
"Smatramo da bi ovakav čin, ma koliko bio formalnog karatera, bio put ka jačanju uloge parlamenta u delu kontrole izvršne vlasti, bez koje nema demokratskog političkog sistema", navodi se u saopštenju.
U njemu se dodaje da je za unapređenje demokratije u Srbiji najbolje rešenje "polaganje računa" ministara Skupštini Srbije i Vladi u jasnoj proceduri i u vremenskom okviru koji će omogućiti ministrima da ostvare svoje programe.
"Smatramo da se pitanje rekonstrukcije sastava vlade ne sme upotrebljavati u dnevno-političke svrhe ili za unutarstranačka odmeravanja, već mora biti plod jasnog sistema merenja postignutih rezultata ministarstava za šta trenutno ne postoje uslovi, jer nisu svi aktuelni ministri predstavili programe rada i vremenski okvir u kojem će ostvariti rezultate koji bi bili konkretizacija programa vlade", ističe se u saopštenju.
BIRODI zamera što se u rekonstrukciji isključuje Skupštine Srbije iz procesa, a u čijoj je nadležnosti kontrola izvršne vlasti.
"To bi značilo, ma koliko bilo "pro forme", da ministri imaju mogućnost da pred odgovarajućim skupštinskim odborima ili na posebnom zasedanju predstave izveštaje o radu o čemu bi se izjasnili oni koji su ih birali, a to su poslanici u parlamentu", naglašava se.
Umesto takvog, kako se dodaje, na demokratskim principima zasnovanog, procesa rekonstrukcije vlade, "suočeni smo sa partijskim kadriranjem u kome se kao evaluatori i sastavljači budućeg kabineta javaljaju lideri i vrhovi stranaka koji na tajnovitim mestima dogovaraju o novoj "podeli karata".
"U suprotnom, najviši organ vlasti se pretvara u držača pečata koji overava odluke nosilaca vaninstitucionalne (političke) moći, političkih lidera i vrhovnih organa političkih stranaka, ministri postaju partijski delegati koji odgovaraju političkim strankama, a ne predstavnici građana u parlamentu", dodaje se.