Let 1008 "Dan-Air" je bio fatalna nesreća u kojoj je učestvovao mlazni avion "Boing 727-46" kojim je upravljao "Dan Air Services Limited" na neplaniranoj međunarodnoj putničkoj liniji od Mančestera do Tenerifa. Nesreća se dogodila 25. aprila 1980. u šumi na planini La Esperanca na Tenerifima. Poginulo je 138 putnika i osam članova posade.
To je bila druga velika nesreća u deset godina u kojoj su poginuli putnici. Kapetan i glavni pilot bio je Artur Džon Vilan (50) koji je pre toga 58 puta leteo na aerodrom. Imao je 15.299 sati letenja, uključujući 1.912 sati na "Boingu 727". Prvi oficir bio je Majkl Džon Firt (33), koji je devet puta ranije leteo na severni aerodrom Tenerife. Imao je 3.492 sata leta, uključujući 1.618 sati na "Boingu 727". Inženjer leta bio je Rejmond Džon Keri (33), koji nikada ranije nije leteo na severni aerodrom Tenerife. Imao je 3.340 sati, iako njegovo iskustvo na "Boingu 727" nije navedeno u izveštaju.
Let 1008 je bio čarter let sa aerodroma Mančester do severnog aerodroma Tenerife, Kanarska ostrva, Španija. Pre sletanja od posade je zatraženo da se pridruži nestandardnom šablonu zadržavanja preko "FP" fara. Ova šema držanja nije bila objavljena procedura i posada nije imala kartu za to, ali je uputstvo prihvaćeno. U stvari, letelica nije prešla preko "FP", već je umesto toga letela južno od svetionika i pozvala "ulazak u prostor". Otprilike minut kasnije, dobili su dozvolu da se spuste na 1.500 metara.
Iako je komandni pilot rekao da ulazi u prostor u skladu sa uputstvima španskog kontrolora letenja, on je zapravo skrenuo letelicu ulevo prema jugoistoku u područje visokog tla, gde je minimalna bezbedna visina bila 4.400 metara. Kada se tokom spuštanja aviona na 1.500 metara aktivirao sistem upozorenja o blizini tla, posada je brzo reagovala i započela penjanje.
Sa motorima u punoj snazi, letelica je ušla u strmo skretanje udesno i udarila u planinu La Esperanca u 13:21:15 po lokalnom vremenu. Avion je leteo u oblaku kada je udario u planinu. Udar je rezultirao potpunim raspadom letelice, ubivši sve u avionu i ostavivši trag krhotina dug 350 metara.
Zvanična (španska) istraga je zaključila da je uzrok nesreće taj što je komandujući pilot, ne vodeći računa o visini na kojoj je leteo, odveo letelicu u područje visokog terena i time nije uspeo da održi bezbednu visinu iznad teren. Britanski dodatak izveštaju utvrdio je da su zakasnela i dvosmislena uputstva kontrole vazdušnog saobraćaja u vezi sa neobjavljenim zadržavanjem direktno doprinela dezorijentaciji komandanta aviona.
BONUS VIDEO:
(MONDO/I.V.)
Partizan razbio Zvezdu i odigrao najbolji meč sezone! Obradovićev tim dominirao, Grobari slavili pred Delijama
Srbija pregazila Dansku i ide na Eurobasket: Blistali Aleksa i Balša, a moglo je i ubedljivije!
Uhapšeno 11 osoba zbog pada nadstrešnice na Železničkoj stanici: Preti im do 12 godina zatvora
Partizan za 55 dana mora da sakupi milione evra: Rasim Ljajić otkrio koliko crno-beli duguju!
Mondo ukrštenica za 21. novembar: Jutarnja zabava i "razgibavanje" mozga!