Ostalo je još par nedelja do omiljenog dana svih kupoholičara. Crni petak ove godine biće 29. novembra, a kupci i trgovci već imaju svoje planove. Reklame za popuste su već odavno počele, ali ono što je najbitnije za svakog kupca jeste da se čuva zamki koje su vrlo česte kada dođe Crni petak.
Trgovački "crni petak" je u celom svetu sinonim za kupovinu robe na popustu, tako da će i mnogi građani Srbije verovatno iskoristiti takvu mogućnost. Kupovina preko interneta je sve zastupljenija, o čemu svedoči i podatak da je broj pošiljaka ove godine veći.
Imajući u vidu i uobičajenu praksu da trgovci pred popust neretko podignu cene, budite oprezni i razmislite da li vam i šta zaista treba.
To je ujedno najvažniji savet sagovornika Marka Dragića, pravnog savetnika pri Nacionalnom udruženju potrošača (NOPS). Prema njegovim rečima, potrošači bi trebalo da obrate pažnju na realnu cenu proizvoda, odnosno da provere koliko je iznosila prethodna cena i uporede da li je ponuđeni popust za njih opravdan.
"Dalje, ne bi trebalo da prave zalihe, kupite ono što vam je zaista neophodno. Dodatno, kad uporedite cene, u pitanju je možda ista cena koja je važila i prethodnog vikenda. Dakle, samo ono što je potrebno i opravdava popust", naveo je on.
Dragić upozorava da potrošače često privuče vizuelno reklama koja se odnosi na popust.
"Kada proverite opravdanost kupovine, i odgovarajući popust, onda donesite ekonomsku odluku", kaže on i dodaje još jedan važan savet, a to je provera samog proizvoda.
"Ako proizvod ne ispunjava karakteristike, teško ga je onda vratiti - rizik dokazivanja prelazi na potrošača", upozorava Dragić.
Kako je podsetio, ukoliko je proizvod kupljen online može da se vrati u roku od 14 dana.
"Proverite dobro da li roba ima nedostataka, naročito kod odeće i obuće, što na prvi pogled nije lako uočljivo", kaže nam Dragić.
Stručnjaci su otkrili da je u stvari manje od jednog u deset proizvoda, koje su posmatrali, bilo jeftinije na Crni petak nego neki drugi dan u godini. Prošle godine, analitičari su upozorili i na to da je manija oko Crnog petka zapravo loša za trgovce i da dugoročno, može da im ubije posao.
Da li su ta sniženja realno velika ili je u pitanju samo "marketinška manipulacija" ostaje nam da se uverimo. Domaći stručnjaci za marketing upozoravaju kupce da misle na novčanike i ne dozvole da ih zavaraju marketinški trikovi sa popustima koji često baš i nisu onoliki koliko se najavljuje, pa čak ni koliko piše u izlozima.
BONUS VIDEO:
(Blic/MONDO/Ivana Vlajković)