Novi Yaris Cross je dizajniran i razvijen za Evropu, kako bi ispunio posebne zahteve i sklonosti koje imaju kupci na tržištu B-SUV klase vozila. Proizvodiće se u Evropi, u Tojotinoj fabrici u Francuskoj (Toyota Motor Manufacturing France -TMMF), uporedo sa novom generacijom Yarisa, i to od 2021. godine.
Novi Yaris Cross nastavlja veliku tradiciju Tojotine napredne hibridne tehnologije, dizajna malih automobila i SUV načina konstrukcije.
Yaris Cross je dobio novi hibridni pogon četvrte generacije, koji pruža izuzetne performanse i efikasnost. Yaris Cross je i pravi SUV, sa svim prednostima koje su ostvarene zahvaljujući Tojotinom 25-godišnjem iskustvu s modelom RAV4 - koji je danas najprodavaniji SUV u svetu - kao i sa novijim, modernim i visokoefikasnim modelom C-HR.
Povišena pozicija vozača i mogućnost izbora AWD-i pametnog pogona na svim točkovima samo potvrđuju sve prednosti njegovih SUV sposobnosti.
Yaris Cross će koristiti četvrtu generaciju Tojotine hibridne tehnologije. Tojota je prva uvela primenu pune hibridne tehnologije u B segment još 2012. godine, kada se pojavio Yaris Hybrid. Od tada je samo u Evropi prodato više od pola miliona primeraka, što ga čini moćnim alatom za izgradnju svesti i uvažavanje tehnologije od strane javnosti.
Yaris i Yaris Cross su prvi modeli koji koriste Tojotin 1,5-litarski hibridni sistem, koji je direktno razvijen iz većih motora zapremina 2,0 i 2,5 litra, korišćenih u brojnim novim modelima kao što su Corolla, C-HR, RAV4 i Camry.
Sistem podrazumeva novi benzinski motor zapremine 1,5 l, sa tri cilindra koji rade u Atkinsonovom ciklusu, precizno konstruisanih kako bi se što više smanjilo trenje i mehanički gubici, uz omogućavanje optimalnog sagorevanja. Kao krajnji rezultat, dobijen je visok obrtni moment na niskom broju obrtaja motora, uz odličnu potrošnju goriva. Toplotna efikasnost motora je 40%, što je bolje i od uporednih dizel motora, čime se osigurava velika ušteda goriva, uz nisku emisiju CO2 gasova.
Novi hibridni sistem ima maksimalnu snagu od 116 KS. Što se tiče emisije štetnih gasova, verzija sa pogonom na prednje točkove emituje od 90 g/km ugljen-dioksida, dok AWD-i verzija izbacuje ispod 100 g/km.
Tojota je konstruisala Yaris Cross kao pravi, ali umanjeni SUV, pružajući vozačima automobil sa povišenom vozačkom pozicijom, praktičnim rešenjima i prostranom unutrašnjošću, a sve to u okviru skladnih dimenzija koje ga čine pravim rešenjem za gradske uslove vožnje.
Dizajn ističe sve klasične kvalitete SUV vozila, sa višom karoserijom, većim točkovima i širim pneumaticima koji nagoveštavaju njegovu snagu i namenu.
Yaris Cross ima isto međuosovinsko rastojanje od 2560 milimetara, kao Yaris u verziji hatchback, ali je 240 mm duži, od čega je 60 mm dodato na prednjem delu, a 180 mm na zadnjem delu, što daje više prostora u enterijeru. Odstojanje od tla je povećano za 30 mm, dok je vozilo više za 90, a šire za 20 milimetara.
Spoljne dimenzije (mm) Yaris Cross
Ukupna dužina 4.180
Ukupna širina 1.765
Ukupna visina 1.560
Međuosovinsko rastojanje 2.560
Kao i kod svakog pravog SUV vozila, posebna pažnja posvećena je praktičnosti i prilagodljivosti.
Zadnja vrata opremljena su elektro-komandama, što će pomoći kada su vam ruke pune. Prtljažnik ima mogućnost podešavanja, bilo tako što se pokretna platforma koristi da obezbedi stvari ispod, ili kao dodatni prostor za veće stvari. Osim toga, pokretna podna platforma može da se podeli na dva dela, istovremeno pružajući i više prostora i deo za smeštanje stvari u prostor ispod. Prtljažnik, takođe, ima novi Flex sistem pojaseva koji sprečavaju kotrljanje stvari po prtljažniku tokom vožnje.
