Deset godina nakon što je let MH370 Malezija Erlajnsa nestao i dalje se postavljaju pitanja o njegovoj sudbini. Dok su vlade obustavile svoju zvaničnu potragu 2017. godine, stručnjaci iz avio industrije nastavili su da traže odgovore o tome šta se dogodilo tog kobnog dana 8. marta 2014. godine. Jedan bivši kontrolor letenja i bivši pilot su 'ubeđeni' da je avion nekoliko sati bio van kursa pre nego što se srušio u Indijski okean. Kako je avion išao za Peking iz Kuala Lumpura, naizgled je nestao sa radara kada su ušli u vijetnamski vazdušni prostor. Koristeći primarni radar, malezijske vazduhoplovne snage su pokazale da je let napravio oštar zaokret ulevo i krenuo nazad.
Oko ostrva Penang, leteo je na severozapad i preko Andamanskog mora, gde je nestao sa radara. Ali let je u narednih šest sati povezan sa drugim satelitom u Indijskom okeanu. Koristeći ove podatke i modeliranje odnošenja na osnovu pronađenih krhotina, stručnjaci su prognozirali da je avion odleteo na jug pre nego što je potrošio gorivo i 'zaronio' u južni okean, negde između jugozapadne Australije i Antarktika - oblasti označene kao 7. luk.
"Uvereni smo da samo iskusan pilot to može da uradi", rekao je Žan Luk Maršan, bivši menadžer vazdušnog saobraćaja u Eurocontrolu u novom dokumentarcu BBC-ja, "Zašto avioni nestaju: Lov na MH370." "Pobrinuli su se da budu nevidljivi, da ne mogu da im uđu u trag, da ih ne prate."
Dokumentarac, koji se emituje 7. marta uoči 10-godišnjice u petak, ispituje različite izveštaje o dokazima, saslušanja stručnjaka, kao i nekih porodica žrtava. Džin, zajedno sa penzionisanim komercijalnim pilotom kapetanom Patrikom Belijem, veruju da je 'vešti pilot' imao kontrolu nad letelicom sve do jednog trenutka.
Da bi letelicu držali van vidokruga, oni tvrde da je osoba na komandi isključila napajanje satelitskih telefona, ostavljajući posadu bez kontakta sa zemljom. Dok piloti imaju moć da isključe komande, oni takođe mogu da nadjačaju automatski vazdušni pritisak u avionu - u slučaju da dođe do tehničkog kvara.
Bivši pilot Beli kaže u dokumentarcu: "Problem je bio u tome što su putnici, posada, otkrili da avion više ne ide u Peking. Moja teorija je da je MH370 bio bez pritiska. Pilotu je prilično lako da smanji pritisak iz aviona - sve što treba da uradite je da prebacite ventile na ručni način."
Kada je avion bez pritiska, vazduh se usisava iz kabine. U ovom slučaju, maske za kiseonik za hitne slučajeve bi omogućile putnicima da prežive oko 20 minuta, ali oprema u kokpitu bi pilotu omogućila više od 20 sati kiseonika, navodi se u fascinantnom dokumentarcu.
"Ovo je omogućilo da se neutrališu svi ljudi", nastavio je Belli. "Osoba koja je preuzela kontrolu nad ovim avionom uradila je nešto što je dovelo do smrti 239 putnika i odnelo avion na dno Indijskog okeana i nemamo pojma zašto je to uradio. Ovaj slučaj je, uveren sam, izvršio neko ko je bio pilot."
Penzionisani vazduhoplovni inženjer Ričard Godfri, koji je radio sa NASA-om, Boingom i Erbasom, volonter je stručnjak koji radi na otkrivanju slučaja nestalog MH370. Prikazan u dokumentarcu BBC-ja on kaže da je radio osam sati dnevno tokom protekle decenije zadubljujući se u ono što je moglo sa se dogodi. "Po mom mišljenju, ne postoji misterija vazduhoplovstva koja ne može da se reši", izjavio je on u dokumentarcu. "Avioni ne nestaju. Uvek ostavljaju trag – može biti trag fizičkih ili elektronskih dokaza. Temeljne pretrage dovele su nas do kraja puta. Da li smo nešto propustili?"
