis akceleratora u Jugoistočnoj Evropi – bugarski Eleven. Na to takmičenje ekipa "Grasslamp" je prošle direktno, bez predtakmičenja a samo na osnovu poslatog projekta, i žiriju će se sredinom meseca u Sofiji predstaviti u punom svetlu.

"U idealnom slučaju investitor je nekog sa parama, iskustvom u proizvodnji i razrađenim kanalom distribucije. U realnom svetu, nama bi značilo i samo iskustvo u proizvodnji, jer pare može da da i banka a distribucija danas 'jedan na jedan' ide preko interneta a veliki kupci imaju svoje kanale", kaže Ivan, u ekipi zadužen za menadžment projekta.


PARE NISU PROBLEM...

"Pare nisu problem, para nema", kaže srpska dosetka. U ovom slučaju verzija je da pare nisu najveći problem. Ekipa Grasslamp se, naime, u Srbiji susreće sa jednim možda i neočekivanijim problemom – proizvodnih kapaciteta.

"Do sada nismo uspeli da nađemo nekoga u Srbiji koji bi mogao da uradi kompletnu lampu, jer ne želimo da nam jedna firma lije plastiku, druga pravi instalaciju, treća pakuje i distribuira... Voleli bismo da se to ipak uradi ovde, bar neka početna količina, da to poreklom bude lampa iz Srbije. Ali, ako ne bude moglo, neka s radi i u Kini, samo da kvalitet bude vrhunski", kaže Ivan.

Branislav pojašnjava da tek kada se krene u neku fizičku proizvodnju vidi se koliko je teško sprovesti neki projekat "jednostavan" na papiru.

"Samo kalup za lampu prosečne veličine je veći od običnog radnog stola i teži šest tona čelika. Takav kalup ne postoji gotov, kao ni ostali alati, već se sve radi namenski. A to košta bar 50.000 evra za stonu ili 100.000 evra za podnu lampu", kaže Branislav.

I pored svih problema na koje nailazi, ekipa "Grasslamp" ne gubi ni entuzijazam ni ne posustaje sa planovima. "Travnata" stona lampa, sa budućom porodicom podnih i visećih lampi, tek je početak, jer oni zapravo hoće da naprave "brend zdravog života".

Lampe će, kažu, kada prvobitni projekat zaživi naslediti i šira paleta svakodnevnih a ipak ekoloških proizvoda.

Poželimo im sreću.