Yaris Cross je prostran koliko i praktičan. Bez obaranja sedišta i bez sklapanja pokrivača prtljažnika, zapremina prtljažnog prostora iznosi 390 litara. Ukoliko je, međutim, potrebno više prostora za teret, zadnja sedišta mogu da se preklope iz tri dela, u odnosu 40:20:40 kako bi se uskladile potrebe prevoza putnika i stvari.
Jedna od karakteristika koja krasi novi Yaris Cross, kao autentični SUV, jeste mogućnost izbora pametnog sistema pogona na svim točkovima - jedinstveno rešenje u ovoj klasi hibridnih vozila.
AWD-i pruža izvanrednu stabilnost i pogon u svakodnevnoj vožnji, u lošim uslovima i na podlogama sa niskim prianjanjem. To je električni sistem, kompaktniji i lakši od mehaničkih AWD sklopova, koji omogućava da Yaris Cross Hybrid AWD-i ima manju potrošnju goriva i nižu emisiju CO2 od bilo kog konkurenta u B-SUV segmentu sa pogonom na svim točkovima.
Sistem usmerava obrtni moment na zadnju osovinu prilikom usporavanja ili ubrzanja. Uobičajeno, Yaris Cross pokreće prednje točkove, ali u slučaju nailaska na klizavu podlogu automatski se aktivira pogon na sva četiri točka. To važi za vožnju po, na primer, vlažnoj kaldrmi, pljusku, vlažnom ili utabanom snegu, po pesku i sl.
Napredni sistem pomoći vozaču
Osnova bezbednosti novog modela Yaris Cross krije se u primeni GA-B platforme, koja vozilu daje izuzetnu čvrstinu karoserije. S namerom da ispuni najviše i najstrože standarde nezavisnih testova, njegovoj bezbednosti dodatno će doprineti aktivni sistem Toyota Safety Sense i napredne asistencije za vozača, pomažući mu da izbegne širokog spektar uobičajenih rizika putem pravovremenih upozorenja, i, ukoliko je neophodno, aktiviranjem automatskog kočenja i intervencijama na upravljanju.
Dizajn
Tokom procesa dizajniranja, Yaris Cross je na jednom mestu okupio veliki tim oba studija iz Evrope i Japana. Jedan član tog tima - Lans Skot, generalni direktor za dizajn Toyotinog studija EDD u Nici, u Francuskoj, opisao je raspoloženje koje je vladalo tokom rada na projektu:
"Od samog početka rada na konceptu dizajna, imali smo na umu evropske kupce, ali smo želeli da ih upoznamo još bolje. Zato smo ih anketirali kako bismo saznali kakav je životni stil realnog kupca, šta im se sviđa, kakve su im dnevne navike, i kako provode slobodno vreme. S tim novim saznanjima, vratili smo kreiranju automobila koji je trebalo da odražava osobenosti kupaca, pružajući im uzbudljivu kombinaciju prefinjenosti i snage. Naš tim je koristio dve ključne reči – ’robustan’ i ’minimalan’, koje su, po našem mišljenju, mogle najbolje da objasne skladnost i pokretljivost, kao i veličinu i snagu kao odlike koje ima
jedan SUV. Slika dijamanta nam je pala na um od samog početka rada na skicama spoljnog dizajna
vozila. Vremenom smo skovali izraz ’okretni dijamant’, kako bismo izrazili snagu, čvrstinu i prvorazrednu karakteristiku dragog kamena koju smo preneli na živahan automobil, koji pruža zadovoljstvo u vožnji", rekao je on.
Razmišljalo se i o boji: "Želeli smo nešto što bi u potpunosti bilo u skladu sa idejom koju bi naši kupci cenili. Postojeći trendovi ukazuju na rast interesovanja za boju zlata i drugih plemenitih metala, ali smo mi želeli nešto više prirodno i urbano. Uz suptilan dodatak zelene boje na zlatnu osnovu, istovremeno prosvetljavajući boju kako bi se pojačao utisak izgleda metala, dobili smo svež urbani, živopisni izgled koji zaokružuje spoljne linije. Konačan rezultat je boja koju smo nazvali Brass Gold".