Kada je reditelj Mark Volfensberger prvi put čuo za Njeft Daslari, činilo mu se kao da je reč o mitu. Ovaj tajanstveni grad, nalik rđavim plutajućim pipcima, prostire se daleko od obala Kaspijskog mora, a retko ko ga je zaista video.
"Stepen misterije bio je ogroman", izjavio je Volfensberger.
Tek krajem 1990-ih, kada je brodom za dostavu vode uspeo da ga poseti, shvatio je da ovaj grad zaista postoji.
"Bio je to prizor koji nikada ranije nisam video", rekao je za CNN.
Opisan kao "auto-put usred mora", Njeft Daslari, što u prevodu znači "Naftne stene", predstavlja mrežu naftnih izvora i postrojenja povezanih kilometrima mostova, usred Kaspijskog mora - najvećeg jezera na svetu. Nalazi se oko 100 kilometara od Bakua, glavnog grada Azerbejdžana, i nekoliko sati vožnje brodom od obale.
Ovaj grad je najstarija ofšor naftna platforma na svetu, prema Ginisovoj knjizi rekorda, i u jednom trenutku imao je više od 5.000 stanovnika.
Međutim, poslednjih decenija populacija se značajno smanjila, dok su pojedini delovi propali i potonuli u more. Ipak, grad i dalje funkcioniše, kao simbol bogate istorije Azerbejdžana povezane s naftom iz Kaspijskog mora, koje je, paradoksalno, ugroženo klimatskim promenama izazvanim fosilnim gorivima.
Počeci u sovjetskoj eri
Istorija grada seže u sovjetsku eru. Krajem 1940-ih, naftni radnici su sleteli na malo ostrvo, gde su izgradili bušotinu i skromnu kuću. Prva bušotina probijena je 1949. godine, kada je pronađeno "crno zlato". Do 1951. godine, tanker s naftom otplovio je prema obali, a počela je gradnja grada koji je ubrzo postao čudo tehnike.
Grad je polako rastao, poduprt metalnim stubovima zabodenim u morsko dno, dok su se objekti nalazili nekoliko metara iznad nivoa mora. Na kraju, Njeft Daslari je obuhvatao skoro 2.000 bušotina, 320 postrojenja, preko 160 kilometara mostova i 100 kilometara cevovoda.
Simbol sovjetskog napretka
Tokom godina, grad je dobio smeštajne blokove za radnike, pekaru, bioskop za stotine ljudi, prodavnice, medicinske ustanove, fudbalski teren i heliodrom. Čak su posađeni drveće i parkovi na čeličnim konstrukcijama.
Neki ga u Azerbejdžanu nazivaju "osmim svetskim čudom", dok ga drugi zovu "ostrvo sedam brodova", po starim brodovima namerno potopljenim da bi zaštitili grad od talasa.
U svom zenitu, 1967. godine, Njeft Daslari je proizvodio rekordnih 7,6 miliona tona nafte godišnje. Međutim, s vremenom je njegova važnost opala, dok su otvarana veća naftna polja, a cene nafte oscilirale. Danas proizvodi manje od milion tona godišnje, a populacija je spala na oko 2.000 radnika koji rade smene od po 15 dana.
Ekološke brige i budućnost
Njeft Daslari nije imun na surove uslove Kaspijskog mora. Delovi grada su u raspadu, mostovi su urušeni, a ekolozi upozoravaju na zagađenje mora usled curenja nafte i otpadnih voda. Državna naftna kompanija Azerbejdžana (SOCAR) tvrdi da koristi zatvorene sisteme za upravljanje otpadnim vodama i ulaže u zaštitu mora.
Ipak, postavlja se pitanje šta će se dogoditi kada zalihe nafte presuše. Dok jedni predviđaju da će grad postati turistička atrakcija, drugi smatraju da bi mogao biti pretvoren u muzej, kao simbol početaka ofšor eksploatacije nafte.
Za sada, Njeft Daslari ostaje simbol jedne epohe, grad koji polako propada, ali i dalje proizvodi naftu - svedočanstvo industrije u zalasku.
BONUS VIDEO:
(MONDO/CNN)
Zvezda u drami otvorila vrata plej-ofa! Noć karijere Petruševa i zlata vredna pobeda nad Monakom!
Crvena zvezda se vraća u vrh Evrolige! Pogledajte tabelu, evo koliko je velika pobeda protiv Monaka
"Osveštao vodicu, pa tražio 2.000 dinara"! Paraćinka ostala zatečena, "tarifa" sveštenika šokirala Srbiju
"Šta će biti ako osvojimo Evroligu?": Bonga šokiran gledao navijače Partizana na aerodromu!
"Počeli smo previše da gledamo ličnu statistiku": Kalinićeva opomena Zvezdi, ovako ne može!