Koji su glavni faktori koji dovode do povećanja broja holandskih preduzeća u Srbiji i koji su benefiti koje oni donose, kako Srbiji, tako i Holandiji?
Holandija je uvek bila pionir kad je reč o međunarodnom poslovanju. Naša zemlja je treća u svetu u oblasti direktnih stranih investicija, a tokom protekle decenije etablirala se kao značajan investitor za srpsku ekonomiju. Bilateralna trgovina između Holandije i Srbije premašila je milijardu evra, a naša zemlja nastavlja da bude jedan od najznačajnijih izvora stranih direktnih investicija.
Srbija, sa svojim povoljnim geografskim položajemkvalifikovanom radnom snagom i dobrim ekonomskim izgledima, iz evropske perspektive predstavlja tržište pogodno za investicije. To dokazuje i uspešno prisustvo značajnog broja holandskih kompanija, različitih veličina i u različitim industrijama. Smatram da je investicija kompanije Heineken Srbija dobra vest za Holandiju, holandske kompanije i Srbiju.
Pozitivna iskustva holandskih kompanija koje ovde posluju mogu biti poziv za druge biznise da se oprobaju na ovom tržištu. Prilika da se nedavno obiđe savremena pivara kompanije Heineken i sazna o njenim investicijama predstavlja samo jedan od primera posvećenosti holandskih kompanija dugoročnom uspehu u Srbiji.
Rekao bih da se pragmatičan, direktan pristup, holandskih preduzetnika, usredsređen na rešavanje problema, dobro uklapa u srpski mentalitet i da se zato dobro razumemo. Pored toga, holandske kompanije, po pravilu, donose inovativna rešenja, bilo da je reč o tehnologiji ili poslovnim procesima, odgovorno se odnose prema društvenim praksama i neguju kulturu otvorenog dijaloga sa javnom upravom o tome kako dodatno unaprediti poslovanje. Zapravo, takvu saradnju vidimo kao veoma korisnu u ključnim sektorima kojima se bavimo, a to su poljoprivreda, ozelenjavanje urbanih sredina i obnovljiva energija.
Koja znanja holandske kompanije mogu da ponude tržištu u Srbiji?
Holandske kompanije imaju važnu ulogu u predstavljanju svoje zemlje u svetu. U Srbiji posluje njih oko 500 , a u njima je zaposleno gotovo 20.000 ljudi, u različitim sektorima. Među tim kompanijama su Heineken, Ahold-Delhaize (Maxi/Tempo), KLM, Phillips, KupujemProdajem, ali i drugi manji uspešni biznisi koji pružaju konsultantske usluge, proizvode nameštaj, bave se ozelenjavanjem urbanih sredina i održivom poljoprivredom.
“Team Oranje” koji čine holandske kompanije, investitori i preduzeća, sa sobom donosi našu tradiciju, inovativne tehnologije, kao i različite pristupe radu. Dodatno, njihov veliki doprinos leži i u postavljanju društvenih i ekoloških standarda, praksi bezbednosti na radu, unapređenju zapošljavanja, i mnogim drugim stvarima.
Na primer, Heineken je poznat kao odgovoran i moderan holandski poslodavac. Ulaže u svoje ljude, kulturu i razvoj lokalnih zajednica u kojima posluje i na koje se oslanja. Njihov program, “Brew a Better World”, novi set obaveza usmerenih ka ostvarivanju pozitivnog uticaja na životnu sredinu, održivost i odgovornu konzumaciju alkohola, takođe se primenjuje u Srbiji.
Šta Srbija može da uradi kako bi podstakla, ne samo holandske, već i druge inostrane investicije?
Jedna od mojih uloga, kao ambasadora u Srbiji, jeste jačanje bilateralnih odnosa između naše dve zemlje. Moj tim i ja radimo na tome kroz kulturnu razmenu, pružanje podrške za sprovođenje ključnih reformi, podsticanje Srbije na putu za ulazak u Evropsku uniju, i naravno, podsticanje veće trgovine i više investicija.
Ponosan sam što se poslovna holandska zajednica u Srbiji razvija i raste – u to sam se lično uverio. Verujem da postoji potencijal za dodatno osnaživanje naših ekonomskih veza.
Potencijal za povećanje naše saradnje je ogroman. Evropska unija je veliki pokretač ekonomskih prilika putem predpristupnih fondova i programa poput Zelene agende. Podsticaj ka zelenom rastu, infrastrukturi i diversifikaciji energetike jeste ključna kompetencija Holandije. Ambasada promoviše prilike u oblasti obnovljive energije, otpada, tretmana otpadnih voda, infrastrukture luka i poljoprivrede.
Ipak, postoje oblasti u kojima bismo voleli da vidimo da Srbija nastavlja svoj rad, a koje bi joj pomogle da iskoristi svoj potencijal. To uključuje ubrzanje reformi, posebno u oblasti vladavine prava, javne uprave i državnih preduzeća.
Naš kontinuirani ciljevi kao ambasade jesu pružanje podrške Srbiji na putu reformi, ali i njeno promovisanje kao zemlje sa potencijalom za investicije holandskih biznisa. Nadamo se da ćemo u budućnosti dočekati još mnogo kompanija iz Holandije.
"Partizan ide na Fajnal-for, Evroliga je prava košarka": Igrao sa Lebronom, a u Evropi pokazuje kakav je majstor
Ovo je tim Crvene zvezde za Milan u Ligi šampiona: Ivanić počinje na San Siru, da Mesi vidi kako treba!
"Navijači nas već vide na fajnal-foru": Marinković zna da su igrači gladni, ali je oprezan
Italijani, pa ipak Zvezda dolazi - zar samo toliko pažnje? U fokusu im Vlahović i Zlatanova svađa...
Mondo ukrštenica za 11. decembar: Jutarnja zabava i "razgibavanje" mozga!