"Smejali su se ali, morala sam da probam", kaže Milanka, koja je s mužem i svekrvom, a uz povremenu pomoć sina i snaje, ove godine već kupcima prodala vagon sira (10.000 kilograma).

"Ne možemo da podmirimo kupce, koliko nam traže", kaže Milanka, stočarka, proizvođač sira i već neko vreme - onlajn trgovac.

Sada već "čuveni" kompjuter u Komaranima Milanki i njenoj porodici je omogućio da se preko sopstvenog vebsajta Zlatarskisir.rs reklamiraju kupcima i dobijaju narudžbe iz cele Srbije, a ne samo lokalne pijace.

"Dovoljno je da kupci pošalju mejl ili se jave telefonom, i tražena količina sira im stiže brzom poštom na željenu adresu. Obično se šalje od nekoliko kilograma, pa do trideset, koliko ide preko brze pošte. Bilo je ljudi koji su tražili i više, ali ja nisam smela da zagazim u to", oprezna je Milanka.

A kupci zovu i pišu, ne samo iz Srbije, već "svuda iz sveta".

"Tražili su mi sir iz Evrope, Kanade, Hongkonga... odakle sve nisu zvali. Nažalost, mi ne možemo da izvozimo, tako da šaljemo samo po Srbiji, ali ni za ove ljude ovde nema dovoljno", kaže Milanka.

A kako je uopšte došlo do toga da Milanka krene u "internet biznis"? Za tu mogućnost saznala je na kursevima iz poboljšanja poljoprivredne proizvodnje koje je u njenom kraju držao USAID.

Milanka je otišla iz radoznalosti, da vidi kako može da unapredi ono čime se već bavila njena porodica, proizvodnjom mleka i sira, a internet kao način prodaje je "iskočio" kao dotad nepoznata mogućnost.

I tako se došlo do ideje da se napravi vebsajt, tu je pomogla i kćerka, i prodaja je procvetala.

A konkurentska prednost Trtovića, kako se to stručno kaže, nije ona uobičajena za Srbiju - niska cena - jer sir prodaju po 500 (mladi) i 600 (zreli) dinara za kilogram, što je otprilike cena po kojoj se zlatarski sir kod trgovaca kupuje i na beogradskim pijacama. Prednost je svakako kvalitet proizvoda koji stiže direktno sa nezagađenih planinskih ispaša.

U ŠTUTGART NA SLOW FOOD PO NOVE IDEJE

Taj kvalitet, i koncept koji slede i razvijaju Trtovići prepoznat je i spolja, pa je Milanka dobitnik ovogodišnje nagrade Inteza Farmer, u kategoriji Slow Food.

Kao laureat, posetiće Slow Food sajam (Mark des guten Geschmacks - die Slow Food Messe) u Štutgartu, gde će imati prilike da se upozna sa mogućnostima razvoja svog biznisa.

A da bi se krenulo dalje u posao, Trtovići moraju da povećaju broj krava. Sada ih imaju 12, a planiraju bar još šest, da se kupi nešto od mehanizacije i opreme. Nova štala i prateći objekti već su sagrađeni, a Milanka kaže da sve to ne bi moglo da se sprovede bez pomoći banke i kredita.

Proizvodnja se širi ne samo u domaćinstvu Trtovića. Svesni da njihov sir oduvek ima odličnu prođu širom Srbije, a sada i toga da je moguće prodati ga direktno kupcu, u tom kraju su počeli da se udružuju. Tako Trtovići rade na tome da se proširi udruženje u kojem su danas sa još deset proizvođača.

"U malom kraju sve se zna, i kako ko radi i s kim može da se radi, tako da se nadamo najboljem", kaže Milanka.

Aktuelni cilj je da s većim količinama izađu na tržište Srbije, a u perspektivi jednoga možda imaju i svoju evropski sertifikovanu vrstu sira.