Poslednja deonica autoputa na južnom kraku Koridora 10 kroz Srbiju, u dužini od 26,3 kilometra u Grdeličkoj klisuri, svečano je danas otvorena u prisustvu predsednika Srbije Aleksandra Vučića, premijerke Ane Brnabić, ministara, premijera Severne Makedonije Zorana Zaeva, predsedavajućeg Predsedništva BiH Milorada Dodika i brojnih stranih diplomata. Večeras od 21 sat autoput je otvoren za saobraćaj.
Centralna svečanost odražana je kod mosta Vrla gde je u prisustvu velikog broja građana održan kulturno - umetnički program i priređen vatromet. Okupljenima se obratio Sem Fabrici, šef Delegacije EU u Srbiji, a potom i premijer Severne Makedonije i Milorad Dodik.
Govor je održao i predsednik Vučić koji je istakao da su ljudi sa juga Srbije izgradili sve ono što generacije pre njih nisu uspele da urade.
"Možete da se ponosite onime što ste napravili ne za sebe, već za našu decu i našu budućnost", poručio je predsednik.
Poručio je da ćemo se trkati sa svima i prestići mnoge koji su bili daleko ispred nas.
"Probudili smo Srbiju, zapošljavamo građane, naterali smo Srbiju da veruje i ponovo voli samu sebe", istakao je Vučić.
Ovo je Srbija, poručio je Vučić. "Svi ovi mostovi, tuneli, vijadukti što gradimo, ništa nije nimalo slučajno. Mogu da kažem mirno, ovo jesmo mi, jeste Srbija. Nema lepše zemlje od naše Srbije, koju volimo i nema ponosnije zemlje, nema naroda koji može da kaže da toliko uspevaa da izgradi i promeni sebe i svoju zemlju, kao mi proteklih godina. Krenuli smo iz minusa, vremena bez vere i nade, ali sa ogromnom željom", rekao je Vučić okupljenima.
Predsednik Srbije je tokom obilaska deonice izjavio da su radnici najzaslužniji, a da je država umela da se izbori sa brojnim problemima.
"Južni krak Koridora 10 je za nauk kako u budućnosti da radimo, to je za nauk da možemo da savladamo sve teškoće. Malo ko zna šta imamo u Grdelici, Hanu, Vršcu, Subotici i drugim delovima Srbije. Ovo je prilika ne samo za tranzitni saobraćaj, već i da upoznate svoju zemlju", istakao je Vučić.
On je kazao da je čestitao ljudima u Vladi Srbije, a posebno "divnim radnicima".
"Ovo je najteži deo puta u celoj Srbiji. Ovaj autoput nije samo važan zbog lepote i graditeljskog poduhvata, već i investitora koji će dolaziti, zbog uštede novca, nižih transportnih trošokova, pre svega zbog ljudi. Srećan sam zbog naroda u Pčinjskom okrugu, jer će značiti bolji životni standard. Mnogo sam prošao i ništa bolji putevi nisu ni u Austriji, Švajcarskoj", kazao je predsednik.
Predsednik Srbije poručio je danas da je ovo dan za istoriju, jer je završeno ono što godinama unazad nikome nije pošlo za rukom.
Predsednik je istovremeno u poruci na Instragram nalogu "budućnostsrbijeav", nekoliko sati pred zvanično puštanje saobraćaja na južnom kraku Koridora 10 kroz Grdeličku klisuru, zahvalio svima koji su doprineli da san postane stvarnost.
"Završen je jedan veliki posao! Hvala vrednim radnicima na predanosti i požrtvovanosti da se savlada sve ono što godinama unazad niko nije uspeo, hvala i građanima Srbije koji su verovali u ovaj san koji je danas stvarnost."
Vučić je dodao da su budućnost kvalitetne i bezbedne saobraćajnice, nova radna mesta, investicije i ostanak ljudi u svojim rodnim mestima.
TURA OTVORENIM AUTOBUSIMA
Prva tačka obilaska ove deonice pita bila je kosina 2, koja je izazivala mnogo problema građevincima, nakon čega su članovi vlade, predsedavajući Predsedništva BiH Milorad Dodik i predstavnici medija obišli deonicu otvorenim autobusima.
Drugi punkt koji je obišla delegacija Vlade je bio kod petlje Predejane.
Premijerka Srbije Ana Brnabić je izjavila na tom mestu da je beskrajno srećna i ponosna što se završava veliki poduhvat kroz Grdelicu.
"Ovo je veliki, istorijski dan. Simbolično se i povezujemo sa Evropom, gde nam je i mesto. Ovaj dan treba da nam služi kao prekretnica – da naš narod završava započete projekte, da ne odustajemno kada je najteže, nemamo izgovore za neuspehe", istakla je premijerka.
Delegacija je danas prošla i kroz tunel Manajle, kao i predstavnici kompanija koje su gradile ovu deonicu.
Predsednik Vučić je razgovarao sa diplomatama koji su prethodno došli na ovaj deo Koridora, a gostima je posluženo vino.
