Multimedijalna izložba „Milky Way" povezuje umetničke, edukativne, naučne, tehničke i performativne sadržaje, prožeta je avangardom i savremenim umetničkim teorijama i praksama, a doneće nam neobično iskustvo u okviru projekta Druga? Evropa. Izložba će biti postavljena do 30. decembra na sledećim lokacijama - Muzej savremene umetnosti Vojvodine, Dunavska 37, Likovni salon KCNS, Katolička porta 5, Distrikt -- BIRO (do 11. decembra), Bulevar despota Stefana 5.

Izložba obuhvata radove umetnika, umetnica i umetničkih grupa iz Novog Sada, Srbije i internacionalne umetničke scene, kroz istoriju, ali i uključivanje relevantnih savremenih umetničkih praksi. Otvorena forma izložbe podrazumeva integrisanje različitih medijskih, procesualnih i interdisciplinarnih istraživanja, performans i kolektivne akcije, intervencije u realnom i digitalnom prostoru, diskusije i razmene, uz utopijske i društveno-kritičke stavove.

Izložba prezentuje primere nestabilne i emancipatorske umetničke prakse, od avangarde do savremene, medijske i postmedijske umetnosti. Za svoje polazište referiše na rezultate projekta „Trajni čas umetnosti", Centra za nove medije_kuda.org usmerenog na mapiranje društvene i umetničke istorije Novog Sada, a kroz predstavljanje mreže protagonista i referenci, umetničke, društvene i političke teorije i prakse koja je uticala na novosadsku neoavangardu šezdesetih i sedamdesetih godina 20. veka. Centralni deo izložbe, iz tog razloga, zauzima mapa „Medijske ontologije", kao ključni segment projekta Trajni čas umetnosti, koja prezentuje istraživačku metodologiju projekta i pokriva polje istorijskih avangardi sa početka dvadesetog veka, preko posleratne neoavangarde, pa sve do savremene umetničke medijske produkcije. Izložba se dalje razvija širim sagledavanjem lokalnih i međunarodnih praksi, prezentovanjem drugih projekata svojevrsnog mapiranja umetničke scene, kao što je East Art Map grupe Irwin, društvenih i interdisciplinarnih pozicioniranja vidljivih u radu „Društveni portreti" Uroša Đurića i radijskom podkastu „Femkanje" Bojane Knežević i Katarine Petrović, te mrežnih mapiranja prisutnih u projektima Vladana Jolera.

Potreba za međusobnim umrežavanjem i povezivanjem primetna u zakonima prirode, egzistira i na umetničkim scenama kroz istoriju i u različitim, često udaljenim geografskim mestima. Avangardi procesi, kao pokretači umetničkog eksperimenta, inovativnosti i slobode umetničkog izraza obeležili su umetničku i društvenu istoriju Novog Sada, te se postavlja pitanje očuvanja postignutih vrednosti u lokalnoj sredini, njene vidljivosti, kao i povezanosti sa sličnim, važnim regionalnim i internacionalnim istraživanjima, kao i njihovoj bliskosti sa savremenim medijskim i postmedijskim praksama.

Kako danas uspostaviti dijalog i povezati vrednosti kompleksih pojava istorijskih avangardi, neoavangardi i mogućih postavangardi? Koliko je otpor prema postojećim sistemima u umetnosti, društvu i tehnologiji važan za razvoj kritičke umetničke prakse i koliko je prisutan kao odraz nezadovoljstva nametnutim, podrazumevanim i ustaljenim dogmama, predrasudama i tabuima? Takođe, da li u uslovima aktuelne zatvorenosti i izolovanosti društva jačaju konzervativizam, nacionalizam i ksenofobija, suprotni avangardnom kosmopolitskom i nadnacionalnom duhu povezivanja?

Projekat „Mlečni put" je zamišljen kao javni segment rada Centra za intermedijsku i digitalnu umetnost MSUV, okrenut mapiranju, afirmaciji i prezentaciji intermedijskih, interdisciplinarnih i hibridnih pristupa umetnosti, kao i nastavku uvođenja novih funkcija Muzeja u odnosu na različite procese u savremenoj kulturi.

Tekst je objavljen u sklopu projekta koji je sufinansiran iz budžeta Grada Novog Sada. Stavovi izneti u podržanom projektu nužno ne izražavaju stavove organa koji je dodelio sredstva.