• Izdanje: Potvrdi
IMATE PRIČU? Javite nam se.

IMATE PRIČU? Javite nam se.

IMATE PRIČU? Javite nam se.

Ubacite video ili foto

Možete da ubacite do 3 fotografije ili videa. Ne sme biti više od 25 MB.

Poruka uspešno poslata

Hvala što ste poslali vest.

Dodatno
Izdanje: Potvrdi

Ukucajte željeni termin u pretragu i pritisnite ENTER

Ispituju se uzroci pada aviona, pilot u šoku

U selu Baranda u južnom Banatu, oko 11 sati se srušio avion Vazduhoplovstva Srbije "orao J-22", a pilot major T. J. spasao se katapultiranjem. Pilot u šoku posle udesa u kojem je slomio levu potkolenicu. Komanda V i PVO formirala komisiju koja će utvrditi uzroke udesa.

U selu Baranda u južnom Banatu, oko 11 sati se srušio avion Vazduhoplovstva Srbije "orao J-22", a pilot major Tomas Janik spasao se katapultiranjem. Pilot je u šoku posle udesa u kojem je slomio levu potkolenicu. Komanda V i PVO formirala komisiju koja će utvrditi uzroke udesa.

Komanda Vazduhoplovstva i protivvazduhoplovne odbrane (V i PVO) Vojske Srbije formirala je komisiju koja će utvrditi uzroke udesa aviona "orao J-22" koji je pao u sredu u blizini Zrenjanina, rekao je komandant avijacije general-major Dragan Katanić.

Na konferenciji za novinare u Domu vojske, Katanić je rekao da će komisija doći do zaključaka o uzroku udesa posle pregleda ostataka aviona i razgovara sa pilotom majorom Tomasom Janikom koji se spasao iskakanjem iz letelice.

Katanić je dodao da članovi komisije nisu želeli u sredu da razgovaraju sa Janikom koji je u šoku posle udesa u kojem je slomio levu potkolenicu. Janik nije životno ugrožen.

Tokom redovne letačke obuke oko 11.30 avion tipa "orao" srušio se kod sela Baranda. Pilot Janik iz 98. avijacijske baze spasao se iskakanjem, nakon čega ga je Služba traganja i spasavanja helikopterom prebacila na VMA. U bolnici ga je posetio i ministar odbrane Dragan Šutanovac.

Komandant vazduhoplovstva rekao je da je Vojska Srbije locirala pilota pola sata posle udesa i da je u akciji spasavanja učestvovala sa ukupno četiri helikoptera iz Beograda i Niša.

Katanić i njegov pomoćnik pukovnik Sreto Malinović nisu želeli da spekulišu šta su mogući uzroci pada letelice već su izrazili očekivanje da će to utvrditi komisija za petnaestak dana. Oni su rekli da su udesi česti i u drugim armijama, a da Vojska Srbije nije izgubila avion četiri ipo godine.

Katanić je rekao da je Janik (37) iskusan pilot četvrte kategorije i nastavnik letenja, a da je u 2008. godini u vazduhu proveo 18 sati. Obavljao je dužnost komandira 2. avijacijskog odeljenja 241. lovačko-bombarderske eskadrile iz Kraljeva.

Na istom avionu leteo je i juče, dok je danas leteo kao vođa para na visini od 2.500 metara, brzinom 600 kilometara na čas, na relaciji Lađevci-Mladenovac-Pančevo-Titel. Letelica eskadrilskog broja 25114 vratila se sa generalnog remonta u martu, a od dozvoljenih 1.000 sati u vazduhu je provela oko 40.

Avion je pao na močvrano i veoma nepristupačno zemljište, a Janik je napustio letelicu tek nakon što se uverio da "orao" neće pasti na selo Barandu, već oko 50 metara od regionalnog puta ka selu Sakule.

Komandant V i PVO je zahvalio na pomoći lokalnoj policiji i medicinskim radnicima koji su zbrinuli pilota i meštanima koji su se samoinicijativno uključili u spasavanje majora, od kojih je jedan u akciji učestvovao uprkos slomljenoj nozi.

Deonica puta između banatskih sela Baranda i Sakule, u čijoj blizini je, kako se pretpostavlja pao vojni avion "Orao", zatvorena je za saobraćaj, a na licu mesta su pripadnici Vojske Srbije, uverio se reporter Tanjuga u Barndi.