Koristeći pionirsku tehnologiju, gospodin Godfri je tražio radio signale koji imaju pokrivenost preko Indijskog okeana. On tvrdi da je pronašao dokaze o konačnoj putanji leta aviona koristeći Veak Signal Propagation Reporter, poznat kao VSPR. Predajnici šalju impulse na svaka dva minuta i kada avion pređe radio signal, on se ometa. Svaki signal se evidentira u bazi podataka i 8. marta 2014, minutni poremećaji su tragovi MH370, tvrdi ekspert.
"Pronašao sam poremećaj u noći kada je nestao", nastavio je. "Ponovo sam ga podigao i imao trenutak eureke." Gospodin Godfri je našao 130 poremećaja iznad Indijskog okeana, pri čemu se ono završilo neposredno posle podvodne pretrage iz 7. luka u radijusu od oko 30 km. Dodao je: "Nismo ga pronašli jer nismo gledali dovoljno široko. To ide dalje od mesta gde mu je nestalo goriva jer je promenio brzinu i visinu. "
Letom su komandovali 53-godišnji stariji pilot Zahari Ahmad Šah, koji je radio za aviokompaniju 30 godina, i prvi oficir Farik Hamid (27), koji je bio na svom poslednjem trenažnom letu. Godinama se nagađalo o Zaharijevom mentalnom stanju, a izveštaji govore da ga je njegova žena napustila dan pre kobnog dana zbog njegovih navodnih afera.
U međuvremenu, kao što je istaknuto u dokumentu, Zahari je odleteo simuliranim letom duboko u udaljeni južni Indijski okean manje od mesec dana pre nego što je avion nestao u sličnim okolnostima. Kontroverzni detalji, za koje mnogi tvrde da ih je Malezija sakrila u javnom izveštaju, izgleda da su najjači dokaz da je kapetan namerno skrenuo avion sa rute kao deo razrađene zavere ubistva i samoubistva.
Dokument, koji je nabavio njujorški magazin, otkriva da je FBI povratio šest izbrisanih tačaka podataka koji su bili uskladišteni u razrađenom programu Microsoft Flight Simulator X. Podaci pokazuju 'let' koji napušta Kuala Lumpur, kreće na severozapad preko Malačkog moreuza, zatim skreće levo i kreće na jug preko Indijskog okeana.
Zvaničnici pretrage veruju da je MH370 pratio sličnu rutu, na osnovu signala koje je avion preneo na satelit nakon što je prekinuo komunikaciju i skrenuo sa kursa. Iako stvarni i simulirani detalji leta nisu bili identični, pretpostavljena krajnja tačka mlaznjaka je ista kao i ona simuliranog leta - nekih 900 milja od udaljenog dela južnog okeana gde zvaničnici veruju da je avion pao.
Malezijske vlasti su više puta pobijale tvrdnje da je Zahai namerno srušio avion u more i nisu uključile detalje simulatora leta u Izveštaj o činjenicama objavljen na prvu godišnjicu nestanka. A 2018. godine australijski istražitelji su odbacili tvrdnje da je pilot namerno srušio nestali let. Australijski biro za bezbednost saobraćaja tvrdi da je pilot u poslednjim trenucima bio bez svesti, a da je avion bio van kontrole.
BONUS VIDEO:
(BBC/MONDO/J.D.)
Srbija pregazila Dansku i ide na Eurobasket: Blistali Aleksa i Balša, a moglo je i ubedljivije!
Uhapšeno 11 osoba zbog pada nadstrešnice na Železničkoj stanici: Preti im do 12 godina zatvora
Partizan za 55 dana mora da sakupi milione evra: Rasim Ljajić otkrio koliko crno-beli duguju!
Mondo ukrštenica za 21. novembar: Jutarnja zabava i "razgibavanje" mozga!
"Ako nas ne motiviše Zvezda, ne znam ko će": Žocova poslednja poruka pred derbi!