Predsednik Srbije obišao je danas na Koridoru 10 i brdo Momin kamen i čestitao predstavnicima izvođača radova i alpinistima, koji su radili na savladavanju te kosine iznad autoputa, poručivši da će i njihova deca biti ponosna na njihov graditeljski poduhvat.
Momin kamen, poznat po istomenom kamenolomu, bila je jedna od najzahtevnijih tačaka na trasi autoputa u Grdeličkoj klisuri i južnom kraku Koridora 10, a Vučić je rekao:
"Vi ste se ovde pentrali. Ovo su najhrabiji momci koji su se peli uz ovu čuku, to je herojsko delo. Treba da budete ponosni na ono što ste uradili", poručio je Vučić.
Srbija će sa otvaranjem deonice auto-puta u Grdeličkoj klisuri imati povezan autoput od severa do juga, na celoj glavnoj trasi Koridora 10 od Batrovaca na granici s Hrvatskom do Preševa na granici s Makedonijom, kao i severni krak od Horgoša ka jugu.
Sa otvaranjem tog dela Koridora 10, od Niša do Soluna će moći da se stigne za oko tri sata.
Pogledajte kako izgleda vožnja kroz Grdeličku klisuru.
Istočni krak Koridora 10 od Niša do granice s Bugarskom kod Dimitrovgrada biće, kako je ranije najavljeno, potpuno završen za oko tri meseca.
Koridor 10 je jedan od najvažnijih panevropskih saobraćajnih koridora koji prolazi kroz Srbiju i povezuje Austriju, Mađarsku, Sloveniju, Hrvatsku, Srbiju, Bugarsku, Makedoniju i Grčku, čija je izgradnja počela još 1970. godine u bivšoj SFRJ.
Trasa autoputa kroz Grdeličku klisuru najteža je deonica južnog kraka Koridora 10, a njena vrednost je 350 miliona evra.
Projekat gradnje autoputa u Grdeličkoj klisuri su finansirali zajmovima Evropska investiciona banka i delom Svetska banka.
Izgradnja auto-puta kroz Grdeličku klisuru je najkomplikovaniji projekat kod nas, ali i u Evropi, zbog geologije. Na tim deonicama ugrađeno je 250.000 tona asfalta, sklonjeno 650.000 kubika kamena.
Južni krak Koridora 10 u Srbiji je dug 74 kilometara, a radovi na najtežoj deonici u Grdeličkoj klisuri trajali su šest godina.
Na toj deonici su izgrađena dva tunela, Predejane i Manajle, ukupne dužine 2,8 km, minirana su brda da bi se priroda ukrotila i "ispravljalo se" i korito Južne Morave.
Autoput kroz Grdeličku klisuru se sastoji se od dve manje deonice: Grdelica - Caričina Dolina oko 12 km i Caričina Dolina - Vladičin Han od 14,3 km.
U Grdeličku klisuru ugrađeno je 560.000 tona asfalta, a ukupna dužina svih potpornih konstrukcija iznosi oko 15 km.
Priroda na ovoj deonici, pokazala je posebno svoju ćud na Kosini 2, gde se obrušio deo brda, pa su građevinari morali da izgrade galeriju sa 110 betonskih nosača, ugrađeno je 7.000 tona armature a uklonjeno 170.000 kubnih metara zemlje.
Na Kosini 3, na klizištu koje je jedno od najzahtevnijih na ovoj deonici, iskopano je preko 500.000 kubnih metara zemlje...
Tunel Manajle, trenutno najduži drumski tunel u Srbiji, dužine je 1.808 metara, a posle njega nailazi se na most Džemen do, čija je dužina 521 metar.
Takođe, o upravljanju svim bezbednosnim sistemima u tunelima brinuće tim tehničkih lica 24 sata 365 dana u godini u tehničko-operativnom centru.
Tu je i most Vrla dužine 645 metara koji je ujedno najduži i najviši most na južnom kraku Koridara 10 čiji je najviši stub visine 62 metra.
Most Vrla se proteže preko reke Vrle i državnog puta Vladičin Han - Surdulica.
Most je na 14 raspona dužine po 45 metara, koje savladava ukupno 140 nosača visine 2,20 metara, dužine 44 metra i težine od 87 tona svakog, što daje ukupnu dužinu svih nosača - greda od 6.160 metara i težinu od 12.180 tona.
Na tom mostu specijalna vrsta svetiljki omogućava million nijansi različitih boja.
"Ubij Srbina" grmelo u Zenici: Gosti krenuli da vređaju Srbe, domaćini nastavili!
Mondo ukrštenica za 15. oktobar: Jutarnja zabava i "razgibavanje" mozga!
Vicešampion Evrope hoće Zvezdinog Mesija! Velikani stali u red, sprema se rekordni transfer na Marakani
Koliko zarađuju pripadnici Vojske Srbije? Godišnje oko 12.000 evra, a imaju i posebnu pogodnost - ovo je računica
Izdata dozvola za rušenje Starog savskog mosta! Poznato kada se zatvara, a neće biti ni bušen ni sečen