Radikali protiv dualnog obrazovanja: "Kakva korist, niko ništa ne mora"

Zakon o dualnom modelu studija podržaće narodni poslanici vladajućih stranaka, dok Srpska radikalna stranka predlog zakona neće podržati.

MONDO/Predrag Vujić

Poslanici vladajućih stranaka kažu da će zakon doprineti i praktičnom usvajanju znanja kod studenata, što će im omogućiti da kasnije lakše pronađu posao.

Poslanica Srpske radikalne stranke Vjerica Radeta kazala je, međutim, da je predlog zakona "primer poslušnosti srpske vlasti za sve što kao sugestiju dobiju od EU".

Ovaj zakon i da je najbolji na svetu, kakve mi koristi imamo od njega kada se neće primenjivati dok Srbija ne uđe u EU?“, upitala je Radeta navodeći da Srbija nikada neće postati članica Unije.

Takođe, dodala je da prema ovom zakonu, niko ništa ne mora, odnosno studenti ne moraju da studiraju po dualnom modelu, poslodavci ne moraju da zaključuju ugovore.

 „Niko nikakvu obavezu nema“, rekla je Radeta i dodala da je ovim zakonom potpuno zapostavljeno akademsko studiranje.

Naglasila je da kroz taj zakon akademsko "obrazovanje u Srbiji nestaje", te da se nada da studenti koji žele da zaštite svoj akademski dignitet neće prihvatati taj model studiranja.

Predstavnica poslaničke grupe Saveza vojvođanskih Mađara Elvira Kovač kazala je da će u danu za glasanje ta grupa podržati predložene zakone i dodala da se predlozima fokus stavlja na samo znanje.

Navela je da predlozi tih zakona postavljaju razvoj celog društva na dva stupa, odnosno na ekonomiju znanja i na ekonomiju baziranu na znanju, na upotrebi znanja i veština.

„To je izuzetno značajno kako bi se stvorile ekonomske koristi i radna mesta“, kazala je Kovač.

Ðorđe Komlenski iz Pokreta socijalista kaže da dualno obrazovanje ne umanjuje prostor za obrazovanje na visokim studijama, već naprotiv pruža mogućnost studentima da svoje znanje na praktičan način primene i da im koristi u životu, kako njima, tako i kompanijama u kojima rade.

Predsednik poslaničke grupe Stranke moderne Srbije Aleksandar Stevanović navodi da se Srbija već godinama suočava sa problemom visokoobrazovnih ljudi koji su na tržištu rada, a imaju manjak održivih veština i teško se zapošljavaju.

Kako je naveo, dualno obrazovanje otvara mogućnost da se taj problem otkloni, jer će se studenti upoznati sa time šta su potrebe privrede, javnog sektora i doći u dodir sa veštinama koje će im biti potrebne u izgradnji karijere.

Stevanović je takođe upitao i koji su mehanizmi koji će omogućiti zdravu konkurenciju među poslodavcima, odnosno koji su mehanizmi ocenjivanja poslodavaca koji će biti uključeni u model dualnog obrazovanja, na šta je ministar Šarčević kazao da će se izgraditi mehanizmi kako kontrole poslodavaca, ali i uvida studenata i njihove percepcije.

Šarčević je naveo da će se u početku birati "bolji poslodavci", jer će, kaže, oni i sami tražiti da potpisuju ugovore, gde će biti precizirani svi uslovi.

Poslanica Jedinstvene Srbije Marija Jevđić smatra da se predloženim zakonom unapređuje kvalitet praktične nastave, što će omogućiti da mladim ljudima da pored sticanja teorijskog znanja na fakultetima, učenjem kroz rad u realnom sektoru steknu određene veštine i znanja koja će omogućiti lakše zaposlenje.

Poslanik Muamer Bačevac ističe da je dualno obrazovanje put koji će omogućiti mladim ljudima da ostanu u svojoj zemlji i dati im šansu da dobro zarađuju i budu vrednovani u svojoj zemlji.

Naglasio je da je jako dobro što Srbija nije preuzela modele iz Evrope, poput Nemačke, Austrije ili Švajcarske i istakao da je u Srbiji sistem dualnog obrazovanja autentičan i opredeljen prema srpskoj privredi koja ima svoje osobenosti, pre svega ka malim i srednjim preduzećima.

Poslanik Socijalističke partije Srbije Žarko Obradović rekao je da će ta stranka glasati za predloženi zakon naglašavajući da on predstavlja nastavka reformi u obrazovanju, te da doprinosi približavanju obrazovnog sistema potrebama tržištu rada.

"Problemi povezivanja obrazovanog sistema i privrede Srbije traju već tri decenije. Privreda je stala na svoje noge i stvoren je dobar osnov za povezivanje obrazovnog procesa i tržišta rada", rekao je Obradović.