• Izdanje: Potvrdi
IMATE PRIČU? Javite nam se.

IMATE PRIČU? Javite nam se.

IMATE PRIČU? Javite nam se.

Ubacite video ili foto

Možete da ubacite do 3 fotografije ili videa. Ne sme biti više od 25 MB.

Poruka uspešno poslata

Hvala što ste poslali vest.

Dodatno
Izdanje: Potvrdi

Ukucajte željeni termin u pretragu i pritisnite ENTER

Da li znate da vaša deca koriste „vejp“ i „puf“? Evo o čemu je reč

Izvor Promo

„Da li znate šta vam rade deca“ je rečenica koja u roditeljima sasvim sigurno izaziva najveći strah i zabrinutost.

 Da li znate da vaša deca koriste „vejp“ i „puf“? Evo o čemu je reč Izvor: Freepik.com

Nedavno sprovedeno istraživanje Udruženja Roditelj pokazalo je da roditelji nemaju dovoljno informacija o tome „šta im deca rade“ u slobodno vreme, tj šta konzumiraju na odmorima i posle škole: Rezultati pomenutog istraživanja ukazali su na važan problem, da deca u tom uzrastu najčešće koriste elektronske cigarete, ili kako ih zovu „vejp“.

Ključno pitanje je odakle maloletnicima od 13 do 17 godina ovakvi proizvodi? Gordana Plemić iz Udruženja Roditelj navodi da su laka dostupnost elektronskih cigareta, kao i nedostatak regulative u oblasti uvoza, prometa i prodaje ovih proizvoda, doveli do toga da su one veoma popularne među tinejdžerima, a da je za njihovu kupovinu dovoljno nekoliko stotina dinara i ništa više, pa čak ni lična karta!

Izvor: Freepik.com

Malo ko traži lićnu kartu, a zakon to omogućava

Istraživanje je pokazalo da je kontrola starosne dobi u trgovinama i trafikama veoma retka, iako zakon propisuje zabranu prodaje nikotinskih proizvoda mlađima od 18 godina i daje pravo prodavcu da zatraži lični dokument sa slikom. „Najveći broj ispitanika saglasan je da su elektronske cigarete lako dostupne maloletnicima uzrasta od 13 do 17 godina, da mogu da ih nabave u lokalnim marketima i kioscima i to bez provere starosti kupca. Čak 83,3% dece tvrdi da „do elektronskih cigareta dolaze lako“ i da ih „prilikom kupovine ne pitaju koliko imaju godina. Samo 16,7% kaže da se ovi proizvodi ne prodaju maloletnim licima“, objašnjava Gordana Plemić iz Udruženja „Roditelj“.

Većina roditelja koji su učestvovali u ovom istraživanju je kazala da zna da maloletnici lako mogu da kupe ove proizvode (70%), dok preostalih 30% njih nema saznanje o tome. Indikativno je da čak 78% roditelja tvrdi da njihova deca ne koristi elektronske cigarete. Sa druge strane, kada su pitani da li prijatelji od njihove dece „vejpuju“, 46% roditelja je to potvrdilo.

Anketa je pokazala i da najveći broj tinejdžera koji konzumiraju „vape”, to kupuje posle škole, a značajno manji procenat odgovora glasi „na odmoru” i „vikendom, u slobodno vreme”. Čak 81,3% ispitanika ankete zna šta je „vape”, dok 18,8 % njih je čulo, ali ne zna šta je. Veći deo ispitanika, njih 62,5% se izjasnilo da ne koristi elektronske cigarete, dok su 37,5 % konzumenti istih.

Šta može da se uradi kako „vejp“ ne bi više maloletnicima bio dostupan?

Gordana Plemić kaže da Udruženje Roditelj smatra da bi u narednom periodu trebalo sprovesti niz aktivnosti koje će biti usmerene na podizanje svesti o ovom problemu, kao i na podizanje stepena formalne i adekvatne informisanosti, ali i konkretnih koraka u pravcu zaštite maloletnika. „Ovde se pre svega misli na to da se u rešavanje ovog pitanja moraju uključiti nadležne institucije, predstavnici školskog sistema, vršnjački edukatori i slično, uz saradnju proizvođača, uvoznika i prodavaca elektronskih cigareta, te dodatnu edukaciju trgovaca o zakonskim i etičkim obavezama prilikom prodaje ovakvih proizvoda“, kaže Plemić. Ona kaže i da poseban segment saradnje treba da bude usmeren na trgovinske lance i maloprodajne trgovce, kao i državne institucije, odnosno nadležna ministarstva Vlade Republike Srbije (Ministarstvo trgovine, Ministarstvo finansija, Ministarstvo prosvete) koji su nosioci pravnih rešenja, kako u kreiranju, tako i u sprovođenju zaštite maloletnika i uspostavljanja dobre prakse.

Komentari 0

Komentar je uspešno poslat.

Vaš komentar je prosleđen moderatorskom timu i biće vidljiv nakon odobrenja.

Slanje komentara nije uspelo.

Nevalidna CAPTCHA

special image