Prema odluci Skupštine grada, grejna sezona u Beogradu počinje u utorak, 1. novembra. Brojni građani se pitaju da li će zbog pomeranja grejne sezone za dve nedelje, dobiti umanjene račune i da li za to ima osnova.
Kada sledeće sedmice počnu da stižu računi, dobro pogledajte one za Infostan ili od Toplane. Koliko ćemo platiti grejanje za period kada ga nije bilo, saznaćemo baš tada. Toplane se za sada ne izjašnjavaju da li će računi biti umanjeni, ali potrošači imaju pravo na to, kaže za Radio Beograd 1 Zoran Nikolić iz Organizacije potrošača Kragujevac.
"Nema nikakve dileme. Zakon je vrlo jasan, usluga koja nije isporučena, nema nikakvog osnova da se plati. Često se čuje da grejanje plaćamo tokom cele godine, ali to nije tačno, plaćamo tokom grejne sezone od 15. oktobra do 15. aprila. Račun je razložen na dva meseca, konkretno oktobarski račun došao bi na naplatu u novembru. To znači – gde nije bilo grejanja, na novembarskim računima ne treba da vide zaduženje za grejanje osim fiksne naknade koja je 20-30 procenata", kaže Nikolić.
Sve drugo, ukazuje, fakturiše se kroz potrošnju, takozvane kalorimetre ili grejne dane.
"U Kragujevcu najavljuju da će grejanje početi 28. oktobra, znači mi ćemo imati grejanje četiri dana puta iznos za grejni dan i to će biti sve što bi trebalo da platimo", objašnjava Nikolić.
Grejna sezona u Srbiji definisana je podzakonskim aktima, zatim Zakonom o energetici, Zakonom o zaštiti potrošača, kao i odlukama lokalnih samouprava. Svi oni istovremeno trebalo bi u slučaju odlaganja, odnosno neisporučivanja grejanja da definišu kako će se to i na kraju platiti, kaže Mladen Alfirović iz Nacionalne organizacije potrošača Srbije.
"Da li će računi biti umanjeni, ostaje da se vidi. Potrošači koji su u sistemu daljinskog grejanja su u neravnopravnoj poziciji u odnosu na javna komunalna preduzeća. U najvećem broju opština, oni plaćaju grejanje tokom cele godine, a ne dobijaju uslugu sve vreme. Naravno da im se sada, zbog pomeranja grejne sezone, mora omogućiti da ostvare pravo na srazmerno umanjenje cene", kaže Alfirović.
To će, navodi, najlakše uraditi tako što će uputiti zahtev u pisanoj formi kao prigovor ili reklamaciju, pozvati se na to da nisu imali uslugu u skladu sa propisima i da se pozovu na Zakon o zaštiti potrošača.
Nikolić: Nema pravnog osnova za naplatu usluge koja nije isporučena
U udruženjima potrošača navode da će pratiti kako će se naplaćivati grejanje kojeg nije bilo.
Zoran Nikolić iz ogranka u Kragujevcu veruje da će lokalne samouprave biti savesne i da neće potrošače dovesti u neprijatnu situaciju. Navodi da prvo sačekamo račun.
"Niko od potrošača pojedinačno ne treba ništa da traži. Očekuje se od svih toplana u Srbiji da poštuju zakone. Ponavljam, nema pravnog osnova za naplatu usluge koja nije isporučena. Da je bilo grejanja ujutru i uveče, to bi se delilo sa nekim satima, pa bi onda bilo manje grejnih dana, nikakav problem da vam to naplate", kaže Nikolić.
"Potrošač kada dobije račun za oktobar i vidi da je obračunato 15 grejnih dana, istog trenutka mora da podnese reklamaciju toplani koja mu je ispostavila takav račun, jer usluga nije isporučena. Vrlo je prosto, nemojte da zatrpavamo sudove", upozorava Nikolić.
Tek pošto je grejna sezona u Srbiji pomerena za dve nedelje, različita udruženja su objavila da naplata grejanja treba da se obračunava po potrošnji, a ne po kvadraturi stana, kako je kod nas uobičajeno.
(MONDO/RTS)