Izrael tvrdi da napada delove tajnog lavirinta tunela koji je izgradio Hamas ispod Gaze, nastavljajući odmazdu za subotnji prekogranični napad palestinske islamističke grupe. "Zamislite pojas Gaze kao jedan sloj za civile, a zatim drugi sloj za Hamas. Pokušavamo da dođemo do tog drugog sloja koji je Hamas izgradio. Ovo nisu bunkeri za civile u Gazi. To je samo za Hamas i druge teroriste, tako da oni mogu da nastave da ispaljuje rakete na Izrael", rekao je portparol Izraelskih odbrambenih snaga (IDF) u četvrtak.
Veoma je teško proceniti veličinu mreže, koju je Izrael nazvao metro Gaze, jer se veruje da se prostire ispod teritorije koja je duga samo 41 km i široka 10 km, piše Bi-Bi-Si.
Posle sukoba 2021. godine, ID je saopštio da je u vazdušnim napadima uništio više od 100 km tunela. U međuvremenu, Hamas tvrdi da se njegovi tuneli protežu na 500 kilometara i da je pogođeno samo pet odsto. Poređenja radi, londonska podzemna železnica duga je 400 km i uglavnom je nadzemna.
Izgradnja je počela 2005. godine
Izgradnja tunela počela je u Gazi pre nego što je Izrael povukao svoje trupe i naseljenike 2005. godine. Izgradnja se ubrzala nakon što je Hamas preuzeo kontrolu nad Gazom dve godine kasnije, što je navelo Izrael i Egipat da počnu da ograničavaju kretanje robe i ljudi iz bezbednosnih razloga. Na svom vrhuncu, skoro 2.500 tunela koji prolaze ispod egipatske granicekorišćeno je za krijumčarenje komercijalne robe, goriva i oružja u Hamas i druge militantne grupe.
Krijumčarenje je postalo manje važno za Gazu nakon 2010. godine, kada je Izrael počeo da dozvoljava uvoz robe preko svojih prelaza. Egipat je kasnije zaustavio šverc potapanjem ili uništavanjem tunela. Hamas i druge frakcije su takođe počeli da kopaju tunele za napad na izraelske snage. Militanti su 2006. iskoristili tunel ispod granice sa Izraelom da ubiju dva izraelska vojnika i zarobe trećeg, Gilada Šalita, kojeg su držali u zatočeništvu pet godina.
IDF je 2013. godine otkrila 1,6 km dug i 18 metara dubok tunel sa betonskim krovom i zidovima koji vode od Gaze do izraelskog kibuca. To se dogodilo nakon što su stanovnici čuli čudne zvukove. Sledeće godine, Izrael je naglasio potrebu da se iskoreni opasnost od napada militanata koji koriste takve 'terorističke tunele' ispod granice i pokrenuo je veliku vazdušnu i kopnenu ofanzivu u Gazi.
IDF je saopštila da su njene snage uništile više od 30 tunela tokom rata. Ali grupa militanata je takođe uspela da iskoristi jedan tunel za napad u kojem su ubijena četiri izraelska vojnika. "Prekogranični tuneli su uglavnom rudimentarni, što znači da skoro da nemaju utvrđenja. Kopaju se za jednokratnu svrhu - da upadnu na teritoriju Izraela. Tuneli unutar Gaze su drugačiji jer ih Hamas redovno koristi. Verovatno su udobniji. To znači da su tuneli u Gazi potpuno rudimentarni", rekao je on. Definitivno su opremljeni za dugotrajno prisustvo", kaže dr Dafne Ričemond-Barak, stručnjak za podzemno ratovanje koji predaje na Univerzitetu Rajhman u Izraelu, i dodaje: "Tamo se kriju vođe, imaju komandne i kontrolne centre, koriste ih za transportne i komunikacione linije. Opremljeni su strujom, rasvetom i železničkom prugom".
"Kolateralna šteta će biti ogromna"
Ona kaže da je Hamas izgleda usavršio umetnost tunela i ratovanja poslednjih godina, pošto je mnogo naučio posmatrajući taktiku sirijskih pobunjeničkih boraca u Alepu i džihadističkih militanata Islamske države u Mosulu. Veruje se da su tuneli unutar Gaze čak 30 metara ispod površine i imaju ulaze koji se nalaze u prizemljima kuća, džamija, škola i drugih javnih zgrada kako bi militantima omogućili da izbegnu otkrivanje.
