DOBRO samo NEMCIMA: Blag opravak evropskog tržišta automobila

Broj prodatih novih putničkih automobila u EU ove godine opao 0,7 odsto. Najviše automobila u regionu CIE registrovali u Rumuniji, Mađarskoj i - Grčkoj.

MONDO/Predrag Vujić

Iako je u oktobru je tržište putničkih automobila u EU poraslo za 8,7% u odnosu na oktobar 2018. godine,i dostiglo 1.177.746 novoregistrovanih vozila, taj broj je za 0,7% manji nego u deset meseci 2018, saopštilo je u Briselu Udruženje autoindustrije Evrope (ACEA).

Iako je potražnja u septembru i oktobru porasla širom EU, Nemačka (plus 3,4 odsto) je jedino veliko evropsko tržište koje je do sada ove godine beležilo rast. U najvećem minusu su Španci (-6,3%) i Britanci (-2,9%), a "gotovo su se oporavila" tržišta u Italiji (-0,8%) i Francuskoj (-0,3%).

Među članicama EU na jugoistoku Evrope i u okolini, za deset meseci ove godine je najviše novih automobila registrovano u Rumuniji (134.698, rast 18,9 odsto).

STATISTIČKA MAGLA

Oktobarski skok je samo statistički, pošto je istog prošle godine broj novoregistrovanih automobila opao za čak 7,3%, te je osnova za poređenje niska. Do pada prodaje tada je došlo jer je u EU stupila na snagu "Svetska usklađena procedura za testiranje lakih vozila" (The Worldwide Harmonised Light Vehicle Test Procedure, WLTP) - nova "baterija laboratorijskih testova" za preciznije i strože merenje potrošnje goriva i zagađujućih izduvnih gasova putničkih automobila.

Slede Mađarska (127.549 automobila, rast 10,4 odsto), Grčka (100.048 automobila, rast 9,7 odsto), Slovenija (61.568 automobila, što je pad od 3,8 odsto u odnosu na deset meseci 2018.), Hrvatska (55.457 automobila, rast 2,6 odsto) i Bugarska gde je za deset meseci ove godine broj novih prvi put registrovanih automobila bio 29.692, što je 2,4 odsto više u odnosu na deset meseci 2018. godine.

Na tržištu EU je i dalje najjača Folksvagen grupa, sa svojih osam robnih marki automobila ("VW", "škoda", "audi", "seat", "porše", "bentli", "lamborgini", "bugati") koja je za deset ovogodišnjih meseci imala tržišni udeo od 24,4 odsto i prodala 3.154.784 automobila, uz rast od 0,9 odsto.

Slede PSA grupa ("pežo", "opel", "voksol", "sitroen", "DS") s tržišnim udelom od 16,3 odsto i 2.107.865 prodatih automobila i Reno grupa ("reno", "dačia", "lada", "lpen") udeo 10,6 odsto, 1.366.666 automobila).

Jednocifreni udeo na tržištu EU po prodaji novih automobila za deset ovogodišnjih meseci imali su grupe Hjundai i BMW, zatim Dajmler ("mercedes"), Ford, Fijat-Krajsler i globalno najveća Tojota, a udeo na tržištu manji od pet odsto su imali Nisan, Volvo, Mazda, Jaguar-Lend Rover, Micubiši i Honda.

Grupa Fijat-Krajsler (FCA sa markama "fijat", "džip", "lanča", "krajsler", "alfa romeo", "dodž", "maserati") koja u Kragujevcu proizvodi "fiat 500L", na tržištu EU je za deset ovogodišnjih meseci imala udeo od 6,1 odsto i prodala 794.347 automobila što je za 9,2 odsto manje nego u istom razdoblju 2018. godine.