Sporazum o slobodi kretanja iz dijaloga Beograda i Prištine, primenjuje se od danas, pa i Srbi sa Kosova plaćaju pri ulasku u centralnu Srbiju 100 evra za mesec dana.

Vozila koja prelaze administrativne prelaze Centralna Srbija - Kosovo, a imaju registarske tablice "druge strane", plaćaju osiguranje od 60 evra, koje će važiti 15 dana.

Ministar unutrašnjih poslova i vicepremijer Srbije Ivida Dačić kaže da, što se tiče policije, prelasci administrativne linije sa ličnim kartama će se "odvijati normalno".

Dačić je objasnio da za osobe sa odgovarajućim dokumentom, odnosno ličnom kartom neće biti problema, kao ni u slučaju vozila sa oznakom KS, uz ulazno-izlazni dokument ograničenog trajanja.

Kada je reč o vozilima sa tablicama oznake RKS, ona moraju izvaditi druge tablice koje potvrđuju statusnu neutralnost, odnosno da budu prihvatljive za Srbiju, kazao je ministar.

"Jedan od problema koje vidim u ovom trenutku odnose se na pitanje osiguranja za vozila, odnosno mogućnošt naplate eventualne štete na vozilima koja bude načinjena. Osiguranje nije u nadležnosti policije, ali mislim da bi trebalo ići na smanjenje cene", rekao je Dačić.

Kosovski ministar unutrašnjih poslova Bajram Redžepi smatra da odluka o naplati osiguranja za vozila registrovana "u Srbiji" neće biti odmah sprovođena na severu Kosova.

Osiguranje za vozila iz centralne Srbije koja ulaze na Kosovo, zvanično počinje da se naplaćuje od danas.

Redžepi je u izjavi Tanjugu rekao da će na taj način početi implementacija dogovora o slobodi kretanja koji su u Briselu postigle delegacije Beograda i Prištine.

On je dodao da ova mera važi za sve prelaze između Srbije i Kosova ali da "neće odmah zaživeti na severu Kosova jer tamo još uvek ne postoje uslovi za to".

Takođe je istakao da smatra da ovo rešenje nije dobro jer će vozači plaćati visoku cenu osiguranja pošto je, kako je rekao, Srbija insistirala na takvoj vrsti rešenja.

U prištinskoj Radnoj grupi za sprovođenje dogovora o slobodi kretanja, RTS-u je rečeno da su tokom dijaloga vlasti u Beogradu odredile 100 evra naplate osiguranja za mesec dana za vozila sa KS tablicama kada ulaze u centralnu Srbiju.

U centralnu Srbiju će moći da ulaze i građani sa automobilima registarskih oznaka RKS, koje nisu bile obuhvaćene dogovorom Beograda i Prištine.

Njima će na administrativnim punktovima biti izdavane probne tablice koje u proseku koštaju 3.000 dinara i osiguranje od 500 dinara po danu provedenom u centralnoj Srbiji.

Šef beogradskog tima u dijalogu sa Prištinom Borislav Stefanović najavio je večeras da građani uskoro neće morati da plaćaju takse za osiguranje na administrativnim prelazima na Kosovu i Metohiji, jer će biti potpisan tehnički sporazum Asocijacija osiguravajućih društava centralne Srbije i pokrajine.

Taj sporazum omogućiće međusobno priznavanje osiguranja dve strane bez prejudiciranja statusa Kosova, rekao je Stefanović Tanjugu.

"Sporazum će omogućiti da, vozilo koje je osigurano prilikom registracije u Nišu, Kraljevu, Beogradu... može da se koristi na teritoriji Kosova bez plaćanja dodatnih dažbina za osiguranje. Isto će važiti i za korisnike KS (Kosovo) tablica na teritoriji centralne Srbije. Naravno, biće uspostavljan mehanizam nadoknade štete u slučaju nezgoda", objasnio je Stefanović.

On je dodao da se na usvajanju tog sporazuma već uveliko radi uz posredovanje EU, da je Asocijacija osiguravajućih društava Srbije i sada spremna da ga potpiše i primeni, ali da je problem što je slična asocijacija na Kosovu "u povoju".

"EU se trudi da pomogne, pre svega Prištini kod kojih je ceo taj domen nedovoljno razvijen, da što pre dođu do odgovarajućih akata koji će omogućiti brzo potpisivanje sporazuma, jer cilj mera dogovrenih u Briselu u vezi sa slobodom kretanja nije da se ljudi spreče u svom kretanju zaista visokim cenama, već upravo suprotno da se omogući sloboda kretanja", kazao je Stefanović.

On je dodao i da u međivremenu, odnosno dok sporazum ne bude potpisan, nadležni u Srbiji rade na tome da sa Asocijacijom osiguravajućih društava postigne dogovor koji će omogućiti povlastice za građane Srbije koji koriste KS tablice.

