Izmenama i dopunama Zakona o oglašavanju, čiji je nacrt trenutno u javnoj raspravi, glumci, pevači, političari, umetnici, influenseri, sportisti i druge javne ličnosti više neće smeti da reklamiraju kladionice i druge priređivače takozvanih posebnih igara na sreću
Kada zažive izmene Zakona o oglašavanju, predviđene ovim nacrtom, menjaće se dosadašnja pravila kada je reč o oglašavanju kladionica, kockarnica i drugih priređivača posebnih igara na sreću.
Zakon o igrama na sreću, naime, razlikuje klasične (loto, srećke, bingo, tombola…) i takozvane posebne igre na sreću u koje spadaju razne kartaške igre (poker, blekdžek…), igre na automatima, kao i klađenje na sportske i druge događaje.
Nacrt Zakona o izmenama i dopunama Zakona o oglašavanju, koji je trenutno u javnoj raspravi, zabranjuje da se klasične igre na sreću reklamiraju na otvorenim površinama, "osim na mestu koje je udaljeno najmanje 100 metara vazdušnom linijom od najbližeg kompleksa predškolske, školske, zdravstvene ili ustanove namenjene deci i maloletnicima“. Kada je reč o posebnim igrama na sreću, tu su zabrane strože.
Nema više kladionica po bilbordima
Tako kladionice neće moći da se reklamiraju na otvorenim površinama, uključujući i autobuse, taksije i sva druga vozila, kako spolja tako i iznutra. To se odnosi na reklamne panoe, tj. bilborde, plakate, displeje, svetleće reklame i slično.
Izuzetak, kada kladionice i ostali priređivači posebnih igara na sreću mogu da reklamiraju igre koje priređuju, odnose se na sportske terene i to za vreme sportskih događaja koje sponzorišu (ili u slučaju sponozorisanja igrača).
Priređivači mogu da se reklamiraju na spoljnim površinama svojih poslovnih prostorija, ispred kojih mogu i da obavljaju promotivne aktivnosti. Reklamne panoe i druga sredstva za oglašavanje mogu da postavljaju i na svojim službenim vozilima.
"Svetleća sredstva za oglašavanje su zabranjena, osim na igračnicama“, pojašnjava se u nacrtu zakona.
Nacrt predviđa da je zabranjeno oglašavanje posebnih igara na sreću na svim televizijama, i na televizijama koje program emituju na nacionalnim frekvencijama, kao i oglašavanje na kablovskim televizijskim kanalima, lokalnim televizijskim kanalima osim za vreme prenosa sportskih događaja, „kao i 30 minuta pre i posle prenosa sportskih događaja i to najviše 10 oglasnih poruka u trajanju od najduže 30 sekundi po jednog oglasnoj poruci“.
Kladionice i ostali priređivači posebnih igara na sreću neće smeti da se oglašavaju ni u sadržajima elektronskih internet portala i na Google (Google Display Network), Google Search (pretraga), Youtube, ali će smeti na svojim internet sajtovima, kao i na sportskim internet portalima (koji su u celini tematski namenjeni objavljivanju sportskih sadržaja), zatim na internet stranicama sportskih klubova i udruženja koja sponzoriše konkretan priređivač. Zabrana takođe ne važi i za društvene mreže (Facebook, Twitter, Instagram, Tik Tok i dr.).
Zabranjeno je oglašavanje na radijima (osim za vreme prenosa sportskih događaja), u štampanim medijima (osim na sportskim stranicama), kao i u filmovima, spotovima, serijama, pozorišnim predstavama.
"Zabranjeno je oglašavanje posebnih igara na sreću učestvovanjem javnih ličnosti, kao što su muzičari, glumci, sportisti, političari, umetnici, influenseri i učestvovanjem svih drugih osoba koje imaju mogućnost da utiču na kupovne odluke drugih zbog svog stvarnog ili pretpostavljenog autoriteta, znanja ili položaja osim ako su ta lica aktivni sportisti sportskih klubova i sportskih društava koja sponzorišu priređivači igara na sreću koji se oglašavaju“, precizira se u nacrtu zakona.
Zakonopisac, Ministarstvo unutrašnje i spoljne trgovine ističe da predložene izmene i dopune imaju za cilj "unapređivanje regulative oglašavanja igara na sreću osiguravajući bolju zaštitu dece i maloletnika, kao i odgovorno oglašavanje u javnom prostoru“.
"Izmene uključuju precizno utvrđivanje zabranjenih zona za oglašavanje na otvorenim površinama i vozilima, uz izuzetke za sportske događaje u strogo kontrolisanim uslovima, kao i dozvoljavanje oglašavanja na poslovnim prostorijama i službenim vozilima priređivača igara na sreću uz zabranu korišćenja svetlećih sredstava za oglašavanje, osim na igračnicama. Proširene zabrane oglašavanja na različitim medijima i platformama (televizija, internet, radio, štampani mediji) smanjuju izloženost javnosti, posebno dece i maloletnika, oglasima za igre na sreću. Bolja zaštita dece i maloletnika od negativnih uticaja ovakvih oglasnih poruka se postiže i zabranom učešća javnih ličnosti (osim aktivnih sportista) u oglašavanju igara na sreću“, navodi se u obrazloženju nacrta zakona.
Novim članom zakona propisuje se sprovođenje društveno odgovornih akcija od strane priređivača igara na sreću, koje se ne smatra oglašavanjem.
"Naime, priređivači igara na sreću mogu sprovoditi društveno odgovorne akcije i isticati svoj logo, ali bez pozivanja na učešće u igrama na sreću“, pojašnjava zakonopisac.
Javna rasprava
Javna rasprava o Nacrtu Zakona o izmenama i dopunama Zakona o igrama na sreću, za koji je nadležno Ministarstvo finansija, završena je u septembru.
I ovaj zakon donosi više novina – poput one da će priređivači igara na sreću sada uverenjem Republičkog geodetskog zavoda i mišljenjem veštaka saobraćajne struke o najkraćem bezbednom pešačkom putu, morati da dokažu da su bar 200 metara udaljeni od osnovnih i srednjih škola, što je, inače, i do sada bila minimalna propisana udaljenost.
Uvedeno je i ograničenje iznosa kod onlajn klađenja.
"Za razliku od dosadašnjeg zakonskog rešenja koje nema ograničenje za gotovinske uplate i isplate za onlajn kockanje, uvodi se maksimalan iznos gotovinskih primanja uplata od igrača od 100.000 dinara, odnosno 100.000 dinara za isplatu igraču za onlajn kockanje i to po jednom igraču mesečno u svim kladionicama priređivača koji ima odobrenje i za priređivanje igara na sreću u kladionicama i za onlajn priređivanje“, navodi zakonopisac.
(N1, Mondo, I.L.)