Prema sprovedenim istraživanjima, više od 70 odsto ispitanika povremeno čita deklaracije kod određene vrste proizvoda ili kada traži informacije o određenom nutrijentu, gotovo 15 odsto ispitanika redovno čita deklaracije na proizvodima. Istovremeno, i trgovinski lanci nastoje da u svojoj ponudi obezbede što širi asortiman nutritivno kvalitetnijih proizvoda, ali i da kroz dodatne svakodnevne kontrole i sisteme nutritivnog obeležavanja proizvoda kupcima olakšaju odluku o kvalitetnijoj i izbalansiranoj ishrani.
Šta sve treba da znamo o proizvodima koje kupujemo, kakva je trenutna situacija i kakav stil života vode naši sugrađani, kao i na koji način nam supermarketi pomažu u izboru zdravijih proizvoda, saznali smo na online panelu „Važno je da znamo šta jedemo“ koji je održan u okviru 21. Festivala zdravlja Beograd.
Iako potrošači sve više vode računa o izboru namirnica, edukacija je i dalje ključna za podizanje opšte svesti o važnosti zdravije ishrane.
„Potrošači su prethodnih godina, u više navrata edukovani da pročitaju i na pravi način protumače podatke koje proizvođači navode na deklaraciji na poleđini proizvoda. To je siguran način da izbor namirnica bude prilagođen zdravstvenom stanju pacijenta pojedinačno i dobar put da svi zajedno, posebno mladi, usvojimo zdrave navike u ishrani, ne zaboravljajući fizičku aktivnost kao važan faktor zdravih stilova života“, kaže dr Snežana Pantić Aksentijević, rukovodilac Grupe za javno zdravlje Sektora za javno zdravlje i programsku zdravstvenu zaštitu Ministarstva zdravlja Republike Srbije.
Tema zdravije ishrane sve je prisutnija, a kada je naša nacija u pitanju, treba da savladamo nekoliko osnovnih prepreka za zdraviji život.
"Sadašnja situacija je pokazala da naš stil života nije po svim zdravstvenim preporukama. Kao naciju nas odlikuju neredovna ishrana, smanjena fizička aktivnost, upotreba brze hrane, kasni obroci. Poznato je da smanjen unos vitamina i minerala dovodi do slabijeg imuniteta, zbog čega je organizam podložniji virusima", objašnjava mr sci. dr Veroslava Stanković, specijalista za ishranu i predavač u Visokoj zdravstvenoj školi Beograd, i dodaje da samo edukacija, planirani obroci i konsultacije sa stručnjacima, dijetetičarima, mogu savladati česte prepreke prilikom promene stila života.
Maloprodajni lanci sve više osluškuju potrebe kupaca i izlaze im u susret pri zdravijim izborima. Tako je kompanija Delez Srbija, kako bi svojim kupcima koji teže izbalansiranoj ishrani olakšala izbor namirnica, omogućila dodatni nutritivni sistem obeležavanja proizvoda Nutri-Score na proizvodima privatne robne marke. Dodatno, kompanija ulaže značajne napore kako bi kupcima pružila sve relevantne informacije i u potpunosti ih upoznala sa lancem snabdevanja i praćenjem proizvoda "od njive do trpeze".
"Delez Srbija kao članica globalne kompanije Ahold Delez ima jasno definisane kriterijume i zahteve koje treba da ispune naši proizvodi, ali i njihovi proizvođači u pogledu bezbednosti, kvaliteta i održivosti. Želimo da ispratimo i iskontrolišemo sve ključne činjenice koje mogu biti važne potrošačima, a na prvom mestu bezbednost i kvalitet naših proizvoda. Važno nam je zadovoljstvo naših kupaca. Želimo da budu sigurni u sistem bezbednosti i kvaliteta, da su proizvodi proizvedeni na socijalno odgovoran način i da se poštuju održivi principi kako bi se zaštitili priroda i okruženje. Prethodne godine smo uveli i audite dobrobiti životinja za naše farmere i proizvođače mesa i jaja. Primenom ovih audita kontrolišemo između ostalog i veterinarsku negu, način ishrane, uslove u kojima se gaje životinje, način njihovog transporta. Praktično, imamo sve relevantne informacije kojima garantujemo da naši kupci znaju šta kupuju i da su to bezbedni i kvalitetni proizvodi. Kada govorimo posebno o piletini i jajima koji se mogu pronaći u našim Maxi, Mega Maxi, Tempo i Shop&Go prodavnicama pod našom privatnom robnom markom, u potpunosti imamo pokrivenu transparentnost. U praksi to znači da imamo sve informacije koje su važne našim potrošačima – kontrolišemo čitav lanac proizvodnje i snabdevanja, od primarnih farmera, transporta životinja, proizvodnih objekata, našeg Distributivnog centra, pa sve do naših prodavnica, gde se proizvod isporučuje krajnjem kupcu", istakla je Milana Jević Gledović, potpredsednica pravnih poslova i zaštite resursa kompanije Delez Srbija.
Samo unosom mesa adekvatno gajenih životinja, čiji nam je kvalitet transparentno predstavljen, možemo povoljno uticati na naše celokupno zdravlje.
"Multidisciplinarnim pristupom u saradnji sa zdravstvenim profesionalcima i zdravstvenim ustanovama razvijali smo proizvode koji su sa aspekta određenog nutritivnog sastava kvalitativno unapređeni. Deklaracija ovih proizvoda sadrži nutritivne, odnosno zdravstvene izjave koje su u skladu sa nutritivnim sastavom, to jest očekivanim benefitom navedenim u zdravstvenoj izjavi. Neki od ovih proizvoda već mogu da se nađu u supermarketima, i to na primer Omega-3 pile, koje je izvor esencijalnih masnih kiselina, ili Glukofit hleb, koji se preporučuje kod oštećene tolerancije na glukozu, insulinske rezistencije ili dijabetesa“, kaže dr Draško Gostiljac, endokrinolog Kliničkog centra Srbije.
(Promo)