
Pozdravljete se sa "dobar dan", a ne sa "zdravo" ili "ćao", sem ukoliko niste ostvarili prisno poznanstvo. Prilikom predstavljanja, uputno je da navedete i funkciju koju obavljate u kompaniji. Obratite pažnju na svoj nastup. Budite ljubazni, ali ne i usiljeni! Iako većina vaspitanih ljudi ovakav način obraćanja doživljava kao nešto prirodno što dolazi "samo po sebi", u domaćim korporacija on je regulisan - pravilnikom.
Velike kompanije mahom uvode kodekse ponašanja kako bi njima nadomestile kućno vaspitanje zaposlenih. Način ophođenja, oblačenja, ishrane, regulisan je do najsitnijih detalja kako ne bi bilo nesporazuma, a svaka bahatost se, po predviđenoj proceduri, kažnjava, pišu "Novosti".
Tako se uz Ugovor o radu svakom zaposlenom uručuje i kodeks. U njemu su pobrojana pravila ponašanja, vrednosti kojima se firma rukovodi, imidž koji treba da gradi, očekivani maniri...
Uz opaske da je ručak dozvoljen samo u restoranu, za vreme polučasovne pauze, do preciznog opisa kakvu garderobu treba da nosi svaki zaposleni, "rame uz rame" idu propisi kojima se radnici pozivaju na čuvanje poslovnih tajni, obavezuju na lojalnost kompaniji... Zavetuju se na kolegijalnost i predusretljivost, na bespogovorno prihvatanje prekovremenog rada i dolazaka vikendom ukoliko postoji i najmanja potreba za sređivanjem zaostalog posla.
Hrljenje ka liftu i hodnicima po isteku radnog vremena je nedozvoljeno, jer se odaje utisak da radnici imaju potrebu da beže s posla, koji bi trebalo da vole!
Pravilnici često ne izostavljaju ni "preporuke" kako se treba ponašati van radnog vremena, pa se nikako ne smatra poželjnim bančenje po gradu posle ponoći, jer će se umor odraziti na efikasnost.
"Uvođenje kodeksa u kompanije je odličan način da se svima u njoj jasno stavi do znanja koja su pravila ponašanja poželjna", kaže za "Novosti" Vera Kondić, psiholog rada. "Oni su svojevrsna preventiva mobingu, jer se njime propisuje način komuniciranja i tako sprečavaju šikaniranje kolega, vikanje, vređanje i svaka demonstracija moći. Zato prioritet u ovim pravilnicima treba da bude komunikacija, a da garderoda ostane u drugom planu. Međutim, u njihovom sastavljanju treba biti obazriv da se ne bi narušile lične slobode ili vređalo ljudsko dostojanstvo."
Danas gotovo da nema većeg preduzeća koje nije stavilo na papir pravila ponašanja, a na dugoj listi našli su se 25 domaćih i stranih banaka, JRB, "Jat", stotine preduzetnika... U svima se ovaj dokument tretira kao interna stvar i ne iznosi se iz firme.
Međutim, nije retkost da pravilnici "osvanu" na Internetu kao izuzetno dobri, ali i loši primeri.
Kodeks u "Telenoru" ocenjen je kao jedan od najhumanijih. Osim što generalni direktor svoju "kancelariju" deli sa skoro 30 zaposlenih, u ovoj kompaniji nema striktnog protokola ni u ophođenju, ni u oblačenju. Besplatna pića, kursevi za jezik i teretana, već su ustaljene olakšice, a u zgradi ima i fotelja za masažu dostupnih svakom zaposlenom.
"Nama su komunikacije posao, pa tako činimo sve da ona bude olakšana i što je više moguće neformalna", objašnjava za "Novosti" uslove rada Goran Baković, direktor ljudskih resursa u "Telenoru". "Zaposleni se oblače pristojno, u skladu sa svojim procenama, za koje se podrazumeva da su dovoljno zrele. Svi zaposleni potpisuju izjavu o lojalnosti, a oni u administraciji imaju fleksibilno radno vreme i posao ponekad mogu da odrade od kuće."
Ipak, ima i drugačijih primera. Sindikat zaposlenih u zdravstvu i socijalnoj zaštiti u utorak je oštro osudio Poslovni kodeks donet za ovu službu. U otvorenom pismu Rasimu Ljajiću, ministru rada i socijalne politike, sindikat je zatražio povlačenje ovog akta, jer je "nedvosmisleno nedemokratski, a neke odredebe su izraz straha". Navedeno je da ovaj akt negira načelo javnosti, da rukovodiocima daje neograničenu moć u kontroli, dok su radnici nezaštićeni i u obavezi da prihvate sve počasti hijerarhijske strukture.