Izgradnja mreže koštala je i lokalno stanovništvo. ID je optužio Hamas da je potrošio na tunele milione dolara koji su poslati Gazi kao pomoć, kao i desetine hiljada tona cementa namenjenih obnovi kuća uništenih u prethodnim ratovima. Militanti Hamasa su možda koristili prekogranične tunele tokom napada prošlog vikenda u Izraelu, u kojima je ubijeno najmanje 1.300 ljudi, većinom civila, a pritvoreno više od 150. Bilo je izveštaja da je izlaz iz tunela otkriven u blizini kibuca Kfar Az, gde je masakrirano na desetine civila. Ako se potvrdi, to znači da je tunel izgrađen ispod podzemne betonske barijere načičkane sofisticiranim senzorima za otkrivanje tunela koje je Izrael postavio krajem 2021.
Dr. Ričemond-Barak kaže da bi to bio šok, ali naglašava da nijedan sistem za otkrivanje tunela nije siguran: "Zato se tuneli koriste u ratu od davnina, nema načina da se to spreči". Ona takođe upozorava da je nerealno da izraelski establišment i šira javnost veruju da će ID biti moguće da ID uništi celu mrežu tunela Hamasa u Gazi dok se stotine hiljada vojnika okuplja u blizini radi moguće kopnene operacije.
"Postojaće delovi mreže gde se civili, iz bilo kog razloga, neće evakuisati. Neki delovi podzemne mreže su nepoznati. A za neke od njih će kolateralna šteta biti prevelika", objasnio je Ričemond-Barak. Uništavanje tunela će takođe dovesti do značajnog gubitka života - među izraelskim snagama na terenu, palestinskim civilima i taocima, upozorava ona. Više od 1.500 Palestinaca u Gazi, od kojih su mnogi civili, već je ubijeno u uzvratnim izraelskim vazdušnim napadima od subote.
"Ovde morate da obezbedite nešto što je nevidljivo"
"Hamas je veoma dobar u korišćenju živih štitova. Jednom kada je udar neminovan i oni to znaju, postaviće nevine civile na zgrade. Ovo je primoralo Izrael da više puta obustavlja udare. Hamas je lako mogao da iskoristi ovu metodu u kontekst tunela i jednostavno staviti izraelske, američke i druge taoce u njih", kaže dr Ričemond-Barak.
Tokom sukoba 2021. godine, niz razornih vazdušnih udara u gradu Gaza srušio je tri stambene zgrade, ubivši 42 osobe. ID je saopštio da je gađao podzemne tunele, ali da su se urušili i temelji zgrada. Mreža tunela će takođe negirati prednosti koje ID ima u pogledu tehnologije i inteligencije, povećati poteškoće urbanog ratovanja i predstavljati smrtonosnu pretnju za izraelske trupe.
"Pre svega, Hamas je imao dovoljno vremena da digne u vazduh celu mrežu. Mogli su da puste vojnike da uđu u mrežu tunela, a zatim sve dignu u vazduh. Mogli su da kidnapuju vojnike u iznenadnim napadima. Postoje i drugi rizici – kiseonika ponestaje, borba protiv neprijatelja jedan na jedan i spasavanje ranjenih vojnika postaje praktično nemoguće", rekao je izraelski stručnjak i nastavio: "Čak i ako ne uđete u tunel, obezbeđenje oblasti za koju sumnjate da bi tuneli mogli da pokriju je veoma različito od samo obezbeđenja područja. Ovde morate da obezbedite nešto što je nevidljivo."
Međutim, izraelske snage će imati neke načine da ublaže rizik. Prema Kolinu Klarku, direktoru istraživanja u bezbednosnoj konsultantskoj kompaniji Soufan Group, ovo bi moglo uključivati slanje dronova i bespilotnih vozila u tunele kako bi ih mapirali i identifikovali zamke pre nego što ih vojnici uklone. Ratni avioni takođe mogu da bacaju bombe za "razbijanje bunkera", koje prodiru duboko u zemlju pre detonacije. Međutim, oni bi predstavljali rizik od kolateralne štete zbog gustog urbanog terena.
BONUS VIDEO:
(MONDO/Index.hr)
Zvezda pokazala Evropi da joj je mesto u plej-ofu: Kad imaš igrača koji može sve, pobede se i najbolji!
Šta čeka Zvezdu i Partizan u Evroligi? Jedan grad može da bude prekretnica sezone, tamo "večiti" idu prvo!
Stručnjak za energetiku o sankcijama NIS-u: Cene goriva bi otišle u nebesa i došlo bi do nestašice
Partizanovog igrača čeka duža pauza: Mijailović otkrio detalje o povredi košarkaša!
Željko učio igrače kako da promaše slobodno bacanje: Uzeo loptu, šutnuo i okrenuo se ka Amerikancu (video)