Predlog je ušao u skupštinisku proceduru, nakon izmena koje su usledila posle tribina održanih u Beogradu, Nišu, Novom Sadu i Kragujevcu koji su bili otvoreni za javnost i gde je IT zjaednica, koja je imala najviše neformalnih primedbim, mogla da ih formalizuje u predloge Vladi.
Vlada Srbije je saopštila da su dobijeni komentari pomogli kako bi se mere dodatno usaglasile sa potrebama tržišta. Usvojen je predlog da se primena testa samostalnosti pomeri na 1. mart 2020. godine, umesto od početka naredne godine, kao što je bilo prvobitno planirano, dok će mere podsticaja biti dostupne od 1. januara 2020. godine, kao što je ranije najavljeno. To daje više vremena svima kojima je potrebno da usklade svoje poslovanje sa najavljenim merama.
Test samostalnosti je takođe pretrpeo izmene kako bi se rešile sve nedoumice, čime su usaglašeni stavovi sa stavovima najvećeg dela IT zajednice.
"Ministarstvo finansija je uvažilo opravdane primedbe i korigovalo pet od devet predloženih kriterijuma testa samostalnosti, kako bi se postigla preciznija implementacija i eliminisao prostor za široko tumačenje koje bi neopravdano moglo implicirati nesamostalnost preduzetnika", saoptila je Vlada Srbije.
Konkretno, od posebnog značaja su sledeće izmene kriterijuma testa samostalnosti:
- u drugom kriterijumu se sada pažnja obraća samo na uobičajeno korišćenje prostorija nalogodavca, dok je obezbeđivanje materijala od strane nalogodavca isključeno, a korišćenje opreme je prebačeno u peti kriterijum, gde je posebno naglašeno da korišćenje specijalizovane opreme potrebne za određeni posao neće biti indikator nesamostalnosti.
- iz trećeg kriterijuma je uklonjen deo vezan za rukovođenje i prebačen u peti kriterijum, gde je takođe naglašeno da se rukovođenje koje nastaje uobičajenim naručivanjem i praćenjem toka obavljanja posla od samostalnog preduzetnika, neće smatrati indikatorom nesamostalnosti.
- iz petog kriterijuma je isključen uobičajen timski rad, kako bi se izbegla široka tumačenja koja bi neopravdano mogla ukazati na nesamostalnost.
- u kriterijumu broj osam je iz zabrane obavljanja delatnosti za druge nalogodavce isključena zabrana koja se odnosi na ograničen broj direktnih konkurenata nalogodavcu.
- u devetom kriterijumu je dodatno specificirano da u broj od 130 dana rada za jednog nalogodavca godišnje ulazi bilo koji period u toku određenog radnog dana.
Navedenim izmenama se podstiče dodatna pravna sigurnost, kako kompanijama koje sarađuju sa preduzetnicima, tako i samih preduzetnika koji rade direktno za klijente u inostranstvu.
Iz Ministarstva finansija se naglašava da Vlada Republike Srbije ostaje posvećena daljem unapređenju poresko-pravnog okruženja, sa posebnim akcentom na podršku daljem snažnom razvoju ekonomije zasnovane na znanju. U tom smislu se podseća da su od ove godine uvedeni poreski podsticaji kojima se kompanijama koje uspešno komercijalizuju intelektualnu svojinu nastalu u Srbiji i značajno ulažu u istraživanje i razvoj, omogućava da na legalan način praktično ne plaćaju porez na dobit, kako bi ova sredstva mogli da usmere u dalja ulaganja.
Paketom mera koji je u okviru zakona Vlada uputila Skupštini na usvajanje, direktno se podstiče i zapošljavanje mladih i nezaposlenih lica, čime se kompanijama olakšava da više ulažu u razvoj njihovih veština i brže uključivanje u procese rada. Proširenjem mere oslobođenja poreza i doprinosa za početnike u poslovanju i na inovativne kompanije, omogućeno je i lakše pokretanje posla i razvoj inovativnih ideja.
Jedan deo IT zajednice u Srbiji kritkovao je izmene zakona kao pogoršavanje status preduzetnika i nove namete kojima se, navodno, slabi njihova konkurenost na sveskom i domaćem tržištu, dok je drugi deo pozdravio izmene jer bi trebalo da spreče nelojalnu konkurenciju i sivu ekonomiju i IT-ju.