"Srbija za nekoliko godina neće izgledati isto. Bićemo spojeni sa centrima u regionu autoputevima, a u drugoj fazi nakon četiri godine, u roku od osam godina, kompletno ćemo završiti mrežu autoputeva i bićemo spojeni sa svim zemljama regiona", rekao je Tadić na gradilištu na Koridoru 10 na mestu Prosek - Crvena reka.

On je istakao da dobijanje statusa kandidata za članstvo u Evropskoj uniji,kao politička stepenica, kao i dovršenje infrastrukture i povećan kreditni rejting Srbije, menjaju okolnosti za investitore i da zato sada ima značajan broj investicija.

"Građani moraju da znaju da te investicije neće biti kao one od pre 20 godina kada su fabrike zapošljavale više hiljada ljudi, već će to biti fabrike sa manjim brojem zaposlenih", kazao je Tadić i poručio da zato Srbija mora da otvori više takvih fabrika.

On je poručio i da će domaći građevinari koji nisu uspeli da dobiju posao na tenderu, biti angažovani kao podizvođači radova.

Na istočnom kraku Koridora 10 danas su otvoreni radovi na izgradnji autoputa od Niša do Bele Palanke u dužini oko 23 kilometra.

Radove na deonici Prosek-Crvena Reka izvodiće grčka preduzeća "Terna" i "Aktor" i češke ''Subtera'', a treba da budu završeni za dve godine iz sredstava Evropske investicione banke (EIB) od 96,5 miliona evra.

Mrkonjić je izjavio da je sadašnja vlada zatekla neizgrađenih 330 kilometara Koridora 10 i da će zajedno sa 15,5 kilometara na obilaznici oko Beograda, koji će biti završeni do 1. maja, u toku svog mandata ukupno završiti 200 kilometara autoputa.

Ministar je rekao da je preostalih 130 kilometara u izgradnji i da će nova vlada imati zadatak da ih završi u naredne dve godine.

Sve "osetljive radnje" koje su mogle da utiču na dinamiku realizacije i njegove rokove su sada završene, istakao je Mrkonjić i dodao da nova vlada neće imati problem sa rokovima, jer je sve spremno za punu realizaciju.

Govoreći o Koridoru 11, odnosno izgradnji autoputa od Beograda prema Crnoj Gori, ministar je rekao da se uveliko radi na deonici od Uba do Lajkovca i da bi tokom ovog meseca trebalo da počne izgradnja autoputa na još jednoj deonici od Ljiga do Preljine u dužini oko 40 kilometara, koja će se finansirati sredstvima azerbejdžanskog kredita od 300 miliona evra.

Mrkonjić je kazao da su, osim toga, spremne za izgradnju još dve deonice autoputa, ukupne dužine 50 kilometara od Obrenovca do Uba i od Lajkovca do Ljiga.

Direktor Koridora Srbije Mihajlo Mišić izjavio je da, pored deonice od Proseka do Crvene Reke, EIB finansira i druge delove Koriodora 10 na jugu i istoku Srbije, odnosno oko polovinu svih radova.

Mišić je istakao da se odvijaju radovi i od Crvene reke do Čiplika, od Pirota do Dimitrovgrada, kao i obilaznica oko Dimitrovgrada.

On je najavio da će 17. maja biti otvoren tender za izgradnju poslednje deonice od Niša do Dimitrovgrada, Čiplik-Pirot istok, tako da će se do kraja građevinske sezone odvijati radovi na celoj toj trasi istočnog kraka Korodora 10, u dužini od oko 86 kilometara.

Mišić je napomenuo da će do kraja 2012. biti započeti radovi i na preostalim deonicama Koridora 10 na jugu Srbije.

Šef kancelarije EIB-a za zapadni Balkan Andreas Bejkos naglasio je da je deonica Prosek-Crvena Reka veoma važan deo Koridora 10 prema Bugarskoj i da se realizuje na osnovu ugovora te banke i Vlade Srbije iz novembra 2010. o zajmu od 195 miliona evra za Koridor 10.

"Ulaganje u infrastrukturu je jedan od važnih strateških prioriteta EU i EIB-a," rekao je Bejkos i dodao da je Srbija deo evropske strategije transporta.

On je istakao da Srbija treba da razvije mrežu modernih i kvalitetnih puteva koji će, kada Srbija postane članica EU, biti deo transevropske mreže autoputeva.

Bejkos je naglasio da EIB snažno podržava članstvo Srbije u EU i da će nastaviti da pomaže našu zemlju u realizaciji infrastrukturnih projekata.

On je, odgovarajući na pitanje predsednika Tadića da li Srbija može da računa na sredstva od EIB-a za izgradnju železničke infrastrukture, odgovorio da može da se priča o tome.

Deonica od Proseka do Crvene Reke sastoji se iz tri lota, odnosno manje deonice, ukupne dužine oko 23 kilometra.

Prvi lot obuhvata izgradnju otvorene trase autoputa (E 80) i 10 mostova na sektoru Prosek-Bancarevo ukupne dužine 9,4 kilometara, sa rokom za izgradnju od 720 dana. Radove će izvoditi "Aktor" i "Terna".

Drugi lot obuhvata gradnju otvorene trase autoputa i pet mostova na sektoru: Bancarevo-Crvena Reka, ukupne dužine 13,1 kilometara, takođe sa rokom od 720 dana. Radove će izvoditi "Aktor" i "Terna".

Treći lot obuhvata izgradnju tunela Bancarevo, sa dve tunelske cevi i dve saobraćajne trake, ukupne dužine oko 750 metara, a rok za izgradnju je 720 dana. Tunel će graditi "Subtera".

(MONDO/agencije)