Budućnost kompanije Volksvagen je dovedena u pitanje. Na to je upozorio Tomas Šafer, novi direktor tog nemačkog auto-giganta zadužen za masovno tržište, tokom prezentacije koju je početkom jula održao svom menadžerskom timu. Razlozi za zabrinutost menadžmenta ovog nemačkog proizvođača automobila iz Volfsburga su pre svega visoki troškovi proizvodnje, stalni pad tražnje, rastuća konkurencija, ali i niz drugih faktora, navodi britanski nedeljnik Ekonomist.

"Došli smo na ivicu ambisa", upozorio je bez okolišanja Šafer. On je praktično ponovio upozorenje koje je još 2011. godine izrekao Stiven Elop, direktor finske Nokije, koji je nedugo nakon "preuzimanja kormila" u kompaniji rekao da se stanje u Nokiji, tada još uvek najvećem svetskom proizvođaču mobilnih telefona, može uporediti sa "platformom (za naftu) u plamenu". Poznato je da u slučaju Nokije upozorenje i poziv za buđenje nisu pomogli, jer je samo nekoliko godina kasnije ta kompanija zatvorena, a poslovi sa mobilnim telefonima prodati su Majkrosoftu, koji ga je ugasio.

Da li bi i nemački Folksvagen, moćna matična grupa koja poseduje devet drugih brendova, zaista mogao da doživi sličnu sudbinu i ukoliko je odgovor potvrdan šta bi to značilo za najveću evropsku ekonomiju? Neposredna implozija Folksvagenove proizvodne mašinerije izgleda malo verovatna jer je u 2022. godini, na osnovu ostvarenih prihoda, ova kompanija bila najveći proizvođač automobila na svetu.

Krajem jula je objavljeno da je u prvoj polovini 2023. godine prodaja porasla za 18 odsto, na 156 milijardi evra, dok su konkurentski BMW i Mercedes-Benc ostvarili skoro upola manje prihode. Ipak, kako navodi Ekonomist, katastrofa više nije nezamisliva i nemački industrijalci osećaju veliku zabrinutost zbog neizvesne budućnosti.

Na osnovu podataka Ifo instituta za ekonomska istraživanja pri Univeritetu u Minhenu, u julu je indeks poslovnog poverenja u padu, već treći mesec u kontinuitetu. Uticajni nemački poslovni krugovi na Šeferovu listu razloga za zabrinutost dodaju i druge faktore, od birokratije do delikatne geopolitičke situacije i trgovine sa Kinom.

Proizvođači automobila su više izloženi ovim izazovima od većine drugih industrija jer moraju da se uhvate u koštac sa nekoliko globalnih transformacija odjednom: moraju da elektrifikuju svoja vozila i nauče da razvijaju savremene softvere. Insajderi iz auto-industrije priznaju da će neke fabrike automobila morati da se smanje ili čak da budu zatvorene, a ista sudbina čeka i mnoge dobavljače, posebno one koji prave delove za motore sa unutrašnjim sagorevanjem i menjače kojih nema u električnim vozilima.

Nemačka automobilska industrija takođe mora da se pozabavi sve prisutnijim problemima koje nameće kineska ekonomija. Nakon što su tokom poslednjih decenija i tri velike nemačke automobilske kompanije mogle da ostvaruju koristi od brzog ekonomskog rasta azijskog giganta i u drugoj polovini 2022. godine u Kini ostvarile oko 40 odsto svojih prihoda, sada osećaju negativne posledice velikog finansijskog preokreta.

Folksvagen je upravo smanjio prognozu svojih globalnih isporuka uglavnom zbog usporavanja prodaje u Kini, a složena geopolitička situacija bi mogla dodatno da pogorša situaciju. Kineski konkurenti su počeli da šire svoje poslovanje u inostranstvu, posebno u Evropi, a prošle godine Kina je prvi put izvezla više automobila od Nemačke: oko 3 miliona nasuprot nemačkom izvozu od 2,6 miliona vozila.

BONUS VIDEO:

Kurir televizija SMAKNU TI KOLA DOK TREPNEŠ! PAZITE SE - OVO su mesta na kojima najčešće VREBAJU KRADLJIVCI automobila (KURIR TELEVIZIJA)

(MONDO)