Cena katalizatora kreće se od 50 do čak 1.500 evra zavisno od toga da li je univerzalan, zamenski ili originalan, to jest zavisno od marke automobila.
Da je reč o potencijalno profitabilnom poslu dokazuje i akcija MUP-a prošle nedelje u Zrenjaninu tokom koje su policajci uhapsili četiri osobe zbog sumnje da su sa četiri automobila ukrali katalizatore, a sa tri vozila pokušali da ukradu.
Dakle, i lopovi se spremaju za početak masovne potražnje za katalizatorima na srpskom tržištu. Naravno, do te potražnje će doći ako MUP ostane pri odredbi zakona da od 5. jula tehnički pregled neće moći da prođu vozila koja emituju nepropisnu količinu izduvnih gasova.
Zbog toga veliki broj vlasnika vozila strepi od tog datuma jer imaju neispravan katalizator ili uopšte nemaju ovaj uređaj.
Na benzinskim vozilima katalizator se kvari zbog više faktora: zaprljanosti zbog lošeg benzina, greške u radu lambda sonde, ulaska ulja i antifriza u katalizator, dotrajalih svećica i kablova ili zamora materijala. Prilikom kvara, vlasnici vozila najčešće nisu popravljali katalizator već su ga jednostavno odstranjivali.
A u kakvom su trenutno stanju katalizatori na vozilima u Srbiji i po kojim cenama se mogu nabaviti najbolje znaju u auspuh servisima.
"Najmanje 100.000 vozila u Srbiji ima problema sa izduvnim gasovima. Reč je o automobilima čiji je katalizator začepljen, izvađen ili je zamenjen loncem ili cevlju. Mnogi vlasnici vozila vade katalizator kako bi i uštedeli gorivo. Međutim, pitanje izduvnih gasova nije samo pitanje katalizatora", upozoravaju u jednom “auspuh servisu” u Beogradu.
Kako kažu, automobil može emitovati nepropisnu količinu izduvnih gasova čak i kada ima ispravan katalizator.
"Ako je motor loš i, na primer, troši litru ulja na 10.000 kilometara, onda katalizator tu ne može ništa da pomogne. Zato bi bilo dobro da MUP precizira šta će se konkretno raditi na tehničkom pregledu u vezi sa izduvnim gasovima od 5. jula. Da li će se tražiti da vozilo emituje propisanu količinu izduvnih gasova ili samo da ima ispravan katalizator", kažu u servisu.
Zbog toga mnogi auspuh servisi odlažu sve poslove u vezi sa katalizatorom.
"Na primer, ne mogu da garantujem vlasniku vozila da će proći tehnički pregled kada mu zamenim katalizator ako ne znamo ni šta se konkretno traži na tom pregledu", apostrofiraju u servisu.
Raspon cena katalizatora je veoma veliki.
"Najeftiniji su univerzalni katalizatori koji koštaju od 6.000 do 12.000 dinara i mogu da traju od 50.000 do 100.000 pređenih kilometara. Zatim, imate zamenske katalizatore koji se uvoze iz inostranstva, kao što su, recimo, “imasaf” katalizatori, čija se cena u zavisnosti od vozila kreće od 200 pa do nekoliko stotina evra. Konačno, postoje originalni katalizatori, koji mogu da koštaju i po 1.500 evra", objašnjavaju u servisu.
Primera radi, “imasaf” zamenski katalizator za “fijat punta” nije uopšte jeftin.
"Cena se kreće između 40.000 i 45.000 dinara, ali moram priznati da ne pamtim da je u poslednje dve godine neko i pitao za katalizator za “fijat punta”. Kod pojedinih vozila katalizator mora da se menja zajedno sa granom motora, što dodatno utiče na cenu", naglašavaju u servisu.
Na benzinskim vozilima katalizator se obično nalazi na jednom od dva mesta, a provera njegove ispravnosti je moguća na tri načina.
"Zavisno od modela, katalizatori mogu stajati na različitim mestima, ali najčešće su na izduvnoj grani motora ili ispred prednjeg lonca, na sredini automobila", kažu u servisu.
Provera da li se tu kompletan katalizator nalazi je moguća vizuelno, ali i pomoću metalnog predmeta.
"Ako je zvuk tup kada se metalnim predmetom udari u katalizator, to znači da je sadržaj katalizatora pun. U slučaju da katalizator zvoni, znači da je šupalj, odnosno da ne radi", ističu u jednom od auspuh servisa i dodaju da nedostatak katalizatora može da signalizira i žuta lampica na instrument tabli, poznati "ček endžin".
Budite bolje informisani od drugih, PREUZMITE MONDO MOBILNU APLIKACIJU.
(Mondo/Blic)