"LETETI PO CENI TAKSIJA VIŠE NIJE MOGUĆE"! Došao kraj jeftinim avionskim kartama - Ovo se nikad neće vratiti na staro

Cene avionskih karata u Evropi i šire neprestano rastu.

Shutterstock

Sve se više čini da su dani jeftinih letova postali prošlost jer cene karata u Evropi i šire neprestano rastu. Cene avionskih karata u Francuskoj porasle su za 23,6 odsto u odnosu na prošlu godinu, prema statističkim podacima Ministarstva za ekološku tranziciju.

Prema rečima Luke Popovića, urednika portala EX-YU Aviation News, još uvek se ne zna koliko je procenat poskupljenja za letove iz Srbije. "Cene avio-karata su generalno porasle u svetu, i razlog tome je što je potražnja velika, a ponuda mnogo manja. Još jedan efekat korone. Naravno, utiče i čitava situacija u svetu. Inflacija je trenutno primaran razlog", kaže on.

U istraživanju sajta za rezervacije putovanja Kayak navodi se da su cene međunarodnih letova iz Velike Britanije porasle za oko 18 odsto u odnosu na prošlu godinu. "Postoji velika potražnja za putovanjima još od pandemije. A ta potražnja, u kombinaciji sa rastućom inflacijom i visokim troškovima goriva, održala je visoke cene letova", potvrđuje menadžer sajta Kayak u Velikoj Britaniji Evan Dej.

Nakon ruske invazije na Ukrajinu, sankcije na uvoz goriva dovele su do spiralnog rasta cena. "Zbog povećanja cena nafte od 71 odsto u odnosu na prethodnu godinu, naša prosečna cena karte porasla je za 31 odsto", rekao je izvršni direktor avio-kompanije EasyJet Johan Lundgren za AFP.

Šef francuskih kompanija "Air Caraibes" i "French Bee", Mark Roše, kaže da je cena karata porasla i zbog naglog povećanja troškova održavanja koje je povezano sa nedostatkom određenih metala i poremećenim lancima snabdevanja. On takođe pominje posledice povećanja plata u sektoru vazduhoplovstva.

Međutim, uprkos povećanju cena i inflaciji koja takođe utiče na potrošačku korpu, nema smanjenja potražnje za letovima. "Tokom pandemije, u pokušaju da izbegnu gubitak poverenja potrošača, mnoge avio-kompanije su odlučile da dele kredite onima kojima su rezervacije otkazane. Premotajte dve godine unapred, a uprkos tome što je 2022. bila ključna za vraćanje poverenja u putovanja, mnogi od ovih kredita su ostali nepotraženi. Ova godina je poslednja u kojoj se mnoge od tih šema zatvaraju, što znači da su pojedinci suočeni sa ultimatumom - iskoristite ga ili ćete ga izgubiti. Ovaj zahtev je izazvao masovno povećanje potražnje za evropskim letovima koji zahtevaju manje planiranja i uštede, što je zauzvrat dovelo do povećanja cena u tandemu", kaže Džastin Peni, šef avijacije u turističkoj kompaniji Flight Centre.

Do kada će letovi ostati skupi?

Po svemu sudeći, podaci pokazuju da avio-kompanije postepeno počinju da se oporavljaju od pandemije. Sektor vazduhoplovstva je "u veoma dobrom stanju, u punom oporavku", kaže Paskal Fabr, specijalista za ovu oblast u finansijskoj konsultantskoj firmi AlixPartners.

U kontekstu rastućih cena, mnoge avio-kompanije su "postigle veći promet u 2022. nego pre krize, iako je kapacitet i dalje nizak", primećuje on. Ovo je slučaj kompanije "AirFrance-KLM", koja je ranije ovog meseca objavila da je "u potpunosti nadoknadila" pomoć koju joj je francuska država dodelila kako bi preživela pandemiju. "Leteti po ceni taksija više nije moguće", rekao je Bišof Funkeu. On je predvideo da će letovi biti oko 20 odsto skuplji tokom špica sezone ove godine, u poređenju sa 2022.

Međutim, Luka Popović kaže da su podeljena mišljenja kada je ova tema u pitanju. "Direktori određenih kompanija smatraju da se cene nikada neće vratiti na staro, a drugi da će se vremenom vratiti kako se situacija bude smirivala - kako će zaista biti, videćemo", kaže on.

Osim toga, kako EU uvodi sve strože zakone za smanjenje emisija gasova, avio-kompanije će možda morati da ulažu i u efikasnije avione. Od njih će se takođe zahtevati da kupuju dodatne dozvole za emisije štetnih gasova kako bi nadoknadile svoj karbonski otisak. Takvi troškovi bi takođe mogli dovesti do daljeg povećanja cena karata.

(MONDO/Euronews)