Studija je još pokazala da su prvi izbor korisnika i dalje domaće online prodavnice (54%), te da je poverenje u bezbednost online kupovine poraslo u odnosu na prethodnu godinu i iznosi 55%.

Od 83% ispitanika koji onlajn plaćanja koriste redovno, 13% njih plaća onlajn barem jednom nedeljno, dok 41% koristi onlajn plaćanja na mesečnom nivou, a 46% njih jednom ili nekoliko puta godišnje.

Da preferirani načini kupovine i plaćanja sve više prelaze u onlajn okruženje, govori i podatak da skoro polovina ispitanika (46%) mesečne račune plaća putem interneta. Garderobu i obuću kupuje njih 45%, sportsku opremu 28%, a namirnice i potrepštine za kuću 25% ispitanika. Onlajn prodavnice građani sve više posećuju i za kupovinu elektronskih uređaja (21%) i nameštaja (17%).

MasterIndex istraživanje u Srbiji pokazalo je da 55% korisnika onlajn kupovine koristi kartice generalno, bilo da su u pitanju debitne, kreditne ili internet/prepaid kartice. Keš koristi 48% korisnika, dok 42% ispitanika koristi e-banking, odnosno m-banking aplikacije kao opciju za plaćanje robe i usluga poručenih na internetu.

MI online placanja 2.jpg
Promo 

Kada je u pitanju online plaćanje sa sačuvanom karticom kod trgovca tzv. credentials on file rešenje, plaćanje računa za komunalije prednjači kada je u pitanju korišćenje ove opcije (30%), sledi usluga naručivanja i dostave hrane (15%). Te naručivanje i plaćanje preko sajtova supermarketa (14%)

„Navike korisnika su se evidentno promenile, dobrim delom zbog pandemije, ali pre svega zbog naprednih tehnoloških rešenja u oblasti bezgotovinskog plaćanja i internet trgovine koja su građanima dala veću slobodu izbora i bolje korisničko iskustvo pri kupovini i plaćaju. Imajući u vidu podatak da su građani Srbije dominantno opredeljeni za onlajn kupovinu kod domaćih trgovaca i da poverenje u onlajn plaćanja raste iz godine u godinu, onlajn poslovanje jeste razvojna prilika za trgovce svih veličina, a posebno male i srednje preduzetnike da povećaju obim svog poslovanja. U ovom prepoznajemo i potencijal za ukupan ekonomski rast domaćeg onlajn tržišta, zbog čega ulaganje u edukaciju i stimulaciju trgovaca i korisnika treba biti zadatak svih nas tržišnih činilaca“, izjavila je Jelena Ristić, direktorka za tržišta Srbije, Crne Gore i Bosne i Hercegovine u kompaniji Mastercard.

MI online placanja.jpg
Promo 

Kako je primetan rast poverenja u onlajn plaćanja, važno je i ponoviti uobičajene savete korisnicima da online plaćanjima uvek pristupaju na isti način kao što to rade sa standardnim kartičnim plaćanjima, to značo da nikome, nikad ne otkrivaju broj kartice, PIN i CVC2 kodove i da ne dele ove podatke putem poruka, elektronske pošte ili društvenih mreža. Kao i da provere da li veb stranica trgovca ima simbol katanca i https:// oznaku koji garantuju sigurnu enkripciju podataka. Takođe, korisnicima se savetuje da potraže Mastercard® SecureCode™ ili Mastercard Identity Check simbole na stranici trgovca, kao potvrdu garancije da se njihovi podaci razmenjuju samo sa finansijskom institucijom koja prihvata plaćanje, a ne sa trgovcem. Sve češće u primeni je i dodatni vid sigurnosti, Mastercard rešenje bazirano na EMV 3DS standardima, odnosno metodi tzv. biometrijske autentifikacije koji klijentima omogućava pouzdano prepoznavanje krajnjeg korisnika kartice pri potvrdi onlajn plaćanja.

O kompaniji Mastercard

Mastercard je globalna tehnološka kompanija u oblasti platne industrije. Naša misija je da pomežemo i osnažimo inkluzivnu, digitalnu ekonomiju od koje korist imaju svi i svuda time što transakcije činimo sigurnim, jednostavnim, pametnim i pristupačnim. Kroz korišćenje sigurnih podataka i mreže, partnerstava i oslanjajući se na neprocenjive strasti, naše inovacije i rešenja pomažu pojedincima, finansijskim institucijama, vladama i poslovnim subjektima da ostvare svoj najveći potencijal. Naš koeficijent pristojnosti (DQ) je u osnovi naše poslovne kulture i svega što radimo unutar kompanije i izvan nje. Sa vezama na preko 210 tržišta i teritorija, mi gradimo održivi svet u kome su neprocenjive mogućnosti svima dostupne.