Psiholozi i advokati učestvuju u šemi u kojoj se najstarijim sugrađanima uvaljuju kineske prostirke, masažeri i raznorazne gluposti koje koštaju maksimum 30-40 evra. Nekadašnji rukovodilac takvih firmi otkriva do detalja kako se pronalaze žrtve i organizuju prevare
Penzioneri su velike žrtve trgovaca koji na prevarantski način prodaju proizvode sa, navodno, zdravstvenim efektima, i to po cenama koje daleko prevazilaze tržišne. U prevarantskoj šemi učestvuje čitav tim, među kojima su advokati i psiholozi, koji obučava zaposlene kako da najstarijim sugrađanima za basnoslovnu sumu uvale proizvode koji vrede nekoliko desetina puta manje, a potpuno su beskorisni! Ovako započinje svoju priču bivši direktor dve firme koje u svojoj ponudi imaju jastuke, masažere, magnetne podloge i prostirke, a koje se za "debele" pare prodaju najstarijim sugrađanima. Cena ovih proizvoda često prelazi i od 1.000 evra!
"Radio sam u dve najveće firme za prodaju proizvoda koji su namenjene za lakoverne penzionere i nagledao sam se svega. Pre svega, hteo bih da upozorim starije da nikako ne smeju da budu lakoverni i da veruju prodavcima, jer je cela priča zasnovana na jednoj velikoj prevari. Prvo i najvažnije, ti proizvodi ne vrede ništa. Jedan deo asortimana proizveden je u Vrčinu, dok je drugi kupljen kod Kineza, za 30 do maksimalnih 40 evra. Dakle, penzionerima se "uvaljuju" jeftini i beskorisni proizvodi i za nekoliko hiljada evra", priča bivši direktor.
Kako kaže, način za prodaju ovih proizvoda detaljno je isplaniran, a postoje i dva scenarija. U oba je namera vlasnika firme isključivo da lako dođe do novca, koji uspešno uzimaju tako što starije građane brutalno prevare.
"U ovim firmama postoje kol-centri u kojima rade operateri. Oni koriste specijalne softvere nabavljene u inostranstvu, a pomoću njih kreiraju bazu kontakata isključivo ljudi koji su u penziji. Operateri biraju deo grada i imena, adrese i telefone svih onih koji primaju penzije. Ti ljudi od tog momenta postaju njihov plen", kaže on i objašnjava dalje kako ide šema.
Kada se ljudi jave na telefon, sa druge strane žice dobijaju lažnu informaciju da je njihova kompanija u saradnji sa PIO fondom izabrala srećne dobitnike koji dobijaju mogućnost da kupe proizvode po specijalnim cenama. I to samo baš tog dana. Ukoliko primete da je penzioner raspoložen za razgovor, nastavljaju da mu "prodaju" priču kako je proizvod baš idealan za njega. U drugoj varijanti, objašnjava on, radnik u kol-centru poziva penzionere, ali sada kako bi najavio svoj dolazak.
"U tom slučaju cilj radnika jeste da nagovori starije ljude da primi u goste prodavce koji će održati prezentaciju. U prevodu, to znači da je radniku cilj da ubedi penzionere da za ogromnu sumu kupe neki beznačajan proizvod. Naravno da ljudi, kada čuju cene tih proizvoda, pokušavaju da odbiju ponudu, ali uporni prodavci koriste apsolutno sva 'oružja' kako bi ih ubedili da potpišu ugovor", kaže on.
Koliko je ovo uigrana i organizovana šema, govori i podatak da svi ti prodavci u stvari pre početka svog posla idu na obuku na kojoj ih direktori prodaje, među kojima su i psiholozi, uče kako da prevare potencijalnog kupca.
"Prodavci ne biraju sredstva. Postoje proverene cake. Recimo, penzionerima prvo govore da ne moraju ništa da plate, zatim ih lažu kolika je zapravo cena upisana u ugovoru, daju im lažni osećaj pažnje, ispituju ih o porodici, a onda sve te informacije koriste kako bi pridobili poverenje. Većina njih prelazi sve moguće granice, pa penzioneri nekada čak iz straha pristaju da kupe proizvod", dodaje on.
Da stvar bude gora, svi građani u ovakvim transakcijama koriste mogućnost plaćanja preko administrativnih zabrana na penziju.
"Iako je ovo primamljiv i reklo bi se isplativ način plaćanja, kompanije, posebno one koje robu prodaju na prezentacijama, podmeću različite ugovore od kojih je kasnije nemoguće odustati. To se sve radi u saradnji sa advokatskim kancelarijama. Oni koji u ovim firmama primaju reklamacije takođe su obučeni da na sve načine ne prihvate nijednu pritužbu, niti žalbu. Zato se jadni penzioneri kasnije preznojavaju i dovijaju kako da odustanu od kupovine ili povrate svoj novac" kaže on.
On dodaje da i nakon što kupci proizvoda preminu, a penzija se obustavi i ugovor postaje ništavan, trgovci ne odustaju da uzmu novac.
"I kada neko umre, vlasnici ove firme zovu porodice, naslednike ili decu kupca i tvrde da neće moći da privedu kraju ostavinsku raspravu dok se dug pokojnika ne izmiri. Više puta sam vlasniku firme skretao pažnju da ne mogu da se na taj način rade neke stvari i da će inspekcija ili PIO fond doći u kontrolu. On je na sve to odgovarao da sve što ne može da se reši parama, može da se reši sa puno para"...
Mladen Alfirović, pravnik u Nacionalnoj organizaciji potrošača Srbije, kaže da je poslednjih meseci znatno povećan broj prevarenih najstarijih sugrađana koji su bili na meti nasrtljivih trgovaca.
"Oni imaju nekoliko načina da dođu do penzionera, kada pikiraju osobu, dolaze ili do vrata ili s njima kontaktiraju telefonom. Međutim, neposredni kontakt, kada se pojave na vratima i dođu u stan, mnogo je gori jer vas oni tada svojom pričom ubede, lakše vam poture ugovor, obmanu i ispune cilj. Razgovor preko telefona i poziva na razne prezentacije je drugačiji jer tada osoba ipak ima vremena da racionalno razmisli. Oni nude razne proizvode s nerealnim cenama, vrlo često se prodaju neki proizvodi koji navodno pospešuju lečenje bolesti a da zapravo nema nikakvih zvaničnih medicinskih dokaza za to. Takve proizvode najčešće uvaljuju ovoj grupi građana jer se oni najlakše mogu upecati", rekao je on.
Proizvodi koje najčešće nude su prekrivači, dušeci, masažeri, uređaji za čišćenje... A evo kako varaju kupce.
- Govore im da ne moraju ništa da plate
- Lažu ih za cenu
- Lažu da sarađuju sa PIO fondom
- Daju im lažni osećaj pažnje
- Teraju ih da potpišu ugovor
- Ne dozvoljavaju im reklamacije
Saveti za potrošače:
1. Trgovcu tražite dokumenta i podatke o firmi s matičnim brojem
2. Razmislite da li vam je takav proizvod uopšte potreban
3. Obavestite i angažujte mlađe članove porodice
4. Imajte na umu da imate rok od 14 dana da odustanete od kupovine
(MONDO/Informer)