• Izdanje: Potvrdi
IMATE PRIČU? Javite nam se.

IMATE PRIČU? Javite nam se.

IMATE PRIČU? Javite nam se.

Ubacite video ili foto

Možete da ubacite do 3 fotografije ili videa. Ne sme biti više od 25 MB.

Poruka uspešno poslata

Hvala što ste poslali vest.

Dodatno
Izdanje: Potvrdi

Ukucajte željeni termin u pretragu i pritisnite ENTER

Vehabije u Srbiji, od devedesetih na Kosovu

Policija sumnjiči petoricu vehabija iz okoline Novog Pazara za pripremanje dela protiv ustavnog uredjenja i bezbednosti Srbije, saznaje agencija Beta iz izvora bliskih istrazi. Za to delo je zaprećeno od jedne do pet godina zatvora. Tanjug prenosi pisanje prištinskih medija na albanskom, po kojem su vehabije, ili kako sebe često nazivaju "borci čistog islama", na Kosovu aktivni od početka devedesetih.

Policija sumnjiči petoricu vehabija iz okoline Novog Pazara za pripremanje dela protiv ustavnog uredjenja i bezbednosti Srbije, saznaje agencija Beta iz izvora bliskih istrazi. Za to delo je zaprećeno od jedne do pet godina zatvora.

Predsednik Okružnog suda u Novom Pazaru Ćamil Hubić potvrdio je da će, ukoliko tužilaštvo podnese optužnicu, petorici vehabija biti sudjeno po članu 320. Krivičnog zakona Srbije, odnosno za pripremanje dela protiv ustavnog uredjenja i bezbednosti Srbije.

MUP Srbije je pre tri dana 30 kilometara od Novog Pazara otkrio kamp u kojem su se, kako se pretpostavlja, obučavali pripadnici terorističke grupe.

Uhapšeni su Mirsad Prentić, Fuad Hodžić, Vahid Vejselović i Senad Vejselović, svi iz Novog Pazara, dok je jedan osumnjičeni pobegao i za njim traga policija.

Sva četvorica uhapšenih negirali su krivično delo koje im se stavlja na teret.

Dvojica, kod kojih su pri hapšenju nadjeni pištolji, nisu negirali da su posedovali oružje.

Tanjug prenosi pisanje prištinskih medija na albanskom, po kojem su vehabije, ili kako sebe često nazivaju "borci čistog islama", na Kosovu aktivni od početka devedesetih. Sada imaju oko 30 kuranskih škola, a prištinski mediji ocenjujuju da je njihovim neometanim delanjem nakon rata 1999. identitet albanske zajednice u ozbiljnom iskušenju.

Od Saudijske Arabije do Novog Pazara

Vehabizam je tipično sunitski pokret za reformu vere koji je nastao u XVIII veku u Saudijskoj Arabiji, gde je i danas njegovo najjače uporište, rekao je orijentalista Rade Božović.

Božović je agenciji Beta rekao da je teško govoriti o postojanju vehabizma kao pokreta "u populaciji koja je daleko od islamskog duhovnog izvorišta i organizovanih oblika ispoljavanja vere". On je kazao da je na porast vehabija u Novom Pazaru "verovatno uticalo to što su se, u poslednje dve decenije, mnogi muslimani školovali na univerzitetima u arapskom svetu koji su mladji po tradiciji, a na kojima se ponekad podiže neprijateljstvo prema drugim verama".

"Nije zapaženo da vehabija ima u Beogradu, a teško da ih ima i u Novom Sadu", ocenio je Božović i dodao da često ni muslimanima nije jasno šta je vehabizam.

Božović je rekao da je vehabizam nastao kao religijski pokret, koji se kasnije pretvorio u političko-socijalni, a potom, "makar kako to štampa interpretira, u politički pokret".

Vehabije je najlakše prepoznati po vizuelnom identitetu kada je reč o muškoj populaciji - nose zapuštene brade i nešto kraće pantalone i jako brinu o moralu, ponašanju i oblačenju žena". "Nije primećeno da žene učestvuju u tom tipično sunitskom pokretu, koji je počeo kao pokret za versku reformu, za čišćenje islama od idolatrije i sufijskih narodnih verovanja", naveo je Božović.

"Kada je reč o verskim obredima (način molitve i gde se moli), vehabije često stvaraju problem namećući svoj način pristupu i realizaciji obreda ostalim vernicima", rekao je Božović i dodao da "verovatno takvih sukoba ima širom sunitskog sveta".

