Kasne auto-delovi iz Kine, kolika je šteta?

Ukoliko se za dve nedelje ne pronađe način da se iz Kine bezbedno i u roku dobijaju auto-delovi, mnogi proizvođači koji tamo kupuju delove biće prinuđeni da obustave ili smanje proizvodnju vozila u Evropi i Japanu.

Reč je najviše o plastičnim delovima i agregatima za prvu ugradnju.

Kancalarije "Folksvagena", BMV-a, "Volvoa", "Tojote" ili "Tesle" – produžile su pauzu u svojim proizvodnim pogonima u Kini. Trake stoje i u grupaciji "Pežo Sitroen", a mnogi brodovi natovareni auto-delovima za Evropu, još ne napuštaju kineske luke.

Ukupna šteta već sada se meri stotinama miliona evra, a kineska vlada je obećala da će dati i materijalnu pomoć da se situacija stablizuje.

"Ekonomske posledice biće veće nego u vreme epidemije SARS-a. Tada je šestomesečna kriza koštala Kinu oko jedan odsto rasta bruto-društvenog proizvoda. Sve fabrike zatvorene su tri do četiri nedelje", kaže Hans Verner Siv iz IVA Instituta iz Nemačke.

Veliki deo radnika dolazi upravo iz regiona oko grada Vuhana, a on je gotovo u potpunosti u karantinu.

Tek će se naredne sedmice znati koliko će se radnika vratiti u glavne proizvodne lokacije širim Šangaja, Pekinga i na jugu Kine, i u kojoj meri će korona virus uticati na proizvodnju, a time i na međunarodne lance snabdevanja.

"Peking je, iz predostrožnosti, finansijskom sistemu dao neobično jaku injekciju od 156 milijardi evra kako bi održao stabilnost bankarskog sistema i domaćeg tržišta novca", navodi Johaim Rainc iz Instituta Drezden.

Najveća kineska rafinerija smanjila je proizvodnju za oko 600.000 barela dnevno zbog manje potražnje za gorivom.

A mnogi se pitaju šta će biti sa isporukom automobila koji se jedino u Kini prave za čitav svet.

Za sada nema odgovora na ova pitanja, a neki kupci moraće da sačekaju svoja vozila u Evropi i mesec-dva više, kažu nemački analitičari.