Svedočeći u odbranu Franka Simatovića Frenkija, optuženog za zločine u Hrvatskoj i BiH, bivši pilot Službe državne bezbednosti (SDB) Srbije Miroslav Lučić nazvao je danas pred haškim sudom "nemogućom" i "tragikomičnom" Simatovićevu raniju tvrdnju da je avio-eskadrila Službe 1992-95. delovala na hrvatskom i bosanskom ratištu.

"Mogu reći da je to smešno i tragikomično", rekao je Lučić, koji je bio pilot helikoptera u Jedinici za antiteroristička dejstva (JATD), odnosno "crvenim beretkama", SDB Srbije i često je prevozio Simatovića.

Svedok je tako prokomentarisao navode iz Simatovićevog govora na proslavi godišnjice Jedinice za specijalne operacije (JSO) u Kuli, s proleća 1997.

U tom govoru, pred tadašnjim predsednikom Srbije Slobodanom Miloševićem, Simatović je rekao da je "maja 1992. formirana avio-helikopterska eskadrila" Jedinice koja je u Hrvatskoj i BiH "izvršila brojne složene zadatke u uslovima ratnih operacija", prevozeći ljudstvo i tone opreme.

Na snimku sa proslave, koji je jedan od ključnih dokaza optužbe, Simatović je govorio i o "hiljadama letova" sa "mreže malih aerodroma" u BiH. Po njegovim rečima, eskadrila se, u proleće 1996, povukla u Srbiju "neotkrivena, uprkos naporima NATO i brojnih obaveštajnih službi".

Pozvan da u sudnici prokomentariše Simatovićev govor, svedok Lučić je rekao:

"Ovo je toliko nemoguće i smešno da je ravno gluposti... Tvrdim da Franko to nije napisao, jer toga nije ni bilo".

Lučić je tvrdio i da do njegovog dolaska, u proleće 1992, SDB Srbije nije imala nijednu letelicu, a da je JATD kasnije imala dva helikoptera.

Na početku unakrsnog ispitivanja, tužilac Edvard Ruso (Edward Rušo) predočio je svedoku niz dokumenata, uključujući ratni dnevnik Ratka Mladića i depeše policije Republike Srpske (RS), o delovanju "pilota Majka" iz sastava "frenkijevaca" u istočnoj Bosni, kao i o "pisti u Bratuncu", od proleća 1992.

Lučić je odmah odbacio tužiočevu sugestiju da je komandant "frenkijevaca" bio Frenki Simatović.

"Nije mogao fizički komandovati, jer je bio sa mnom u helikopteru stalno".

Tužilac je potom, iz beležnice generala Mladića, citirao reči "pilota Majka" da su "frenkijevci oteli dva aviona AN u Medenom Polju".

Po dokumentu MUP RS, "Miko pilot" i "frenkijevci" bili su na tom terenu 1992-93. i ponovo se pojavili 1995.

"Taj Majk je bio boem, ne znam kako je mogao uopšte da leti", prokomentarisao je svedok Lučić, rekavši, međutim, da ništa ne zna o navodima iz dokumenata.

Tužilac Ruso pozvao se, zatim, na izjavu Milutina Radivojevića zvanog "pilot Majk" da je, u martu 1996, sa područja Skelana u BiH "Drinska eskadrila", u kojoj su bila po dva aviona "utva" i "kraguj", bila prebačena u bazu JATD u Srbiji.

Lučić je na to rekao da za tu evakuaciju nije znao i da nije imao nikakve veze s "pilotom Majkom", koji je "mogao samo da mašta to što je napisao".

Svedok je slično odgovarao i na izvode iz dnevnika drugog pilota, Veljka Leke, u kojem je on opisao, između ostalog, kako je u Hrvatskoj i BiH prevozio načelnika SDB Srbije Jovicu Stanišića, lidera krajiških Srba Milana Martića i druge.

Za Lekinu tvrdnju da je, krajem marta 1993, "20-30 helikoptera" bilo "u službi garde, specijalnog korpusa i SDB" u istočnoj Bosni, Lučić je ocenio da je "apsolutno nemoguća".

"Ne znam da li je vojska ukupno imala toliko helikoptera", kazao je svedok.

Leka je napisao i da je u julu 1993. u Kninu primio "medalju" od Stanišića.

"Leka nije radio za nas, nego za Republiku Srpsku Krajinu", izjavio je Lučić.

Unakrsno ispitivanje Lučića, tužilac Ruso nastaviće sutra.

Stanišić (70) i Simatović (70) optuženi su za progon, ubistva, prisilno premeštanje i deportaciju Hrvata i Muslimana u Hrvatskoj i BiH, 1992-95.

I prethodni svedok, Vojislav Cvetković koji je svojevremeno bio pomoćnik načelnika Službe državne bezbednosti, rekao je da je Simatović s proleća 1997. preuveličavao ratna dejstva i uspehe "crvenih beretki" (Jedinice za specijalne operacije, JSO) u Hrvatskoj i BiH "da bi impresionirao" tadašnjeg predsednika Srbije Slobodana Miloševića.

(MONDO/Beta)

Budite bolje informisani od drugih, PREUZMITE MONDO MOBILNU APLIKACIJU.