Patrijarh Irinej istakao je da od celovitosti crkvene vere pravoslavne, konačno, zavisi i opstanak celokupne tvorevine.
Njegova svetost naglašava da Božije poslenike treba podsećati da se ništa ne čini bez sloge i jedinstva sa svima ostalima, ništa na silu, da se ne bi skrnavio u nama lik Bogomladenca Hrista.
Patrijarh poručuje - svuda da važi pravilo lečenja sebe i drugih na blag, istinit i svetootački način.
Prema njegovim rečima, sveta dužnost jeste nositi krst istorijskih događaja i iskušenja u svim pomesnim crkvama kao zajedničkim. Ali, naglašava patrijarh, sveta dužnost i obaveza i svih pomesnih pravoslavnih crkava jeste da jedna drugu poštuju i uvažavaju.
Njegova svetost u poslanici podseća i da se ne sme zaboraviti Stara Srbija, odnosno Kosovo i Metohija.
"Prema toj svetinji treba da se ophodimo kao prema srpskoj zavetnoj misli, reči i nasleđu - neodvojivim od našeg narodnog bića", naglašava patrijarh Irinej i dodaje da su upravo o tome svojom krvlju svedočili horovi srpskih mučenika i novomučenika svih vekova.
Patrijarh ističe da na Božić najsvečanije treba pomenuti kosovske, jasenovačke, gradinske i mučenike sa svih ostalih stratišta.
"Mi im se za pomoć molimo da i sami lično ispovedimo svoju crkvenu pravoslavnu veru u Bogomladenca Hrista, do samoga kraja, ne bojeći se da o njima svedočimo pred svima", dodao je patrijarh.
Patrijarh Irinej ističe da je glavno brinuti o tome kako ćemo živeti, hoditi i pred licem Svetoga Save i svih srpskih svetitelja i prosvetitelja svete autokefalne Srpske pravoslavne crkve.
"Da bismo i sve naše svete pretke imali na svojoj strani na Hristovom pravednom sudu, da bi nas oni priznali za svoje sledbenike. Eto nam svete dužnosti našeg postojanja", navodi se u poslanici.
Patrijarh napominje da pravoslavno crkveno otkrivenje i sveto predanje uče da je bogougodno ispovedati veru u ovaploćenoga sina i Logosa Božijeg, Hrista Bogočoveka, i zajedno sa tim veru u Presvetu Trojicu. To, ističe se u tekstu, daje videlo našem hodu po tami ovoga sveta, ogrezlog u grehu.
Ponovo upozorivši na čedomorstvo, patrijarh srpski je ocenio da životni problemi čoveka današnjice, a, izgleda, i budućnosti, često obeshrabruju, pa i iznenađuju.
Prema njegovim rečima, i srpski čovek danas kao da je odlučio da činjenjem čedomorstva doprinese da se na strašnom Božijem sudu čovečanstvo pojavi podeljeno, tako da jedan deo, po brojnosti ubijene dece, preovlada nad brojem drugog dela dece koja su se rodila i dobila priliku da žive.
"Kako sa tom činjenicom izaći pred Bogomladenca Hrista, pred njegovu Bogomater, Prisnođevu Mariju, i pred sve svete, najbolnije je od svih naših pitanja sada i ovde?", pita patrijarh.
Očigledno, kaže patrijarh, da postoji i spremnost ustrojitelja novoga sveta da nam iz naših ruku istrgnu naš osveštani život u svakom pogledu, pa i u pogledu samih polova i hrišćanskoga braka, i da nas uvedu tamo gde ljudska misao i reč, delo i ljudska noga dosad nisu kročili.
Ipak, dodao je patrijarh, jedna duša koja se kaje i spasava pretežnija je od celog sveta.
"Svojoj duhovnoj deci, našem i danas mnogostradalnom srpskom narodu u otadžbini i rasejanju, mi, njegovi duhovni pastiri, želimo da se blagočestive misli i osećanja i ovoga Božića obilno i trajno usele u nas i da se sav naš život zbiva u Bogu sa svima svetima", navodi patrijarh.
Njegova svetost poručuje da je veoma važno kako ćemo mi živeti i celokupno naše potomstvo i na čemu će ono graditi dom svog sveukupnog hrišćanskog postojanja.
"Da li na vodi, pesku, slami, ili na Hristu, krajeugaonom kamenu Crkve i Boga i Oca našeg koji je na nebesima? Jer, sva naša dela će na kraju biti ispitana ognjem blagodati Božje", napominje patrijarh Irinej.
Patrijarh Irinej je poželio da sve naše domove zagreva nebozemna himna Bogomladenca.
"Slava na visini Bogu i na Zemlji mir, među ljudima dobra volja! Mir Božji, Hristos se rodi!", navodi se u poslanici.