Meštani tog sela navode da su čuli, oko 11 sati, neku eksploziju, ali nisu obraćali pažnju, uz objašnjenje da avioni stalno nadleću to područje i probijaju zvučni zid.

Čuli smo da je pao vojni avion, da se pilot spasio, ali ništa nismo videli, vele meštani Barande, koja se pročula po TV seriji "Vratiće se rode".

Iznad tog područja, kako su reporteru Tanjuga rekli meštani, primećena su i dva vojna helihoptera tipa "gazela", koji su nadletali selo i okolinu.

Uz policiju, koja ne dozvoljava prolaz, tu su i dva vojna kamiona - jedan u kome su dovezeni vojnici, a drugi kojim je doteran bager, koji će se koristiti, kako se pretpostavlja, za raščišćavanje puta.

Jurišni avion "orao" J-22, koji se danas srušio u blizini Zrenjanina, nastao je kao rezultat saradnje jugolovenske i rumunske vazduhoplovne industrije, a u naoružanju JNA, potom JA, VJ, VSCG i VS, je od 1985. godine.

Vojni analitičar Aleksandar Radić kazao je agenciji Beta da je osnovna ideja o razvoju mlaznog dozvučnog aviona za dejstvo po ciljevima na zemlji, nastala u Jugoslaviji, a da je početkom 1970-ih godina uspostavljena saradnja sa Rumunijom kako bi se, proizvodnjom većeg broja primeraka, umanjila cena pojedinačnog aviona.

Prema njegovim rečima, odluka o saradnji avio-industrija dve zemlje imala je i snažnu političku pozadinu jer je to bilo vreme velikog prijateljstva tadašnjih predsednika Josipa Broza Tita i Nikolae Čaušeskua.

Po jedan prototip tog aviona poleteo je istovremeno u Jugoslaviji i u Rumuniji 31. oktobra 1974. godine, dok je serijska proizvodnja u SFRJ počela ranih osamdesetih godina izradom izviđačke verzije tog aviona.

Prema Radićevim rečima, "orlovi" su na početku upotrebe imali mnogo udesa. Razlozi su mogli da se podvedu i pod tehnički, i pod ljudski faktor, ali su uticale i druge okolnosti.

Od raspada Jugoslavije, na teritoriji Srbije srušila se se po dva jednoseda i dvoseda "orla", a poslednji je izgubljen 1995. godine.

Jednoseda borbena varijanta proizvodi se od 1985. godine. "Orao" je poznat i po tome što je, iako spada u grupu dozvučnih aviona, jedina letelica domaće konstrukcije koja je probila zvučni zid.

Taj nesvakidašnji događaj zbio se 22. novembra 1984. godine kada je pilot JNA Marjan Jelen probio zvučni zid (brzina veća od 1 mah) tako što je sa velike visine krenuo u poniranje kako bi dodatno ubrzao avion.

Početak građanskog rata 1991. godine, avijacija JNA dočekala je sa jurišnim eskadrilama u Cerklju, na Petrovecu kod Skoplja i u Podgorici, i izviđačkim u Mostaru, Cerklju i, jedno vreme, u Tuzli.

Od ukupno 115 aviona koji su leteli u JNA, nešto manje od trećine izgubljeno je u udesima i u borbenim dejstvima u ratovima od 1991. do 1995. godine i u sukobu sa NATO 1999. godine.

U Vojsci Republike Srpske letelo je 13 "orlova" koji su bili veoma uspešni u ratnim dejstvima i koji su učestvovali u svim značajnijim okršajima.

Za vreme rata sa NATO 1999. godine, Vojska Jugoslavije izgubila je u vazduhu jedan "orao".

Komandant 241. lovačko-bombarderske eskadrile potpukovnik Života Đurić poginuo je 25. marta 1999. godine posle napada na kamp za obuku OVK.

Najveći broj od 33 preostala "orla" leti u sastavu 241. lovačko - bombarderske eskadrile, dok se jedan broj tih aviona koristi u 2. izviđačkom-avijacijskom odeljenju u Kraljevu. Jedan avion "orao"
leti u Sektoru za letna ispitivanja.

(agencije/MONDO)

Komentari 0

Komentar je uspešno poslat.

Vaš komentar je prosleđen moderatorskom timu i biće vidljiv nakon odobrenja.

Slanje komentara nije uspelo.

Nevalidna CAPTCHA

special image