Jedna od najvećih avionskih misterija desila se 8. marta 2014. godine kad je malezijski avion “MH 370“ sa 239 putnika i članova posade nestao na letu Kuala Lumpur-Peking. 

Porodice putnika zatražile su od malezijske vlade da dozvoli kompaniji za pretraživanje morskog dna “Infiniti oušn“ da nastavi potragu. Potraga za "boingom 777" oznake "MH 370" je bila jedna od najobimnijih i najskupljih u istoriji avijacije. Pretraženo je više od 120.000 kvadratnih kilometara Indijskog okeana. Više od 120.000 kvadratnih kilometra Indijskog okeana je pretraženo. 

Neki delovi olupine pronađeni su čak u Madagaskaru, ali ne i trup. Zvanična potraga za ovim nestalim avionom završena je 2017. godine. Četrdeset dva minuta posle ponoći 8. marta 2014, "boing 777", uspeo se na nebo i skrenuo na severoistok, prema Južnom kineskom moru, podseća Gardijan. Prvi oficir, Farik Hamid, imao je 27 godina. Od pune sertifikacije delio ga je samo jedan trenažni let.

Komandujući pilot, 53-godišnji Zahari Ahmad Šah, bio je jedan od najstarijih i najcenjenijih pilota "Malezija erlajnsa". U posadi je bilo 10 stjuardesa iz Malezije. Prvih 40 minuta leta proteklo je uobičajeno. U 1.19 sati, MH370 se približio kraju malezijskog vazdušnog prostora. Kontrola avio-saobraćaja javila se da prosledi let za Ho Ši Min. Zahari je odgovorio: "Laku noć. Malezijski tri-sedam-nula".

To je bilo poslednje što je neko čuo sa leta. Zahari se nikada nije prijavio kod vijetnamskih kontrolora. Nekoliko sekundi nakon što je prešao u vijetnamski vazdušni prostor, MH370 je nestao sa radara. Svi naredni pokušaji da se sa njim kontaktiraju bili su neuspešni.

Komercijalni avioni bi trebalo da budu dostupni u svakom trenutku, poznati i praćeni, ali MH370 je nestao, navodi britanski list. Malezija je 2018. godine angažovala "Oušn Infiniti" za potragu za avionom u Indijskom okeanu, nudeći 70 miliona dolara ako pronađe avion.

Potraga kompanije usledila je nakon što su Malezija, Kina i Australija okončale dvogodišnji podvodni lov koji je koštao 135 miliona dolara u januaru 2017. nakon što nisu pronašli trag avionu. O tome, navodi Bi-Bi-Si još uvek nema odgovora. Pronalazak aviona, ili bar više delova njegove olupine, moglo bi se pokazati ključnim, ali istražitelji imaju vrlo ograničene informacije o poslednjim satima aviona.

Stručnjaci još ne mogu da donesu konačan zaključak da li je MH370 ostao pod komandom pilota, ili se srušio van kontrole u more. Jedna od teorija je da ga je pilot aviona namerno srušio. Ali, australijski istražitelji su to odbacili, saopštivši da je bio bez svesti u poslednjim trenucima.

Tehnički kvar ostaje još jedna mogućnost, ali u odsustvu zvaničnog objašnjenja, pojavljivale su se različite teorije.

(MONDO)