"Osiguravajuća društva u Srbiji su strana pravna lica, sami određuju svoju politiku, a pritom imaju i određene međunarodno usvojene obaveze u određivanju cene osiguranja, koje se oslanjaju na članstvo u zelenoj karti. Mi činimo sve što je u našoj moći da utičemo na njih da se prilagode ovoj situaciji i da građani koji imaju KS tablice budu na neki način vrlo jasno privilegovani", rekao je Stefanović.

Šef beogradskog pregovaračkog tima objasnio je i kako se određuju cene osiguranja na obe strane, precizirajući da država nema nikakvog udela u određivanju te cene.

On je ukazao da Kosovo nije član "zelene karte" i da zbog toga ima pravo da samostalno određuje visinu osiguranja, dok osiguravajuća društva u centralnoj Srbiji, primenjuju usvojene skale na međunardnom nivou koje predviđaju minimalnu cenu oko 100 evra.

"To je za naše građane neodrživo rešenje i smatramo da je jako važno da se u najkraćem roku postigne tehnički sporazum koji će biti statusno neutralan i čime će se to pitanje trajno regulisati. Molim građane za strpljenje, zato što su ovo prvi koraci koji su najteži, jer je jako teško da se glomazan birokratizovan sistem prilagodi novim okolnostima", zaključio je Stefanović.

Predsednik Partije demokratskog delovanja i poslanik Skupšine Srbije Riza Halimi izjavio je FoNetu da je sa primenom sporazuma o slobodi kretanja, dogovorenog u dijalogu Beograda i Prištine, uveden embargo.

"Umesto slobode kretanja imamo embargo kakav nikada do sada u istoriji nismo imali", rekao je Halimi i istakao da se jedna od najvažnijih tačaka u dijalogu pretvorila u "sprečavanje slobode kretanja".

"Sada se, umesto administrativnih, uvode finansijske prepreke. Za zeleni karton se plaća 20 evra godišnje, a za ulazak na Kosovo 60 evra za 15 dana, dok se za ulazak sa Kosova u Srbiju plaća 100 evra mesečno", rekao je Halimi.

Kao da neko želi da ovom odlukom destabilizuje situaciju i u Preševskoj dolini izazove reakcije poput onih na severu Kosova, upozorio je Halimi.

Srbija, rekao je Halimi, stimuliše uzimanje RKS tablica umesto tablica sa oznakama KS, dok se pri ulasku u centralnu Srbiju uzimaju probne tablice koju su neuporedivo jeftinije.

Halimi je rekao da Albanci iz Bujanovca, Preševa i Medveđe svakodnevno putuju na Kosovo zbog posla ili porodičnih obaveza, a da je skoro identičan situacija i sa Srbima sa Kosova.

"Ko od građana sa obe strane ima toliko novca da može da izdvoji za ove namete, da li neko razmišlja o tome", zapitao je Halimi.

U međuvremnu, posrednik Evropske unije (EU) u pregovorima Beograda i Prištine Robert Kuper poručuje da je činjenica da će ljudi sada moći da putuju slobodno na ili kroz teritoriju druge strane dobra vest za sve i ukazuje na potrebu da sve barikade bezuslovno budu uklonjene.

"Ovo je upravo razlog zašto je dijalog pokrenut – da bi se poboljšao život ljudi. Pored toga, sloboda kretanja je jedan od osnovnih principa EU, tako da koraci u smeru ostvarenja slobode kretanja čine Balkan u celini više evropskom oblašću", ocenio je Kuper u pisanoj izjavi.

To će, naglasio je, koristiti svima koji vide svoju budućnost u EU.

Sporazum predviđa da će građani moći da putuju na ili preko teritorije druge strane uz ličnu kartu, a na prelazu će dobiti ulazno-izlazni dokument.

U početnom periodu, prelazi Jarinje, Merdare i Mučibaba će biti otvoreni za prelazak po ovom novom sistemu, a aranžman će postepeno početi da se primenjuje i na svim ostalim prelazima.

Automobili sa tablicama Srbije koje su izdate osobama koje žive u Srbiji, kao i automobili sa KS tablicama izdatim na Kosovu, moći će da prelaze slobodno na teritoriju druge strane i da kroz nju prolaze.

Na obe strane će na prelazima biti ustanovljen sistem naplate osiguranja za vozila, a osobama koje upravljaju vozilima sa RKS tablicama na prelazima će se izdavati privremene tablice.

"U ovom kontekstu, EU još jednom ističe potrebu da sve barikade budu bezuslovno uklonjene i da se to odnosi na svakoga", navodi se u izjavi Kupera.

(MONDO/agencije)