Slušaj vest

Rup Kanvar je imala 18 godina kada je živa spaljena na pogrebnoj lomači svog muža Mala Singa. Venčali su se samo sedam meseci pre nego što je Sing umro, a njegova mlada udovica bila je primorana da umre u velikom javnom spektaklu u Divrali, Indija, 4. septembra 1987.

U knjizi "Devica, žena, udovica, kurva", američko-slovenska autorka Erika Džonson Debeljak detaljno opisuje da je Rup Kanvar jedva provela nekoliko dana sa svojim mladim mužem kada ju je njegova porodica naterala da umre na pogrebnoj lomači - inače bi morali da vrate bogati miraz. Spaljivanje žena sa mrtvim muževima neki u Indiji slave kao povratak tradicionalnim vrednostima.

Slučaj indijske tinejdžerke pre skoro četrdeset godina ponovo je uzburkao javnost nakon što je sud u Džajpuru 9. oktobra oslobodio osam muškaraca optuženih da su veličali njenu smrt. Hinduski običaj spaljivanja udovica, koji nosi naziv "sati", zabranila je britanska kolonijalna administracija u Indiji 1829. godine, navodi Bi-Bi-Si, ali se taj običaj nastavio i nakon proglašenja nezavisnosti 1947. Smatra se da je Kanvar 29. žrtva ovog običaja od 1947, piše Indian Times.

"Odali su joj počast"

Spaljivanje osamnaestogodišnje udovice pozdravilo je hiljade meštana Divrale i okolnih sela. Slučaj Rup Kanvar privukao je gomilu "sati" posvećenih da joj odaju počast i uzdigao je do statusa božanstva, prenosi Indijan Ekspres, ali je u isto vreme užasnuo mnoge druge. Aktivisti su tražili da se prekine njeno veličanje, kako se druge udovice ne bi ohrabrile da se ugledaju na nju.

Zvanično, slučaj Rup Kanvar se tretira kao poslednji "sati" u Indiji. U talasu besa i međunarodne osude, indijska vlada je bila prinuđena da donese novi zakon 1987. godine, zabranjujući veličanje "sati". Zakon predviđa smrtnu ili doživotnu kaznu za one koji su to počinili ili podsticali. Ali poslednjih godina, sudovi su oslobodili sve koji su bili optuženi za smrt 18-godišnje Indijke zajedno sa telom njenog mrtvog muža, kojeg je jedva upoznala. Oslobođeni su i svi koji su veličali svirepo delo.

Prošlonedeljna sudska odluka o oslobađanju osmorice izazvala je negodovanje. Četrnaest ženskih organizacija iz Radžastana napisalo je pismo premijeru Bhajanu Lalu zahtevajući od vlade da uloži žalbu na odluku suda i učini sve da spreči veličanje ovog običaja. Vlada Radžastana rekla je Bi-Bi-Siju da još nisu odlučili da li će se žaliti. Ranije su 32 osobe optužene za ubistvo Rup Kanvar, navodi Indijan tajms, uključujući njenog svekra i zeta, koji su uhapšeni zbog pomaganja i podržavanja zločina. Oni su pušteni 1996. godine.

"Sama je odabrala"

Porodica njenog muža i ostali u selu tvrde da je Rup Kanvar sama izabrala svoju smrt. Tvrde da je obukla svadbenu odeću i povela povorku seoskim ulicama do pogrebne lomače svog supruga Mala Singa. Popela se na gomilu drva naslaganog za lomaču, stavila glavu mrtvog muža u krilo i pevala religiozne pesme dok je vatra zahvatila njeno telo. Međutim, novinari, advokati i aktivisti za ženska prava tvrde drugačije. Roditelji Rupa Kanvara nisu znali šta se dešava, iako su živeli samo dva sata dalje, u glavnom gradu provincije Džajpuru. Tek sutradan su iz novina saznali da im je zet umro, a ćerka živa spaljena. Prvo su se pobunili, ali su kasnije odustali i prihvatili verziju da je njihova 18-godišnja ćerka dobrovoljno otišla u smrt zbog mladića sa kojim praktično nije ni živela. Aktivisti tvrde da su promenili stav pod pritiskom moćnih političara, navodi Bi-Bi-Si. Par je proveo samo nekoliko dana zajedno, prenosi Indian Times, pre nego što je 25-godišnji Mal Sing Šekavat podlegao bolesti.

Nakon smrti Rupa Kanvara, protesti su održani sa obe strane. Uprkos sudskoj zabrani, 200.000 ljudi prisustvovalo je ceremoniji 13 dana nakon Kanvarine smrti, a njene uramljene fotografije i posteri su prodati u selu, pretvarajući Divralu u profitabilno mesto hodočašća.

Dve odvojene istrage su zaključile da su seljani lovili Rup Kanvar da bi počinila "sati" i da je njeno spaljivanje bilo "daleko od dobrovoljnog", prenosi Bi-Bi-Si. Pripreme za "sati" počele su odmah nakon što je telo Mal Singha ujutru iz bolnice doneto u selo. Rup Kanvar je osetila šta joj se sprema, pa je pobegla od kuće i sakrila se. Pronađena je u štali. Obukli su je i naterali da uđe u pogrebnu povorku. Očevici tvrde da su je videli kako peni na ustima, prenosi Bi-Bi-Si jedan od izveštaja. To bi značilo da je bila drogirana.

"Kada su zapalili lomaču, pokušala je da se oslobodi, ali su je mladići sa mačetama gurnuli nazad na lomaču. Očevici su prijavili policiji da su je čuli kako viče i doziva u pomoć", dodaje se u izveštaju.

Užasno ubistvo

To nije bilo ništa drugo do užasno ubistvo, kaže novinarka Gita Sešu, koja je tri nedelje kasnije posetila selo kao deo tročlanog tima koji je prikupljao svedočenja. Roditelji i braća Rup Kanvara bili su ljuti u tom trenutku i spremni za borbu. Ali kasnije su promenili stav pod pritiskom lidera zajednice, kaže novinar. Plan je bio da se izgradi hram u čast Rup Kanvar i njene žrtve i zaradi novac od hiljada hodočasnika. Ali novi zakon je zabranio veličanje sati, pa je zabranio i izgradnju hramova ili prikupljanje novca.

Oživljavanje slučaja izazvalo je suđenje osmorici muškaraca, koji su bili optuženi da su bili u grupi od 45 ljudi koji su se okupili da proslave sati 1988. godine, godinu dana nakon što je mlada žena spaljena, na godišnjicu smrti Rupe Kanvare. Zaprećeno im je do sedam godina zatvora, kao i novčana kazna do 30.000 rupija, piše Indijan Ekspres. Od 45 optuženih u ovom postupku, njih 25 je 2004. godine oslobođeno optužbi zbog nedostatka dokaza, još nih osmoro je oslobođeno prošle nedelje, četvorica su u bekstvu, dok je preostalih osam preminulo.

BONUS VIDEO:

Kurir TV ZBOG OVOG OBIČAJA, SRBIJA JE NA STUBU SRAMA! Više od 230 dece prisilno gurnuto u brak: OVAJ ZAKON bi trebalo da promeni sve

(Jutarnji list/Mondo/Aleksandra Virijević)