Jednoj firmi je banka bez najave ili upozorenja blokirala račun, jer je jedan od osnivača firme promenio ličnu kartu i o tome nije obavestio banku.
Da li je ovakva praksa dozvoljena? Odgovor je - banke na to imaju pravo, ali blokiranje računa bez upozorenja nije primer dobre poslovne prakse. Poslovanje banaka u Srbiji regulisano je između ostalog i Zakonom o sprečavanju pranja novca i finansiranja terorizma.
U skladu sa odredbama ovog zakona, banke su obavezne da utvrde i provere identitet stvarnog vlasnika pravnog lica i lica stranog prava prikupljanjem podataka kao što su ime, prezime, datum i mesto rođenja, te prebivalište ili boravište stvarnog vlasnika stranke. Stvarni vlasnik stranke definisan je kao fizičko lice koje posredno ili neposredno ima u svojini ili kontroliše stranku.
Iz Narodne banke Srbije objašnjavaju da banke ove podatke utvrđuju prilikom uspostavljanja poslovnog odnosa, kao i tokom njegovog trajanja, uvidom u original ili overenu kopiju dokumentacije iz registra koji vodi nadležni organ države sedišta stranke, koja ne sme biti starija od šest meseci. Podaci se mogu pribaviti i neposrednim uvidom u zvanični javni registar. Takođe, banka može pribaviti kopiju ličnog dokumenta stvarnog vlasnika stranke.
S obzirom na zakonske odredbe, dodaju iz NBS, lični dokument je važeća isprava sa fotografijom koju izdaje nadležni državni organ. Banke, u skladu sa procenjenim rizikom i unutrašnjim aktima, utvrđuju učestalost provere važenja ličnih dokumenata stvarnog vlasnika stranke. Prikupljeni podaci o stranci, uključujući datum izdavanja i prestanka važenja ličnog dokumenta, unose se u informacione sisteme banaka, koji obaveštavaju o datumu prestanka važenja dokumenata.
Banke tada, kako ističu iz NBS, najčešće obaveštavaju stranku i zahtevaju dostavljanje važećeg ličnog dokumenta.
"U slučaju nedostavljanja traženih podataka, banke mogu interno blokirati račune do dostavljanja istih. Ako nisu u mogućnosti da izvrše propisane radnje i mere, banke su dužne da raskinu poslovni odnos sa strankom", navodi Narodna banka Srbije.
Prema rečima Aleksandra Vasića, člana UO Udruženja poreskih savetnika Srbije, poslovni odnos između banke i klijenta je stvar ugovaranja, a klijenti su obavezni da poštuju pravila koja banka predvidi.
"Banke, kao obveznici Zakona o sprečavanju pranja novca, moraju prilagoditi svoje procedure i pravila. Identifikovanje osnivača ili zakonskih zastupnika je obaveza klijenata", navodi sagovornik.
Vasić napominje da se retko dešava da banka blokira račun bez prethodnog upozorenja. Banke obično kontaktiraju klijenta i obaveštavaju ga o potrebi ažuriranja podataka.
"Iz mog iskustva, ne dešava se često da banka blokira račun bez prethodnog upozorenja. Po pravilu, banka pozove klijenta, obavesti ga o saznanju da je promenjena lična karta i da je potrebno ažurirati podatke. Bankama je u interesu da imaju dobar odnos sa klijentima, pa ne vidim razlog da banka preduzme bilo koji korak koji bi naštetio odnosima sa klijentom. Nije nemoguće da se i to desi, jer i banke se suočavaju sa nedostatkom kadrova, pa su mogući propusti", kaže Vasić.
Klijent, dodaje, može promeniti banku, ali ga i u drugoj banci čekaju ista pravila. Osim banke, o promeni lične karte, direktor treba da obavesti i računovođu.
"Ako direkor firme promeni ličnu kartu o tome treba da obavesti i računovođu, ako je vođenje poslovnog knjigovodstva povereno pružaocu računovodstvenih usluga, jer su i oni obveznici promene Zakona o sprečavanju pranja novca, pa kao i banke imaju određene obaveze koje im je nametnuo Zakon", zaključuje Vasić.
BONUS VIDEO:
(Ekapija/MONDO/I.V.)