Putnički avion Boing 737 kineske aviokompanije pao je danas na jugu Kine. U njemu je bilo više od 130 putnika i članova posade.

Ova nesreća dogodila se samo tri meseca nakon što su tamošnje vlasti odlučile da u upotrebu vrate jedan drugi model Boinga 737. Naime sve letelice ovog tipa sa oznakom Max su više od dve godine bile prizemljene zbog tehničkog nedostatka koji je, kako će se ispostaviti, u manjoj ili većoj meri odgovoran za smrt 346 ljudi u dve avionske nesreće koje su se dogodile u intervalu od 5 meseci.  

Netflixov dokumentarac "Downfall" bavi se optužbama protiv Boing korporacije za ulogu u prikrivanju faktora za koje se smatra da su doveli do ovih katastrofalnih udesa. Navodi se da su zbog profita, ugrozili bezbednost ljudi.

Hronologija

Dana 29. oktobra 2018. godine avion Boeing 737 Max na letu 610 kompanije "Lion Air" poleteo iz Džakarte, u Indoneziji, da bi se samo nekoliko minuta kasnije srušio u Javansko more pri čemu su svi u avionu poginuli.

Tehnički uzroci pada su tada bili nepoznati, ali se sumnjalo na novi kontroverzni sistem nazvan MCAS (Maneuvering Characteristics Augmentation Sistem) koji je u kombinaciji sa neispravnim senzorom mogao da dovede do nesreće.

Boingov odgovor na ovu neseću je sve šokirao. Umesto istrage o eventualnim tehničkim nedostacima novog sistema, kompanija je pokušala da krivicu svali na pilota. Posebno su se istakle ksenofobične izjave zvaničnika koji su tvrdili da se "nesreća nikada ne bi dogodila da je avionom upravljao američki pilot".

Samo 19 nedelja kasnije, let 302 "Ethiopian Airlinesa", još jedan avion Boing 737 Max, napustio je Adis Abebu i srušio se u blizini grada Bišoftu, ponovo ubivši sve koji su se našli u njemu.

Istražitelji su i ovog puta u svojim izveštajima analizirali rad MCAS sistema koji je, kako se navodi, bio zadužen da gura nos aviona nadole. Sa druge strane, iz kompanije su, slično kao i u slučaju nesreće u Indoneziji, ostali pri tvrdnjama da je glavni uzrok tragedije "nekompetencija pilota". Međutim, kako će istraga kasnije pokazati, piloti nisu ni znali da takav sistem uopšte postoji u avionu. Njima je kontrola nad letelicom bila praktično "preoteta" od strane softvera čijeg postojanja nisu bili ni svesni.  

Bilo kako bilo, u ove dve nesreće nastradalo je 346 ljudi.

Kako se navodi u Netfliksovom filmu "Downfall", koji govori o padu ova dva aviona Boing 737 Max, u svakom trenutku je u upotrebi bilo oko 10.000 Boing aviona u više od 150 zemalja. Reputacija kompanije je bila toliko sjajna da nakon prve nesreće stručnjaci jednostavno nisu mogli da shvate da bi greška mogla biti u dizajnu aviona.

"Mislim, to je bio Boing!" rekao je Džon Ostrover, glavni urednik lista "The Air Current."

Međutim, scenario iz Indonezije se ponovio u Etiopiji, a Federalna uprava za vazduhoplovstvo (FAA) je i dalje oklevala sa reakcijom navodeći kako je za takvu odluku potrebno "da se prikupi više podataka". Međutim, Kina je prelomila i jednostrano odlučila da obustavi upotrebu ovog modela što je izazvalo lančanu reakciju drugih zemalja koje su učinile isto.

Uskoro je usledilo i prizemljenje u Americi. Nakon što su podaci iz crne kutije pokazali da bi uzrok pada mogao da bude isti kao u indonežanskoj nesreći, tadašnji predsednik Amerike Donald Tramp doneo je odluku o povlačenju ovog modela. 

O razmerama panike koja je zavladala u industriji govori i podatak da je izvesan broj pilota odbio da izvrši ovu naredbu i odveze avione u skladišta u kojima bi čekali dalji razvoj događaja. 

Povratak na kinesko nebo

Kinesko vazduhoplovno regulatorno telo odobrilo je 2. decembra 2021. godine povratak Boing 737 Max modela u flote tamošnjih avioprevoznika. Nešto više od dve godine prošlo je od prizemljenja, a letelice su vraćene u upotrebu nakon što su izvršene tehničke nadogradnje koje bi trebalo da "obuzdaju" kontroverzni softver.

Kina je poslednje veliko tržište na kome je Boing 737 Max čekao odobrenje za ponovno poletanje, nakon što su Sjedinjene Države dozvolile nastavak letova u decembru 2020, a regulatori Evropske unije dali su dozvolu u januaru. Brazil i Kanada su takođe dali odobrenje.

"Kineski piloti će morati da završe novu obuku pre nego što počnu komercijalni letovi", objavila je kineska uprava za civilno vazduhoplovstvo na svojoj veb stranici. Rečeno je da je potrebno da Boing instalira dodatni softver i komponente.

"CAAC (Civil Aviation Administration of China) smatra da su korektivne mere adekvatne za rešavanje problema sa bezbednošću modela 737 Max", navodi se u direktivi ove agencije. 

"Odluka CAAC-a je važna prekretnica ka bezbednom vraćanju 737 Max u službu u Kini", navodi se u saopštenju Boinga sa sedištem u Čikagu. Rečeno je da kompanija sarađuje sa regulatorima "na vraćanju aviona u službu širom sveta".

Dokumentarac "Downfall" počinje kao forenzička istraga o tome šta je pošlo po zlu sa avionima, na kraju se pretpostavlja da je ono što je možda izazvalo ove nesreće nepromišljena korporativna kultura.

(MONDO)