"Nije bitno kako se vrše obredi, već iskren stav prema veri, kako interpretiramo veru da bude u funkciji ljubavi, bratimljenja, razumevanja i suživota. Zato je bitan, kada je reč, o islamu način na koji imami deluju u džamijama", naglasio je Božović. On je dodao da "ako imami ne deluju u funkciji bratmljenja i suživota, mešihat ili muftija kada je reč o Sandžzaku ili Beogradu mora da se zabrine".

Božović je naveo da "obično sredstava javnog informisanja povezuju vehabije sa terorizmom" i da je vehabizam nastao u XVIII veku u Saudijskoj Arabiji, podsećajući "da ne treba zaboraviti ni da je ta zemlja od Drugog svetskog rata veran saveznik SAD".

Elvis Goga - glavni mudžahedin na Kosovu

Eksplicitno se protiveći svakom spoljnom kulturnom uticaju, vehabije nameću svoje "ekskluzivno učenje" na sahranama, obredima sunećenja i drugim verskim okupljanjima, pobijaju teorije o prirodnim ili društvenim pojavama i kao zamenu nude svoja tumačenja Šerijata ili Kurana.

Prištinski mediji pišu da je mladić iz Peći Elvis Goga poznat kao glavni mudžahedin na Kosovu i ukazuju da su ekspanziji vehabizma na Kosovu doprinele nevladine organizacije koje još uvek deluju pod okriljem Zajedničkog saudijskog Komiteta za pomoć Kosovu i Čečeniji.

Nevladine organizacije su na Kosovo stigle nakon rata 1999. godine i, kako navode mediji, profitiraju od siromaštva u predgradjima kosovskih gradova, ali u velikoj meri i u okolnim selima, poštujući stav Vlade Saudijske Arabije da na terenu ostanu aktivne sve "dok za to postoji potreba".

Modus operandi vehabijskog pokreta na Kosovu je verska indoktrinacija siromašnog albanskog, bošnjačkog stanovništva, kao i Egipćana i Aškalija. Takvi primeri su evidentni u Šipolju, predgradje Mitrovice, u naselju Kodra Trimave, nekada Vranjevac, predgradje Prištine, zatim u Prizrenu, Peći, u Radavcu kod Peći, u Juničkom Vokšiju, Uroševcu, Kačaniku id rugim mestima.

Dobrotvorna islamska fondacija (IEF), na osnovu podataka iznetih na zvaničnoj saudijskoj internet stranici, nudi kosovskoj deci "obrazovanje“ u preko 30 kuranskih škola širom Kosova. Deci se nudi 50 evra da bi naučili napamet pojedine ajete i sure iz Kurana. U školama izgradjenim sredstvima iz fondova Zajedničkog saudijskog Komiteta za pomoć Kosovu i Čečeniji i uz pomoć Dobrotvorne islamske fondacije, radi se na stvaranju nove generacije lojalnih muslimana - ne prema Kosovu, već prema islamskoj internacionali.

Pri džamijama identifikovanim kao "njihove", vehabijski aktivisti su otvoraju "Internet kafee" kako bi privukli decu različitih uzrasta da posle bavljenja internetom slušaju "naslihate“ protiv Skenderbega i pokreta za Albanski nacionalni preporod, protiv zapadne civilizacije i samog kosovskog tradicionalnog islama.

Ciljne grupe mudžahedinskih aktivista su i udovice, otpušteni s posla, seljaci, nezaposleni, pojedini "intelektualci". Vehabije njima "daruju" po 150 evra i nude druge vrste pomoći, kako bi vodili potpuno islamski način života u najradikalnijoj formi.


Na internet stranicama vodećih političkih partija na Kosovu ili na internet stranicma albanskih intelektualaca kao što su dr Miljazim Krasnići&Co, na linkovima njihovih internet stranica postoji ikonica "Religija“, čijim se otvaranjem automatski aktivira orijentalna ilahija.

Kosovski i medjunarodni mudžahedini, upozoravaju mediji u Prištini, pripremaju moguću "pobunu“ na pragu rešavanja statusa Kosova, dodajući da će karakteristične vehabističke ličnosti islamske civilizacije brzinom munje privući kamere reportera velikih svetskih medijskih kuća.

(agencije/MONDO)

Komentari 0

Komentar je uspešno poslat.

Vaš komentar je prosleđen moderatorskom timu i biće vidljiv nakon odobrenja.

Slanje komentara nije uspelo.

Nevalidna CAPTCHA

special image