Račune od komunalija nie treba bacati barem godinu da se ne bi našli u situaciji da neko preduzeće pokušava da im naplati već plaćeni račun.
Sva dugovanja za račune za komunalne usluge, struju, kablovsku televiziju i telefone zastarevaju u roku od godinu dana. Međutim, to ne znači da dug nakon tog perioda ne može da bude naplaćen, a prinudnu naplatu potrošač može da izbegne jedino ako uloži prigovor na vreme.
Za razliku od neredovnih platiša, u neprijatnu situaciju mogu da dođu i građani koji su sve svoje obaveze namirivali na vreme. Tako su 2018. godine na adrese oko 35.000 Beograđana od Infostana stigle opomene pred utuženje zbog dugovanja za komunalije, od kojih su neka bila stara po čitavu deceniju, a neka po nekoliko dana. Ipak, ispostavilo se da su neka od tih dugovanja bila lažna, odnosno redovno namirena, što zapravo znači da nikakvog duga nije bilo.
Prema Zakonu o obligacionim odnosima, sve komunalne usluge zastarevaju u roku od godinu dana. Upravo je to period u kojem treba čuvati sve račune, pa čak i one plaćene. To često ističu i advokati koji se bave potrošačkim pravima.
Oni objašnjavaju da je najbolja zaštita čuvanje računa ili uplatnice, iako svako preduzeće ima u svom sistemu evidenciju plaćanja. Naime, ova evidencija može da “zakaže”, da dođe do kvara ili lažiranja, pa pravnici smatraju da je “bolje sprečiti nego lečiti”, odnosno, u ovom slučaju, čuvati dokaz o uplati.
Takođe, iz pojedinih udruženja potrošača savetuju korisnike da račune, odnosno dokaze o uplati, čuvaju najmanje deset godina.
Razlog za ovoliki period leži u Zakonu o obligacionim odnosima, kojim se propisuje da za zastarela potraživanja ove vrste, odnosno duga za komunalije, ne može da se primenjuje opšti rok zastarelosti od 10 godina.
Međutim, pravnici često ističu da ovo nije način da se izbegne plaćanje računa, kao i da do zastarevanja duga u praksi dolazi retko, jer izvršitelji dužnike utužuju pre roka od godinu dana.
A ako se računi plaćaju preko interneta?
Sve je više građana koji preferiraju da svoje račune plaćaju onlajn, bez odlaska u Poštu i čekanja na šalteru.
Predstavnici organizacija za zaštitu potrošača savetuju da dokazi o onlajn uplati treba da se štampaju, a potom čuvaju dve godine, s obzirom na to da je, po Zakonu o zaštiti potošača, upravo to period za reklamaciju, kako robe, tako i greške prilikom plaćanja.
Šta kada prođe godinu dana?
Ako neko komunalno preduzeće pošalje opomenu zbog neplaćenog računa koji je, poptuno suprotno, plaćen, u roku koji je kraći od godinu dana dospeća računa, potrošači mogu da odahnu ukoliko su sve uredno plaćali i čuvali. Međutim, problem može da nastane ako nisu čuvali račune ili ako je opomena stigla nakon nekoliko godina. Ukoliko se to desi, pa potršaču stigne opomena pred utuženje ili rešenje od izvršitelja, on treba u roku od najviše osam dana, da uloži prigovor.
(Mondo/Nova)