(MONDO)
Velike kompanije mahom uvode kodekse ponašanja kako bi njima nadomestile kućno vaspitanje zaposlenih. Način ophođenja, oblačenja, ishrane, regulisan je do najsitnijih detalja kako ne bi bilo nesporazuma, a svaka bahatost se, po predviđenoj proceduri, kažnjava, pišu "Novosti".
Tako se uz Ugovor o radu svakom zaposlenom uručuje i kodeks. U njemu su pobrojana pravila ponašanja, vrednosti kojima se firma rukovodi, imidž koji treba da gradi, očekivani maniri...
Uz opaske da je ručak dozvoljen samo u restoranu, za vreme polučasovne pauze, do preciznog opisa kakvu garderobu treba da nosi svaki zaposleni, "rame uz rame" idu propisi kojima se radnici pozivaju na čuvanje poslovnih tajni, obavezuju na lojalnost kompaniji... Zavetuju se na kolegijalnost i predusretljivost, na bespogovorno prihvatanje prekovremenog rada i dolazaka vikendom ukoliko postoji i najmanja potreba za sređivanjem zaostalog posla.
Hrljenje ka liftu i hodnicima po isteku radnog vremena je nedozvoljeno, jer se odaje utisak da radnici imaju potrebu da beže s posla, koji bi trebalo da vole!
Pravilnici često ne izostavljaju ni "preporuke" kako se treba ponašati van radnog vremena, pa se nikako ne smatra poželjnim bančenje po gradu posle ponoći, jer će se umor odraziti na efikasnost.
"Uvođenje kodeksa u kompanije je odličan način da se svima u njoj jasno stavi do znanja koja su pravila ponašanja poželjna", kaže za "Novosti" Vera Kondić, psiholog rada. "Oni su svojevrsna preventiva mobingu, jer se njime propisuje način komuniciranja i tako sprečavaju šikaniranje kolega, vikanje, vređanje i svaka demonstracija moći. Zato prioritet u ovim pravilnicima treba da bude komunikacija, a da garderoda ostane u drugom planu. Međutim, u njihovom sastavljanju treba biti obazriv da se ne bi narušile lične slobode ili vređalo ljudsko dostojanstvo."
Danas gotovo da nema većeg preduzeća koje nije stavilo na papir pravila ponašanja, a na dugoj listi našli su se 25 domaćih i stranih banaka, JRB, "Jat", stotine preduzetnika... U svima se ovaj dokument tretira kao interna stvar i ne iznosi se iz firme.
Međutim, nije retkost da pravilnici "osvanu" na Internetu kao izuzetno dobri, ali i loši primeri.
Kodeks u "Telenoru" ocenjen je kao jedan od najhumanijih. Osim što generalni direktor svoju "kancelariju" deli sa skoro 30 zaposlenih, u ovoj kompaniji nema striktnog protokola ni u ophođenju, ni u oblačenju. Besplatna pića, kursevi za jezik i teretana, već su ustaljene olakšice, a u zgradi ima i fotelja za masažu dostupnih svakom zaposlenom.
"Nama su komunikacije posao, pa tako činimo sve da ona bude olakšana i što je više moguće neformalna", objašnjava za "Novosti" uslove rada Goran Baković, direktor ljudskih resursa u "Telenoru". "Zaposleni se oblače pristojno, u skladu sa svojim procenama, za koje se podrazumeva da su dovoljno zrele. Svi zaposleni potpisuju izjavu o lojalnosti, a oni u administraciji imaju fleksibilno radno vreme i posao ponekad mogu da odrade od kuće."
Ipak, ima i drugačijih primera. Sindikat zaposlenih u zdravstvu i socijalnoj zaštiti u utorak je oštro osudio Poslovni kodeks donet za ovu službu. U otvorenom pismu Rasimu Ljajiću, ministru rada i socijalne politike, sindikat je zatražio povlačenje ovog akta, jer je "nedvosmisleno nedemokratski, a neke odredebe su izraz straha". Navedeno je da ovaj akt negira načelo javnosti, da rukovodiocima daje neograničenu moć u kontroli, dok su radnici nezaštićeni i u obavezi da prihvate sve počasti hijerarhijske strukture.
(MONDO)
Pridruži se MONDO zajednici.