Kako izgleda preduzetnička scena u Srbiji? Savetnica za inovacije nam otkriva izazove na putu pokretanja biznisa

Savetnica za inovacije i preduzetništvo, Marija Suzić iz NALED-a, u podkastu "Keš ekspert" govorila je o malim biznisima u Srbiji.
Foto: MONDO/Stefan Stojanović

Kako izgleda put od ideje do preduzetništva, koji su rizici na tom putu a koje su lepe vesti za sve koji razmišljaju da postanu preduzetnici? Na ovo, ali i mnoga druga pitanja, odgovore je dala u MONDO podkastu "Keš ekspert" savetnica za inovacije i preduzetništvo, Marija Suzić iz NALED-a.

Marija Suzić Izvor: YouTube/MONDO

Kako izgleda preduzetnička scena u Srbiji i zbog čega je važna?

"Mali biznisi i preduzetnici jesu jako važni za privredu. Oni, samo ako pogledamo statistiku, čine 99% privrednih subjekata u zemlji i zapošljavaju dve trećine radne snage. Od toga, kreiraju preko 50% bruto dodate vrednosti. Dakle, oni zaista jesu stub privrede", rekla je Marija Suzić.

Često to čujemo, u čemu se ogleda taj "mali" stub privrede?

"Ako, recimo, imamo veliko preduzeće koje proizvodi neke mašine, i potrebni su mu specifični šrafovi. Može da ih uveze, ali to povećava logističke troškove. S druge strane, ukoliko ima malog privrednika koji je specijalizovan baš za proizvodnju takvih šrafova koji njemu trebaju, tu su niži troškovi. Sarađuje sa malim biznisom iz svog okruženja. Pored toga, recimo, u toj proizvodnji nastaju različiti materijali škarta, otpad plastičnih folija i slično. Neko mora da ga uzme, obradi i dalje nešto s njim uradi. Dakle, potreban je neko da dođe, da preveze od te fabrike do mesta gde se reciklira. Tu je opet mali biznis prisutan."

Foto: MONDO/Stefan Stojanović

"Tako da vidimo da celokupni niz, jedna proizvodna aktivnost ili ciklus, zapravo zavisi u velikoj meri od malih privrednika. Velika fabrika ne može sve sama uvek da organizuje, zato je mala privreda bitna. I vidimo i po zemljama gde postoje zapravo velika preduzeća, tu uglavnom postoje i ta mala preduzeća koja ih okružuju, koja omogućavaju da veliko preduzeće funkcioniše kako treba."

Šta su izazovi za nekoga ko želi da postane preduzetnik?

"Finansijsko tržište je u velikoj meri nerazvijeno iz tog ugla, nisu dostupni izvori finansiranja za te male preduzetnike kako bi oni mogli da započnu svoj biznis, kako bi mogli dalje da rastu i razvijaju se, oni su pretežno usmereni na banke. A banke, opet, na njih ne gledaju blagonaklono. Banke ih percipiraju kao rizične partnere, kao nekoga kome ako daju svoje sredstva, pitanje je da li će ta sredstva biti vraćena, naročito kada su u pitanju početnici u poslovanju. Super je što imamo dosta ljudi koji žele da naprave svoju ideju, realizuju je, da naprave biznis od nje, ali s druge strane me plaši što oni kada dođu do prvog koraka, da im trebaju sredstva, da se ne sapletu."

Dakle, Srbija ima mnogo ljudi koji imaju ideje za biznis i žele da postanu preduzetnici?

"Ono šta me raduje jeste to što kada pogledamo broj malih biznisa, znači mikro, malih preduzeća, srednjih, eventualno i preduzetnika, oni rastu iz godine u godinu. Taj broj se povećava, registruju se novi privredni subjekti u APR-u. Nedavno smo računali, da je u proseku porast broja preduzetnika, oko 6% godišnje. A dodatna stvar koja me zaista raduje jeste što ima sve više žena preduzetnica. Imamo sve više žena koje se upuštaju u preduzetničke vode i to je zaista lepa vest."

"Ali dodatno je izazov preduzetnicima, ako neko ko pokreće biznis nema šta da stavi pod hipoteku kao kolateral, teško da će dobiti kredit. Može da ga dobije, ali uglavnom ne na veći iznos, i ne na duže od godinu dana. Tako da vidimo da bankarski sektor nije baš preterano raspoložen i otvoren ka malim biznisima, a opet treba imati u vidu da je naše tržište bankocentrično. Preko 90% kapitala je kod banaka, dakle ostatak je kod nekih biznis anđela koji su spremni da investiraju. Opet, to su mreže koje tek počinju da se razvijaju u Srbiji, određene inicijative postoje da se oforme te mreže biznis anđela koje bi ulagale svoja sredstva u privredne subjekte, naravno u zamenu za određeni, da li vlasnički udeo, ili usmeravanje poslovanja. Ali, nekada mali biznisi nisu baš otvoreni ka biznis anđelima, jer ne žele da daju vlasnički udeo u zamenu za kapital. Tako da sa obe strane imamo, da kažem, izazove", zaključila je Marija Suzić.

Vaše mišljenje nam je važno - ostavite nam komentar, nije potrebna registracija!

BONUS VIDEO: "Keš ekspert" sa Ivom Vuksanović!

This browser does not support the video element.

Keš ekspert: Iva Vuksanović Izvor: MONDO

(MONDO)