Period letnjih sniženja odvija se dva puta u toku jula - prvog i petnaestog u mesecu. U kratkom su vremenskom razmaku i idealna su prilika za "osveženje" garderobera. Ali postoji i trik prodavaca na koji mnogi kupci zaborave usled ushićenja zbog niže cene koju vide na odeći ili obući koja im se dopada.
Vest o sniženjima je obradovala svakoga, pogotovo jer je inflacija u porastu, a i zbog toga što je vreme odmora pa se taman ukazuje prilika za kupovinom novih stvari. Kako navode iz Nacionalne organizacije potrošača Srbije (NOPS), u ovom periodu godine na rafovima se ne sme naći ništa od zimske odeće i obuće tj. u ponudi smeju da budu samo proizvodi koji su namenjeni konkretnom godišnjem dobu a to je leto.
Šta kaže Zakon o trgovini?
Zakon o trgovini od 30. jula 2019. godine nalaže da sezonska sniženja počinju 25. decembra i 10. janaura, odnosno 1. i 15. jula. To su četiri datuma u godini koja trgovci moraju da ispoštuju, a sniženja najviše smeju da traju 60 dana. Zakonom je ograničeno trajanje akcijske prodaje najduže 31 dan od dana početka akcije.
Van toga, termin rasprodaja može da se koristi samo u situacijama kada trgovac odluči da zatvori prodavnicu ili kada prestaje da se bavi tom delatnošću. Ni termin sniženje ne može da se koristi van perioda koji je zakonom definisan, sme da se koristi samo izraz "akcijska ponuda". Akcijske cene, s druge strane, najviše su zastupljene u marketima kada predstoji neki bitan datum/događaj. Takođe, 20 odsto od celokupnog asortimana u radnji mora da ima naznačenu cenu koja stoji na izlogu. Dakle, na primer ako piše da je recimo aktuelno sniženje 30 odsto, to znači da dvadecet procenata celog asortimana mora da ima te nove cene.
Ponašanje i znanje potrošača
Potrošači su u poslednje vreme sve više edukovani kada je reč o kupovini i svojim pravima, te u prodavnice idu s određenim “predznanjem”. Drugim rečima, razvija se svest o tome da ne treba i ne smeju da budu prevareni - ma koliko im to delovalo banalno u prvi mah. Kada su u pitanju sniženja ili akcijske cene, trgovci neretko koriste metode da uvećaju cene pre samog sniženja, a kada počne sezonsko sniženje - vrate prvobitne cene i na taj način varaju potrošače. To bi potrošači trebalo da imaju uvek u vidu. Na ovakve stvari najčešće obrate pažnju oni koji su “redovni” u kupovini, odnosno često obilaze radnje i prate cene. Takve i slične slučajeve treba da sankcioniše tržišna inspekcija i to prekršajem tako što će izvršiti kontrolu nad poslovnim knjigama trgovca i utvrditi u kom periodu je promenjena cena.
(MONDO)